Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Veiligheid, hoe krijgt u uw gebruikers verstandig?

07 maart 2019 - 09:21AchtergrondSecurity & Awareness
Krijn Soeteman
Krijn Soeteman

Het blijft een lastig probleem. Hoe overtuig je gebruikers binnen een bedrijf of vergelijkbare omgeving online bedreigingen serieus te nemen? Niet met behulp van allemaal jargon en brede, algemene praatjes maar gewoon met duidelijke taal. Voorbeelden dus. Hoe gaat u hiermee om?

Online dinosaurus The Register beschrijft in een artikel de woorden van Dr. Emilee Radar, een associate professor van het departement van Media en Informatie van de Michigan State University in de VS. Zij bestudeert populaire mythes die veel voorkomen bij ‘normale mensen’ met betrekking tot veiligheid en privacy. Zij stelt dat de kans groot is dat het laatste veiligheidsadvies dat u gaf of ergens hoorde vermoedelijk vol zat met onbegrijpelijke taal of algemene gevaren. Dat werkt dus niet.

Denk maar aan uw minder tech-savy collega’s die u al jaren aanraad toch tenminste een wachtwoordmanager te gebruiken. Ze gebruiken het nog steeds niet, behalve die ene die toevallig een keer gehackt is.

Wat werkt dan wel? Simpel: laat zien wat er gebeurt. Heel direct, geef visuele feedback, bijvoorbeeld via een anti-virusprogramma. Daarnaast is openheid en transparantie rond dataveiligheid door ontwikkelaars en admins van belang. Laat ze maar eens weten hoe hun data verzameld kunnen worden. Geef feedback.

Het klinkt allemaal als open deuren, maar hoe gaat u hiermee om?

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Staat van Digitale Connectiviteit binnen de Bouw- en Installatiebranche 2025

    Digitale connectiviteit is de kern van veel processen in de bouw en volgens insiders van strategisch belang voor de toekomst van de sector. Waar sta jij?

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Meer lezen

    OpinieSecurity & Awareness

    Inzicht in kwetsbaarheden aanvalsoppervlak gaat voor budget

    Beursvloer Cybersec Netherlands
    EventsSecurity & Awareness

    Waarom Amerikaanse techreuzen geen soevereiniteit kunnen garanderen

    OpinieSecurity & Awareness

    NIS2 is geen bedreiging (maar gouden kans voor it-kanaal)

    ciso
    ActueelSecurity & Awareness

    Nova Advisor Agent: gamechanger voor ciso of ai-hype?

    Kapot storing out of order buiten werking
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: Ingram Micro zucht onder cyberterreur, Europese bedrijven willen AI Act in de ijskast (en meer)

    ActueelSecurity & Awareness

    Belang digitale soevereiniteit in Europese cybersecurity neemt toe

    3 reacties op “Veiligheid, hoe krijgt u uw gebruikers verstandig?”

    1. Henri Koppen schreef:
      7 maart 2019 om 15:25

      Wij van Wc-eend adviseren…. Wc-eend.

      Ik durf toch wel te beweren dat wij dit probleem “genaild” hebben. Netflix achtige content waarin mensen zien wat iemand beter niet had kunnen doen met alle gevolgen van dien. Daarnaast bieden wij content steeds in kleine beetjes aan zodat het steeds actueel blijft. Vervolgens doen we ook phishing en hebben serious games die op events of in workshops gespeeld kunnen worden.

      Dus ja, we herkennen dat veel e-learnings gewoon niet aankomen en leiden tot gedragsverandering. Zelfs als je het helemaal goed doet is de opbrengst domweg wisselend. Veel mensen hebben een aversie tegen alles wat met cyber security awareness te maken heeft. Ook is het heel belangrijk dat de “kopstukken” van een bedrijf mee doen.

      Veiligheid is nu eenmaal niet iets wat je kunt kopen of afkopen; er moet veel aandacht en liefde in en wordt doorgaans gewoon als een kostenpost gezien….

      Login om te reageren
    2. dino schreef:
      7 maart 2019 om 21:05

      Kinderopvoedingsmethode waarbij papa en mama wel het goede voorbeeld moeten geven.

      Henri nailed it 😉

      Login om te reageren
    3. Henri Koppen schreef:
      8 maart 2019 om 14:15

      Dino, ik mag dat natuurlijk nooit zo zeggen 😉

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs