Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

‘Bedrijven maken online opzeggen bewust lastig’

03 januari 2020 - 09:30ActueelCloud & InfrastructuurConsumentenbond
Diederik Toet
Diederik Toet

Eén op de drie bedrijven maken het consumenten lastig of zelfs onmogelijk om online op te zeggen. En dat terwijl de wet dicteert dat mensen moeten kunnen opzeggen zoals ze zich hebben aangemeld. Vooral energiebedrijven, kranten en goede doelen houden zich hier niet aan, meldt de Consumentenbond.

Waar online aanmelding vaak binnen een paar muisklikken is geregeld, moet je soms veel moeite doen om weer op te zeggen. Informatie over opzegging zit volgens de Consumentenbond vaak diep weggestopt op de site of zelfs in de privacyverklaring.

Het komt ook regelmatig voor dat je moet bellen of e-mailen om op te zeggen of om je account te verwijderen. Sommige organisaties hebben hun website aangepast naar aanleiding van het onderzoek. Anderen beweren nooit klachten te ontvangen over de opzegprocedure.

Het is niet alleen kommer en kwel. De bond prijst vooral banken en verzekeraars. De meeste daarvan maken online opzegging eenvoudig, vaak zelfs vanuit de eigen klantomgeving. Ook streamingdiensten en datingsites hebben dit over het algemeen goed geregeld.

Opzegwet

Sinds december 2011 is de Wet-Van Dam van kracht. Deze opzegwet verplicht bedrijven en organisaties onder meer om de opzegprocedure even eenvoudig te houden als de aanmeldprocedure. Een online afgesloten abonnement moet je dus ook online kunnen beëindigen, hoewel de wet niets zegt over hoe duidelijk deze optie moet worden aangeboden. Ook zorgt de wet ervoor dat consumenten minder lang aan een stilzwijgende verlenging vastzitten en dat de opzegtermijn maximaal een maand mag zijn. 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Servers onder de loep – Een nieuw tijdperk

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Computable.nl

    Virtualisatie heruitgevonden met VM’s en Containers

    15 redenen om bestaande virtuele machines te behouden en ruimte te creëren voor vernieuwing

    Eén reactie op “‘Bedrijven maken online opzeggen bewust lastig’”

    1. R.J. Tuijnman schreef:
      3 januari 2020 om 14:28

      Nou, ook commerciële bedrijven als de KPN maken zich daar nadrukkelijk schuldig aan. Mijn moeder verhuisde naar een gesloten afdeling van een bejaardenhuis waar ze dus geen telefoonaansluiting kan hebben. Probeer je daar maar eens langs te worstelen op de site van die KPN!
      Ik heb mijn moeder moeten laten ‘emigreren’ om van dat abonnement af te komen!
      Als ik ‘verhuizing’ aangaf, dan brak de KPN doodleuk de hele procedure af met de melding ‘dat dat geen probleem was en dat ze dan lekker met me mee verhuisden…’…
      Een optie ‘Ik wil het abonnement gewoon beëindigen’ was in geen velden of wegen te bekennen en al zeker niet op de eenvoudige manier waarop je een abonnement met de KPN aangaat!

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    SureSync en Logius genomineerd voor Co...

    SureSync is dit jaar trots op drie nominaties bij de Computable Awards 2025. Eén van de meest opvallende nominaties is...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Aanbestedingen botsen met autonomie

    e-mail lost silent drop smishing
    Security & Awareness

    Kort: Online-zwendel explodeert, Microsoft silent drops lopen spuigaten uit (en meer)

    Cloud & Infrastructuur

    Minister vreest Chinese spelletjes om Nexperia vleugellam te maken

    Carrière

    Onverantwoord gedrag kostte Chinese bestuurder Nexperia de kop

    Cloud & Infrastructuur

    Digitale Denen wijzen de weg

    Windows 10
    Cloud & Infrastructuur

    Ondersteuning Windows 10 gestopt; problemen in zicht

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs