Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Ict-fusie ABN Amro en Fortis oorzaak dubbele rekeningen

21 november 2017 - 08:57ActueelFinanciële dienstverleningABN AmroFortis
Christel Dieleman
Christel Dieleman

Een grote groep klanten van ABN Amro heeft dit jaar bij vergissing hetzelfde rekeningnummer van iemand bij een andere bank gekregen. Oorzaak is een fout bij de integratie van de systemen bij de fusie tussen Fortis en ABN Amro in 2008. Hierdoor zou de blokkade van de vervallen nummers onopgemerkt zijn opgeheven.

Dit meldt De Telegraaf. Bij navraag over om welke computersystemen het gaat, geeft een woordvoerder aan dat een en ander ‘ver terug gaat’ en dat hij niet zeker weet of bekend is welke systemen destijds gebruikt werden en of dat gedeeld mag worden.

Eind vorige maand werd de uitgave van de dubbele nummers bij een geblokkeerde spoed-overboeking ontdekt. ABN Amro blijkt twaalfduizend ’nieuwe’ rekeningnummers te hebben uitgegeven aan particuliere en zakelijke klanten, met hierin oude negen-cijferige nummers. Het gaat om rekeningnummers die ooit overbodig waren bij het oude Fortis Nederland. Zij waren overgedragen aan de Europese betalingsverwerker Equens, omdat er indertijd een tekort aan rekeningnummers voor banken in het eurogebied ontstond.

IBAN-systeem

De kans dat geld naar een verkeerd persoon of bedrijf is overgemaakt, lijkt overigens niet groot. Europese bankrekeningnummers bevatten sinds 2014 via het IBAN-systeem een eigen land- en specifieke bankcode als voorvoegsel. Sinds kort checken Nederlandse grootbanken bij overboekingen daarnaast de namen bij rekeningnummers.

Afgelopen woensdag is ABN Amro begonnen met het herstellen van de fout. Dagelijks krijgen driehonderdvijftig particuliere en zestig zakelijke klanten een nieuw rekeningnummer van de bank. Zij kunnen hun oude, dubbele nummer tot het eind van dit jaar blijven gebruiken. Daarna vervallen deze definitief.

Meer over

Fusies

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Hoe krijgen we weer grip op cloud-kosten?

    De enorme toename van public cloud gebruik binnen organisaties zorgt voor uitdagingen in de relatie tussen IT en Finance. Samen zijn ze de grip op de cloud-kosten kwijtgeraakt.

    Computable.nl

    Cybercrime Trendrapport 2024

    Een uitgebreide paper over de nieuwste bedreigingen en ruim 50 best-practices in beveiliging.

    Meer lezen

    ActueelFinanciële dienstverlening

    ABN Amro opent api-portaal voor externe ontwikkelaars

    Blockchain
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Shell, ING en ABN Amro in blockchain-consortium

    fintech
    ActueelFinanciële dienstverlening

    ABN Amro investeert weer in Tink

    Eén reactie op “Ict-fusie ABN Amro en Fortis oorzaak dubbele rekeningen”

    1. René Civile schreef:
      22 november 2017 om 05:52

      Slordig?

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs