Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

KPN trekt boetekleed aan na 112-storing in 2019

26 juni 2020 - 09:22ActueelCloud & InfrastructuurAgentschap TelecomKPNMinisterie van EZKMinisterie van Justitie en VeiligheidMinisterie van VWS
Diederik Toet
Diederik Toet

De grote netwerkstoring waardoor vorig jaar alarmnummer 112 urenlang onbereikbaar was, was primair te wijten aan een softwarefout bij KPN. Het telecombedrijf deelt deze conclusie uit het onderzoek van Agentschap Telecom en belooft beterschap.

Op 24 juni 2019 konden burgers ruim drie uur lang geen contact leggen met alarmnummer 112 en servicenummer 0900-8844. De oorzaak was een softwarefout in het routeringssysteem van KPN en gelijktijdige uitval van het 4G-netwerk van het telecombedrijf. Tot overmaat van ramp waren er problemen met de afhandeling van NL-Alert-berichten.

Samenloop

De samenloop van verschillende storingen was niet in scenario’s voorzien, concluderen de Inspectie Justitie en Veiligheid, Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en het Agentschap Telecom na onderzoek. Volgens de onderzoekers hield KPN onvoldoende rekening met de gevolgen van onvoorziene kwetsbaarheden en was er bij de kritieke diensten onvoldoende aandacht voor het waarborgen van robuustheid van wijzigingen. 

KPN erkent dat zijn routeringssysteem de 112-storing heeft veroorzaakt, hoewel het bewuste systeem viervoudig was uitgevoerd. ‘Door een softwarefout en een samenloop van verschillende gebeurtenissen vielen ondanks alle voorzorgsmaatregelen de vier systemen die dag vrijwel gelijktijdig uit’, schrijft het bedrijf. ‘De systemen liepen als het ware ‘vol’ doordat de software abusievelijk een zeer groot aantal foutmeldingen genereerde.’

Vitale dienst

KPN-topman Joost Farwerck betreurt het voorval en belooft beterschap. ‘Nederland moet altijd kunnen rekenen op een vitale dienst als 112. Wij nemen dit heel serieus en hebben maatregelen genomen om herhaling te voorkomen. Ook de aanbevelingen van het Agentschap Telecom nemen we over.’ Inmiddels krijgt 112-verkeer bij KPN extra prioriteit op de afhandeling van het telefonieverkeer, zelfs als het routeringssysteem onbeschikbaar is.

Ook het ministerie van Justitie en Veiligheid treft volgens de onderzoekers blaam. Het departement mistte regie op communicatie tijdens de storing en wachtte te lang met een landelijke uniforme boodschap over de storing en over de mogelijkheid om noodgevallen te melden bij politiebureaus en brandweerkazernes. Betrokken minister Grapperhaus werkt aan verbetering van de communicatie tijdens bovenregionale en landelijke crises. 

Meer over

Telecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ambulance
    ActueelCloud & Infrastructuur

    KPN: 112 plat door routeerfout en falende back-up

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Vodafone: urenlange netwerkstoring is opgelost

    Eén reactie op “KPN trekt boetekleed aan na 112-storing in 2019”

    1. Een oudlid schreef:
      27 juni 2020 om 21:47

      Wat moet ik denken bij een zin over het waarborgen van robuustheid van wijzigingen? Als de leverancier adviseert om deze aan te brengen dan moet je wel hele goede argumenten hebben om dat niet te doen, uiteraard getrapt via een testomgeving om de robuustheid van wijzigingen te waarborgen.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs