Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Continuïteit in de cloud: zes quick wins

02 april 2019 - 15:293 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
mr. Jan Brölmann
mr. Jan Brölmann

In toenemende mate maken organisaties gebruik van clouddiensten – die doorgaans op standaardvoorwaarden van de serviceprovider worden gecontracteerd. Maar als de clouddienst niet beschikbaar is, de serviceprovider failliet gaat of de afnemer niet over haar data kan beschikken, kan dat ingrijpende gevolgen hebben op de bedrijfsvoering. Daarom enkele quick wins in het licht van de continuïteit.

  • Uitsluiten of beperken opschortingsrecht

Serviceproviders nemen in hun voorwaarden doorgaans op dat zij gerechtigd zijn de levering van de clouddienst op te schorten, als er sprake is van een schending van deze voorwaarden door de afnemer. Ofwel, als de financiële afdeling een factuur vergeet te betalen, kan de serviceprovider de levering van de clouddienst direct stopzetten. Het verdient aanbeveling het opschortingsrecht uit te sluiten, althans verregaand te clausuleren.

  • Verlengen opzegtermijn

De voorwaarden van serviceproviders bevatten in het algemeen de mogelijkheid voor de serviceprovider om het cloudcontract te beëindigen, met inachtneming van een relatief korte opzegtermijn (bijvoorbeeld een maand). Als een serviceprovider gebruikmaakt van die opzeggingsmogelijkheid, heeft de afnemer ingeval van het voorbeeld slechts een maand voor een transitie naar de dienst van een andere serviceprovider. Door een langere opzegtermijn te bedingen, zijn de risico’s te beperken.

  • Continuïteitsplan

Van belang is om vanuit technisch perspectief te kijken naar de clouddienst. Welke beveiligingsmaatregelen zijn genomen om de data van de afnemer te beschermen? Voldoet de serviceprovider aan bepaalde standaarden zoals ISAE 3402? Worden regelmatig back-ups gemaakt? Is er een calamiteiten- en herstelplan? Dergelijke afspraken zijn op te nemen in een continuïteitsregeling die onderdeel dient uit te maken van het cloudcontract.

  • Servicelevels

De beschikbaarheid van de clouddienst wordt doorgaans als servicelevel geregeld in de service level agreement (sla). Door een minimum beschikbaarheid op te nemen in de sla en duidelijke afspraken te maken over eventuele downtime (bijvoorbeeld in verband met gepland onderhoud), zijn de risico’s op discontinuïteit te reduceren.

  • Auditrechten

Door een audit-recht te bedingen, is periodiek bij de serviceprovider te toetsen of de clouddienst daadwerkelijk op een veilige wijze en conform de afspraken in het cloudcontract wordt geleverd.

  • Cloud-escrow

Een veel genoemde oplossing is een escrowregeling (waarborgt de continuïteit van de automatisering binnen bedrijven), overeengekomen tussen de leverancier, afnemer en escrow-agent. Bij de ‘tech-reuzen’ zal het lastig zijn om een cloud-escrowregeling op papier te krijgen, bij kleinere serviceproviders kan dit wel degelijk een reële en waardevolle optie zijn.

Meer over

EscrowFaillissementenIT-auditingSLA

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelSecurity & Awareness

    Corona: 1 op 3 bedrijven had geen continuïteitsplan

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs