ABP of Adblock Plus is misschien wel de bekendste advertentieblokkeerdienst. Het icoontje prijkt op menige Chrome- of Firefox-installatie en zorgt voor een beduidend rustiger internet. Maar het bedrijf erachter, Eyeo, bleek toch advertenties door te laten. Soms. Om op die whitelist te komen, moest je geld betalen en dat blijkt dus toch te mogen in Duitsland. Ook blokkeren is legaal bij onze oosterburen. Blokkeert u het een en ander? En waarmee?
De rechtszaak tegen ABP startte al in 2014 en werd aangespannen door Axel Springer. De blokkeerdienst zou zich schuldig maken aan oneerlijke concurrentie. Uitgever Springer is nu dus door het hooggerechtshof in het ongelijk gesteld. Eerder werd het tegen betaling doorlaten van advertenties illegaal verklaard door een lagere rechter, maar die uitspraak is dus nu ook van tafel.
Inmiddels blokkeren veel browsers zelf al op een bepaalde manier ‘irritante’ reclame, niet in de laatste plaats om de veiligheid. Wat vindt u van de praktijken van Adblock Plus? Gebruikt u het, iets anders of juist niets?
Ja, ik gebruik ABP al jaren, naar tevredenheid. Niet alleen maakt het sites beter leesbaar, ze laden ook sneller. Daarnaast beveel ik de plugin Ghostery van harte aan. Die biedt aanvullende bescherming van de privacy tegen tracking netwerken, zoals de infame facebook pixel.
Samen maken deze plug-ins het browsen ook veiliger, doordat ze beschermen tegen het laden van malware die advertentienetwerken heeft weten te infiltreren, iets wat de afgelopen jaren meermaals is voorgekomen.
Victor, knap dat jij aangeeft een ad-blokker te gebruiken.
Daarmee geef je toe dat je de voorwaarden om te mogen registreren bij computable hebt overtreden !
Ik los het issue op mijn manier op maar despite is dat een van de twee redenen waarom ik
nooit een account bij computable heb geregistreerd (dit is ook bij de redactie bekent)
Ontopic: ik vind het prima dat er zulk een dienst verlening bestaat en wel om de volgende redenen:
1) Ik bepaal zelf wat ik wil zien, lezen en consumeren. die vrijheid heb ik ook als ik een krant lees of ergens een televisie programma kijk. Ik ben op geen enkele manier verplicht om reclame aan te kijken.
2) ADP doet is essentie niets meer dan een blacklist maken.
Deze lijst is voorzien van wat software om de doelstelling wat makkelijker te bereiken maar in essentie is het dat.
Daarmee doet ADP in essentie het zelfde als spamhaus en dat vinden we allemaal ook prima.
3) De advertentiewereld heeft er voledig zelf debet aan dat de consument er helemaal klaar mee is.
Had met vanaf het beginaf aan niet steeds grotere, schreeuwerigere, opdringerigere popups, filmpjes met keihard geluid en dat soort onzin ingevoerd dan had nooit iemand de moeite genomen een blokker te instaleren.
Nu veroorzaakt al die onzin een voor een hoop vertraging op het internet dan wel je computer.
4) Niemand zit nu eenmaal te wachten op uitingen van in paniek steeds meer hysterische schreeuwlelijkerds die zich gewoon geen raad meer weten hoe ze hun prullaria aan de man zouden moeten brengen.
ALS IK DEZE HELE TEKST IN HOOFDLETTERS MET EXTRA GROOT FONT EN FEL KNIPPERENDE LOGO’S ZOU SCHRIJVEN ZOU COMPUTABLE MIJN BIJDRAGE OOK WEREN.
5) Welicht moeten een aantal bedrijven eens voor een ander buisnes model gaan kijken.
Er zijn opties te over denk bijvoorbeeld aan een betaald abonement, of aan al dan niet belangeloze sponsoring door de vertegenwoordigde bedrijfstak of of organisatie.
Dat laatste is in deze panische marketing gerichte wereld wellicht te hoog gegrepen maar dan kun je nog altijd een fatsoenlijke baan zoeken.
Toen ik zelf ooit de opmerking maakte ‘ach als die reclame nou eens gewoon wat meer bescheiden zou zijn zou ik het wel prima vinden’
Antwoord daarop was ‘ze hebben het zelf verziekt, laat ze maar de gevolgen daarvan dragen !’
En ja daar kan ik me prima in vinden.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een reactie van de redactie.
Immers computable is ook afhankelijk van advertenties.
Toch mooi dat dit onderwerp toch aangekaard wordt.