Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Bent u al klaar voor de Cloud PBX?

30 mei 2017 - 13:493 minuten leestijdAdvertorialWerkplek & Beheer
Redactie Computable
Redactie Computable

De fax, papier, computers en vaste werkplekken. Allemaal lijken ze – de een wat sneller dan de ander – gedeeltelijk of helemaal uit het kantoor te verdwijnen. We gebruiken laptops, smartphones, digitale opslagsystemen en willen altijd en overal efficiënt kunnen werken en samenwerken. De telefooncentrale lijkt nu aan dit rijtje te worden toegevoegd met de beschikbaarheid van de Cloud PBX (Private Branch eXchange).

Cloud PBX is technologie van Microsoft voor het beheren van telefoonnummers en het gebruik van PBX-mogelijkheden met Skype for Business Online. Ofwel: een telefooncentrale uit de cloud. Met Cloud PBX worden de koppeling aan het PSTN (Public Switched Telephone Network) en het beheren van telefoonnummers onderdeel van Office 365. Doordat Microsoft zelf de telefoonnummers uitgeeft en nummerplannen koppelt aan de telefooncentrale in de cloud is daar geen lokale telecomprovider of Microsoft-partner meer voor nodig. Het lijkt een hosanna-verhaal, maar voor bedrijven die de overstap naar de Cloud PBX willen maken, zijn er een aantal tips:

  • Maak een inventarisatie van de gewenste functionaliteiten. De huidige mogelijkheden van Cloud PBX omvatten standaard telefoniefunctionaliteiten zoals gesprekken aannemen, doorverbinden en muten, maar zijn nog niet volledig. Ook de PSTN-belmodule is nog niet in Nederland beschikbaar (wordt in het derde kwartaal van 2017 verwacht, red.).
  • Stem de specifieke eisen, de Quality of Service (QoS), voor de telefoondienst af. Indien telefoonverkeer over een reguliere internetverbinding wordt gerouteerd, moet men er zeker zijn van dat de kwaliteit en betrouwbaarheid niets te wensen overlaat. Om de kwaliteit te bewaken kan het beheer van de cloudomgeving worden ondergebracht bij een externe partij. Microsoft zelf levert geen beheersdiensten voor de Cloud PBX.
  • Controleer of er met huntgroepen en externe contactcenters wordt gewerkt en/of er externe software of apparaten gekoppeld zijn aan de telefooncentrale. Het aansluiten van de telefooncentrale op add-ons en analoge apparaten en het integreren met mobiele nummers is niet mogelijk.

Meer weten?

Wilt u meer informatie over de Cloud PBX en hybride Skype for Business-implementaties? Lees dan het whitepaper ‘Cloud PBX in Office 365’. Of bekijk de korte video met uitleg over de hybride oplossing.

Hybride: on-premise én in de cloud

Een directe overstap naar de Cloud PBX lijkt op dit moment alleen haalbaar voor bedrijven die beperkt gebruikmaken van de telefoniefunctionaliteit van Skype for Business en geen andere software of apparaten gekoppeld hebben aan hun telefooncentrale. Grote organisaties, bedrijven met huntgroepen of contactcenters en organisaties die externe software of apparaten gekoppeld hebben aan de telefooncentrale passen (nog) niet in de profilering van Microsofts Cloud PBX. Wel kan de integratie met Office 365 en de flexibiliteit van de cloud voor deze organisaties voordelen opleveren. De grootste potentie zit voor hen in de hybride oplossing.

Een voorbeeld van een hybride omgeving is de omgeving van netwerkorganisatie TBI. TBI combineert de voordelen van de complete featureset van een on-premise Skype for Business-implementatie met de clouddienst van Microsoft. De hybride-oplossing levert bedrijven een kostenbesparing op zonder verlies van functionaliteit en is daarnaast een mooie eerste stap op weg naar de telefooncentrale uit de cloud, erkent Dirk-Jan Langbroek, directeur van TBI’s Shared Service Center ICT.

Rome is niet in één dag gebouwd, en ook de telefooncentrale zal niet opeens verdwenen zijn. Maar het lijkt er sterk op dat die samen met de fax straks alleen nog in het museum te bewonderen zal zijn.

Meer over

Universal Communications

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Slim verbonden en veilig georganiseerd

    Waarom connectiviteit en security onlosmakelijk verbonden zijn.

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    NIS2: Europese richtlijn maakt cyberse...

    De Europese NIS2-richtlijn zet cybersecurity definitief op de strategische agenda. Organisaties in vitale sectoren krijgen te maken met strengere eisen...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Cloud & Infrastructuur

    Lenovo start refurbish-dienst voor bedrijven

    Werkplek & Beheer

    Belastingdienst zet door met Microsoft365: ‘geen Europees alternatief beschikbaar’

    Cloud & Infrastructuur

    Bird begint prijzenslag tegen CM.com

    Cloud & Infrastructuur

    Private 5G groeit uit tot ruggengraat van industriële digitalisering

    Cloud & Infrastructuur

    GTIA-tracker: optimisme Amerikaans it-kanaal schept perspectief voor Benelux

    Overheid

    Opnieuw uitstel Archiefwet: pas in 2027 van kracht

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs