Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Blockchain helpt retail-industrie en -leveranciers

24 november 2017 - 08:41OpinieCloud & Infrastructuur
Ruud Pieterse
Ruud Pieterse

De it-wereld is volop in ontwikkeling. Concepten en technologie gaan hier hand in hand. De kunst is om die ontwikkelingen beschikbaar en bruikbaar te maken als een waarde toevoegend element in de processen van de business. De laatste hype die er is is blockchain. Er zijn hier al eerder use-cases beschreven, maar de retail-industrie is tot nu toe onderbelicht gebleven. Kan de retail-industrie profiteren van de blockchain technologie?

De beloftes die blockchain brengt zijn ambitieus. Tijdsbesparend, kostenverlagend, risico vermijdend en verhoging van vertrouwen. In de retail industrie is men vertrouwd met kostenverlagende maatregelen. Het vermijden van risico’s, verhogen van vertrouwen en tijdsbesparing zijn aspecten die niet altijd op de agenda stonden.

De introductie van blockchain techniek staat nog in de kinderschoenen. Het zal pas tot 2020 duren voordat de techniek volwassen is. Intussen is het wel tijd geworden om stappen richting blockchain te nemen. De volgende stappen zijn nodig om blockchain ready te zijn:
1. Er moet iets te delen zijn met elkaar;
2. Er moet een gedeelde repository zijn;
3. De value chain is gespecialeerd en complex;
4. Sterke authenticatie en permanente security checks zijn nodig;
5. Elke transactie moet traceerbaar zijn;
6. Transacties moet in realtime kunnen gebeuren;
7. Het moet een gedeelde oplossing worden waar meerdere partijen een rol hebben;
8. Voor compliancy redenen moet het transparant zijn voor een audit;
9. Vertrouwen moet aanwezig zijn tussen de verschillende partijen;
10. Het business proces moet geautomatiseerd kunnen worden.

Replenishment proces

Een use-case voor de retailindustire kan gevonden worden in het replenishment proces, waarbij de aanvulling vanuit een centraal distributie centrum beter aansluit op de winkelvoorraad door het bestel proces anders in te richten. 

De klant is de eerste stap in de digitale ketting. De loyality programmá’s kunnen hier gebruikt worden om het aanvulproces te versnellen. De klantenkaart wordt nu nog gebruikt om te kijken naar wat de klant koopt en interesseert en hierop worden de inkopen gebaseerd. Door de klant dieper bij het replenishment process te betrekken, kunnen de inkoop gegevens naar aanleiding van klantgedrag direct bij de leverancier belanden. Een leverancier kan dan ook veel beter de volumes voor zijn productie inschatten.

Er valt nog veel denkwerk te verrichten voordat blockchain in te zetten valt. De gehele digitale ketting kan vraag en en aanbod sneller bijelkaar brengen door het gebruiken van een blockchain technologie. De wet van remmende voorsprong telt hier niet. De toekomst is al begonnen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelGovernance & Privacy

    Eén op de vijf retailers ziet ict-project mislukken

    Blockchain
    ActueelFinanciële dienstverlening

    KPMG komt met model voor blockchain-implementatie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs