Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Iedere online-shopper een eigen paspop

05 februari 2020 - 10:523 minuten leestijdActueelCloud & Infrastructuur
Cees Visser
Cees Visser

Online kleding bestellen, lekker makkelijk vanuit je eigen stoel. Vandaag besteld, is (over)morgen in huis. Niet goed, geld terug. En gratis retourneren. Dat winkelgemak krijgt nu een keerzijde. Als het aan normalisatie-instituut NEN ligt, gebruikt iedere online shopper een digitale paspop, gebaseerd op ISO-standaarden.

Het aantal online-kledingshoppers neemt toe. Bovendien maken ze er een gewoonte van om voor verschillende maten te kiezen – dan past er altijd wel eentje. De kledingstukken die niet passen gaan retour. Dat is wel gratis, maar niet duurzaam. Werkt dat het aantal (milieuonvriendelijke) transportbewegingen stevig in de hand, in enkele gevallen gaat de teruggestuurde kleding zelfs de shredder in.

Dat kan dus niet langer, vindt de internationale ISO-commissie ‘Digital Fittings’ (ISO/TC 133). In samenwerking met de sector werkt zij aan twee nieuwe ISO-normen voor digitaal passen. Sterker, het startschot is gegeven voor ‘Technical Specifications (TS) voor Digital fitting — Service procedure — Part 1: Ready-to-wear clothing online and off-line en Part 2: Customized clothing online and off-line’. Dat klinkt ingewikkeld, maar wil zoveel zeggen dat dit de procedures zijn voor digitaal passen voor confectie- en maatkleding. Hoe? Met de inzet van een virtueel lichaam.

Hoe?! Hieke Reijnhoudt, zegsvrouw van het centrum van normalisatie NEN, legt uit dat het normvoorstel niet zozeer over het ontwerp of het ontwikkelen van een virtueel lichaam (fashion avatar) gaat, maar om de voorwaarden voor en eisen waaraan een digitaal pas-systeem met virtueel model moet voldoen om gebruikt te worden in de retail (online en offline). ‘De norm geeft een beschrijving van de ‘route’, vanaf het eerste bezoek tot het aankoopbesluit, met een beschrijving van de stappen en definities van begrippen’, vertelt Reijnhoudt. Ze vervolgt dat het opgestelde document is bedoeld voor ‘serviceproviders, inclusief on- en offline-retailers, brand managers, modedesigners en 3d-shopping-platformontwikkelaars’.

Afspraken

Gevraagd naar de fase waarin het project zich bevindt, wijst ze erop dat het normvoorstel nu door genoemde ISO-commissie is geaccepteerd als ‘nieuw work item’. ‘Er ligt nu een eerste draft, die als basis wordt gebruikt bij de verdere ontwikkeling’, aldus Reijnhoudt.

Het is een ontwikkeling die niet alleen tegemoet aan de stijging in online-winkelen, maar ook inspeelt op de groeiende vraag naar unieke, op maat gemaakte kleding. Maar de grote winnaar moet het milieu worden.

Het nieuws over de komst van een ‘online-paspop’ komt dus van NEN (afkorting van de afkorting van Nederlandse Norm), dat bedrijven en andere partijen helpt onderling afspraken te maken. En dat al honderd jaar. Nee, niet in de betekenis van heel lang, maar letterlijk, want opgericht in 1916. NEN vertegenwoordigt ook Nederlandse bedrijven en partijen om met centra in andere landen afspraken te maken op Europees en zelfs internationaal niveau.

Meepraten

Wilt u als belanghebbende partij meepraten over de ontwikkeling van normen met betrekking tot textiel en kleding? Stuur voor deelname aan of meer informatie over deze commissie een mail naar afc@nen.nl.

Een overzicht van de ISO-commissie voor digital fitting en de normen in ontwikkeling en de reeds gepubliceerde normen, is hier te vinden.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    e-mail
    ActueelSoftware & Development

    Nieuwe norm dwingt veilig mailen in de zorg af

    Big Data
    ActueelData & AI

    ISO-norm voor ai en big data op komst

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs