Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Info Support helpt NS met realtime data-app

05 juni 2018 - 07:25ActueelData & AIInfo SupportNS
Suzanne Martens
Suzanne Martens

Ict-dienstverlener Info Support uit Veenendaal heeft de zogenaamde TimTim-app voor de Nederlandse Spoorwegen (NS) ontwikkelt. Deze app toont realtime route-informatie en helpt machinisten beter te anticiperen op andere treinen op het spoor. Dat vergemakkelijkt de proef die NS op dit moment uitvoert met spoorboekvrij reizen.

NS-machinisten droegen voorheen een zakcomputer (de Railpocket). Deze voldeed echter niet meer aan de wensen en eisen die de spoorwegen nu heeft. Een nieuwe app moet hier antwoord op bieden. De TimTim-app biedt machinisten realtime route-informatie en inzicht in de situatie op het spoor. Daarnaast toont de app tijdelijke snelheidsbeperkingen en de plekken waar het spoor glad is.

‘De app helpt machinisten niet enkel om op tijd te rijden, maar ook om veiliger en energiezuinig te rijden’, vertelt Jeroen Polman, manager applicatie ontwikkeling & architectuur bij NS. ‘Als je als machinist ziet dat er een langzame trein een paar kilometer voor je rijdt, dan heeft het niet zoveel zin om eerst flink gas te geven en daarna in de remmen te gaan. Dat is niet bepaald energiezuinig; de app helpt ook om elektriciteit te besparen.’

Sinds oktober 2017 is de app in productie genomen. Momenteel voert de NS een proef uit op een aantal trajecten waar iedere tien minuten een trein rijdt. Een traject waar het volgende NS ‘belangrijker dan ooit’ is dat machinisten realtime inzicht hebben.

De app is naar eigen zeggen ontwikkeld in samenwerking met de machinisten als eindgebruikers. Tijdens de productiefase werden ambassadeurs in het veld ingeschakeld. Zij krijgen altijd als eerste een nieuwe versie en de mogelijkheid om deze te beoordelen. Deze ambassadeurs hebben niet alleen gezorgd voor een succesvolle livegang.

Info Support

Info Support levert maatwerksoftware, dat-oplossingen, beheer en trainingen en is vooral actief in de sectoren energie, mobiliteit, fintech, zorg, industrie en agrifood. Het bedrijf heeft ruim vierhonderd medewerkers in dienst, verspreid over kantoren in Veenendaal en Mechelen (België). Daarnaast heeft het een innovatielab in de Startup Village op het Science Park in Amsterdam.

Meer over

AppsDiensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Info Support en HU bieden opleiding software bouwen

    water
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Info Support updatet waterbeheersoftware HydroLogic

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs