Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

‘Bedrijven maken online opzeggen bewust lastig’

03 januari 2020 - 09:30ActueelCloud & InfrastructuurConsumentenbond
Diederik Toet
Diederik Toet

Eén op de drie bedrijven maken het consumenten lastig of zelfs onmogelijk om online op te zeggen. En dat terwijl de wet dicteert dat mensen moeten kunnen opzeggen zoals ze zich hebben aangemeld. Vooral energiebedrijven, kranten en goede doelen houden zich hier niet aan, meldt de Consumentenbond.

Waar online aanmelding vaak binnen een paar muisklikken is geregeld, moet je soms veel moeite doen om weer op te zeggen. Informatie over opzegging zit volgens de Consumentenbond vaak diep weggestopt op de site of zelfs in de privacyverklaring.

Het komt ook regelmatig voor dat je moet bellen of e-mailen om op te zeggen of om je account te verwijderen. Sommige organisaties hebben hun website aangepast naar aanleiding van het onderzoek. Anderen beweren nooit klachten te ontvangen over de opzegprocedure.

Het is niet alleen kommer en kwel. De bond prijst vooral banken en verzekeraars. De meeste daarvan maken online opzegging eenvoudig, vaak zelfs vanuit de eigen klantomgeving. Ook streamingdiensten en datingsites hebben dit over het algemeen goed geregeld.

Opzegwet

Sinds december 2011 is de Wet-Van Dam van kracht. Deze opzegwet verplicht bedrijven en organisaties onder meer om de opzegprocedure even eenvoudig te houden als de aanmeldprocedure. Een online afgesloten abonnement moet je dus ook online kunnen beëindigen, hoewel de wet niets zegt over hoe duidelijk deze optie moet worden aangeboden. Ook zorgt de wet ervoor dat consumenten minder lang aan een stilzwijgende verlenging vastzitten en dat de opzegtermijn maximaal een maand mag zijn. 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Eén reactie op “‘Bedrijven maken online opzeggen bewust lastig’”

    1. R.J. Tuijnman schreef:
      3 januari 2020 om 14:28

      Nou, ook commerciële bedrijven als de KPN maken zich daar nadrukkelijk schuldig aan. Mijn moeder verhuisde naar een gesloten afdeling van een bejaardenhuis waar ze dus geen telefoonaansluiting kan hebben. Probeer je daar maar eens langs te worstelen op de site van die KPN!
      Ik heb mijn moeder moeten laten ‘emigreren’ om van dat abonnement af te komen!
      Als ik ‘verhuizing’ aangaf, dan brak de KPN doodleuk de hele procedure af met de melding ‘dat dat geen probleem was en dat ze dan lekker met me mee verhuisden…’…
      Een optie ‘Ik wil het abonnement gewoon beëindigen’ was in geen velden of wegen te bekennen en al zeker niet op de eenvoudige manier waarop je een abonnement met de KPN aangaat!

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    OpinieSecurity & Awareness

    Cloudsecurity als fundament voor groei

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Eurofiber en Bright Access versterken glasvezelnetwerk op bedrijventerreinen

    Krimp groei
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: Fintech snel minder populair, Centric neemt Groupcard niet over (en meer)

    Joost Smit
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Op deze vier paarden zet Google Cloud in

    AchtergrondCarrière

    Willem van der Poel – Een avonturier in de techniek

    ActueelCloud & Infrastructuur

    NLnet en CWI testen eerste openbare Scion-verbinding in Nederland

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs