Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Mind your step

Bedrijfscultuur grootste struikelblok voor digitale transitie

05 oktober 2017 - 07:223 minuten leestijdOpinieCarrière

Het implementeren van digitale strategieën is niet langer optioneel. Om de concurrentiepositie, marktrelevantie en klantgerichtheid up-to-date te houden, moeten distributeurs hun activiteiten moderniseren. Hierbij is een technologie-update slechts een eerste stap naar transformatie.

Bedrijven hebben ook een nieuwe blik op zakelijke kansen nodig. Iets wat vraagt om een innovatieve bedrijfscultuur waarin veranderingen worden omarmd, nieuwe technologieën op waarde worden geschat en medewerkers die met creatieve oplossingen komen, worden beloond. Deze elementen zijn niet kant en klaar verkrijgbaar of kunnen simpelweg worden ‘aangezet’. De cultuur binnen een bedrijf is een weerspiegeling van de kernwaarden van het bedrijf, en die zijn afkomstig van de top.

Waarom cultuur ertoe doet

Digitale technologieën maken het mogelijk om mee te gaan met een veranderende bedrijfswereld. Of je nu een distributeur bent die zich op bouwmaterialen, industriële apparatuur of voedingsmiddelen richt, je hebt ongetwijfeld gezien hoe snel de wereldwijde distributie-industrie verandert. Dit zal alleen maar toenemen als meer bedrijven overstappen op innovatieve dienstverleningen en data-gebaseerde inkomensmodellen. Om tred te kunnen houden moet het personeel de visie van het topmanagement delen. Of het nu gaat om het verbeteren van de klantenservice of het stroomlijnen van processen, medewerkers moeten de nieuwe doelen begrijpen en de weg ernaartoe kunnen bewandelen.

Zeer betrokken personeel kan een organisatie ver op weg helpen om zijn evolutie goed te laten verlopen. Enthousiasme zorgt voor acceptatie waardoor het momentum groeit. Al snel staat er een succesvol programma dat werknemers trots zullen steunen.

Zonder bedrijfsbrede participatie blijven je nieuwe technologieën onbenut. Weerstand tegen verandering van een paar luidruchtige teamleden kan het hele proces ondermijnen, waardoor de goed bedoelde inspanningen geplaagd worden door honderden kleine struikelblokken die de raderen zullen verstoppen. Kleine hobbels in de weg kunnen escaleren tot torenhoge barrières die de vooruitgang maandenlang of zelfs definitief stilleggen.

Struikelblokken voor succes

Volgens de bedrijfsanalisten van McKinsey zijn tekortkomingen in de organisatiecultuur een van de belangrijkste belemmeringen voor het succes van bedrijven in de digitale tijd. Bedrijven noemen dit als hun grootste struikelblokken:

  • Cultuur- en gedragsveranderingen – 33 procent
  • Gebrek aan kennis over digitale ontwikkelingen – 25 procent
  • Gebrek aan talent op het gebied van digitale technologieën – 24 procent
  • Gebrek aan digitale infrastructuur – 22 procent
  • Organisatiestructuur niet afgestemd op de digitale strategie – 21 procent
  • Gebrek aan budget voor innovatie – 21 procent
  • Gebrek aan interne eenduidigheid – 19 procent
  • Te rigide bedrijfsprocessen – 16 procent

Zes van deze top acht reacties (vetgedrukt) hebben betrekking op personeel, organisatiestructuur en een (rigide) houding ten opzichte van processen. Deze bevindingen maken duidelijk dat budget en it-infrastructuur – de onderwerpen waar het meest over gesproken worden – een relatief klein deel van de belemmeringen vormen. Natuurlijk zijn investeringen in technologie belangrijk, maar ze vormen zelden het struikelblok dat vooruitgang tegenhoudt.

Als je de weg naar een digitale evolutie al bent ingeslagen, kan het nuttig zijn om dit proces te pauzeren en je bedrijfscultuur te beschouwen. Is die ondersteunend of remmend bij het bereiken van jouw doelen? Als je nog geen strategie hebt opgesteld, kun je de bedrijfscultuur meenemen als een van de elementen om aan te pakken voordat je van start gaat. Beschouw dit als onderdeel van het fundament dat nodig is om een digitale onderneming op te bouwen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Kort: Brunel viert 50ste verjaardag, Wortell wint gunning veiligheidsregio (en meer)

    ActueelSecurity & Awareness

    Vaarwel C++ en C: VS zetten in op memory safe-programmeertalen

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelCarrière

    Kort: reorganisatie bij TomTom, investeringen in ai betaalt zich snel uit (en meer)

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    Cloudsecurity
    ActueelSecurity & Awareness

    De zware uitdaging van cloudbeveiliging

    3 reacties op “Bedrijfscultuur grootste struikelblok voor digitale transitie”

    1. Jos de Clercq schreef:
      9 oktober 2017 om 12:16

      Goed daar de aandacht op te trekken.
      Ex-collega consultant, Pics-instructor en auteur Walter Deleu stuurde mij een tijd geleden dit citaat: ‘Je zal een analfabeet geen bril verkopen met de belofte dat hij dan kan lezen’
      Te veel pseudo ERP concepten worden aangeboden met spectaculaire resultaten, die ze zelden op zich kunnen waarmaken , zondigen al tegen deze regel.

      Login om te reageren
    2. Dick van Elk schreef:
      10 oktober 2017 om 17:14

      Het laatste punt, ’te rigide bedrijfsprocessen’, is naar mijn mening de belangrijkste oorzaak van het tegenhouden van veranderingen dmv ICT. McKinsey is daarvoor overigens mede verantwoordelijk. De primaire processen, daar waar een onderneming uiteindelijk zijn bestaansrecht aan ontleent, worden meestal niet optimaal ondersteund door ICT. De afgeleide administratieve en procedurele processen zijn daarentegen meestal veel beter bedacht. Deze ‘automatisering van de organisatie’ staat de mogelijkheden van automatisering nogal eens hinderlijk in de weg!

      Login om te reageren
    3. Jos de Clercq schreef:
      11 oktober 2017 om 09:53

      @Dick: met pseudo ERP pakketten bedoel ik heel wat populaire pakketten waar ‘alles een beetje aanwezig is’ , maar veel maatwerk vragen, terwijl pakketten met meer functionaliteit afgdaan worden als moeilijk en gebruiksonvriendelijk. Geintegreerde it concepten en geintegreerde organisaties zijn niet eenvoudig! Met Excel achtige oplossingen, want ‘iedereen werkt toch graag met Excel’ blijf je aanmodderen en je troosten met illusies .

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs