Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Hoe je de supermarkt van de toekomst creëert

01 november 2017 - 12:113 minuten leestijdOpinieData & AI
Daniel Gebler
Daniel Gebler

Hoe tackle je de grootste uitdagingen van dit moment? Je creëert een krachtige visie en handelt volgens een blue ocean strategy. Als je een compleet nieuwe aanpak hanteert, is er bijna geen data beschikbaar. Dat houdt in dat je zonder data moet starten en elke dag opnieuw leert wat je klanten écht waarderen en hoe je ze nóg beter van dienst kunt zijn.

Zo’n zelfde strategie gebruikten we ook bij Picnic, de eerste online supermarkt die boodschappen doen eenvoudig, leuk en betaalbaar maakt voor iedereen. Inmiddels zijn we al in dertig steden actief en kijken we ernaar uit om in de toekomst nog harder te groeien.

Veel bedrijven, waaronder supermarkten, beseffen dat data en data-analyse kunnen bijdragen aan hun succes. Maar alleen dit besef is niet genoeg. Je moet ook kunnen handelen op basis van je analyseresultaten.

Bij Picnic is het ons doel om convenient shopping om te zetten in smart shopping. Dat doen we door gebruik te maken van technologie, deep learning-technieken en gedragsanalytics, wat de basis vormt voor een in-app-supermarkt die klanten een snelle, naadloze ervaring biedt.

Welke uitdagingen we aangaan? Allereerst willen we ervoor zorgen dat boodschappen doen snel gaat. De meeste mensen vinden boodschappen doen vervelend. Daarom willen we dat ze dertig producten kunnen shoppen in slechts drie minuten tijd. Het begint met het tonen van het juiste product op de juiste plek. Maar dat is niet alles. Ook tonen we de voor de klant relevante producten, zodat ze de meeste producten die ze nodig hebben met slechts een paar kliks kunnen aanschaffen.

Daarnaast willen we onze klanten de controle geven. Daarom creëerden we onze app en het assortiment in samenwerking met onze klanten. Daarvoor worden we nu ruimschoots beloond. Bezoekers die onze app voor het eerst gebruiken veranderen al snel in terugkerende klanten en trouwe fans.

De laatste uitdaging draait om logistiek. Hoe zorg je ervoor dat verse en bevroren boodschappen op een zo snel en betrouwbaar mogelijke wijze bij de klant komen? Het antwoord: militaire precisie en het gebruik van de juiste data. Al onze bestellingen worden binnen een strikte twintig minuten bij de klant afgeleverd. En onze klanten kunnen dankzij een interactieve kaart precies bijhouden waar hun bestelling is, tot het moment dat ons busje voor hun deur stopt.

Veel mensen beweren dat elk bedrijf tegenwoordig afhankelijk is van software. Ik ga nog een stapje verder: in de nabije toekomst is elk bedrijf afhankelijk van kunstmatige intelligentie. Kunstmatige intelligentie stelt ons in staat de waarde te creëren die klanten overtuigt om hun boodschappen bij Picnic te kopen.

Infosecurity.nl en Data & Cloud Expo

Wil je weten hoe data ons heeft geholpen een succesvol bedrijf te worden? Bezoek dan op 1 november 2017 om 14.00 uur mijn seminar op de Data & Cloud Expo in Jaarbeurs Utrecht. Maar ook op donderdag 2 november zijn er verschillende sessies omtrent data science en management. Tickets zijn gratis en hier verkrijgbaar.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    5 redenen om naar Infosecurity en Data & Cloud Expo te gaan

    Start
    ActueelData & AI

    Registratie Infosecurity.nl, Data & Cloud Expo open

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    ‘Digital Driven Transformation’ leidend op Infosecurity

    3 reacties op “Hoe je de supermarkt van de toekomst creëert”

    1. Pa Va Ke schreef:
      2 november 2017 om 00:40

      Helaas, ik val buiten de doelgroep daar ik me niet herken in “De meeste mensen vinden boodschappen doen vervelend.”
      Voor mij is bedenken wat ik ga eten, daar de ingrediënten bij kopen en eventueel meer (naar gelang wat ik tegenkom in de supermarkt) en vervolgens lekker koken een vorm van ontspanning. Zeker met kinderen die veel lusten, en na afloop zeggen “Pa, het was lekker” .. daar kan geen IT-manager met z’n gladde praatjes, lease auto of bonus tegen op.

      Maar goed, ik heb de supermarkt ook op 5 minuten fietsen van huis, dus die 20 minuten die genoemd worden haal ik ook met fietsen, shoppen en terug fietsen. Daarnaast vindt ik boodschappen doen en bedenken wat ik ga eten ook een vorm van ontspanning.

      Wat ik al schreef, ik denk dat ik buiten de doelgroep val 🙁

      Login om te reageren
    2. Louis Kossen schreef:
      2 november 2017 om 07:42

      @PaVaKe Maar ook, ik vind het knap als mensen zoiets bedenken en opzetten. Ben ook benieuwd, hoe zou dat technisch allemaal werken? Liefhebbers zullen er ongetwijfeld zijn. Ook aan mij is dit niet niet besteed. Ben ook van de afdeling struinen door de winkels en cash afrekenen. Zal de leeftijd zijn. Als ik mee zou willen doen, zou er een ook een app zijn voor mijn steeds brakker wordende Windows telefoon? Denk het niet.

      Login om te reageren
    3. Johan Duinkerken schreef:
      2 november 2017 om 13:00

      Ben laatst weer begonnen met cash te betalen in de supermarkt omdat ik ze niet vertrouw dat zij mijn boodschappen registeren en linken aan mijn persoon. De kans dat dit uiteindelijk bij mijn zorgverzekeraar komt te liggen is niet uit te sluiten.
      Dus dat ‘smart shopping’ gaat het ook niet bij mij worden.
      Maar het gaat wel de toekomst worden want ik schat in dat over 10 jaar de supermarkten grotendeels verdwenen zijn en het ronddwalen in gangpaden naar iets anders vervangen wordt door het zoeken op een webpagina.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs