Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Sijthoff Media stuurt oude mails naar ‘nieuwe’ abonnees

23 april 2021 - 08:143 minuten leestijdAchtergrondSecurity & Awareness
Rik Sanders
Rik Sanders

Door een mislukte softwarerelease van het marketingsoftwaresysteem van Ternair Software stuurde Sijthoff Media per abuis oude e-mails over een nieuw of opgezegd abonnement naar zijn (oud-)abonnees. Het gaat bijvoorbeeld om de jeugdkranten Kidsweek en 7Days, maar ook om nieuwsbrieven van AG Connect en Adformatie. De uitgeverij heeft voor de zekerheid melding gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens, maar benadrukt dat er geen sprake is geweest van een hack of datalek. Wat ging er mis?

’s Ochtends in bed even de mail checken en dan lezen dat dochterlief – inmiddels achttien jaar oud – een abonnement heeft genomen op Kidsweek. Dan ben je klaarwakker. Is mijn e-mailaccount gehackt of dat van mijn kind? Die gedachte speelde gisteren bij veel ouders van wie hun kind een tijd abonnee is geweest op de jeugdkranten Kidsweek en 7Days. Zij kregen van de centrale klantenservice (van Adformatie, onderdeel van Sijthoff Media), een bevestigingsmail opgestuurd, al snel weer gevolgd door mails over de beëindiging van het abonnement. Uiteindelijk bleken het om de oude e-mails te gaan die na zoveel jaar weer boven water kwamen en per ongeluk waren uitgestuurd.

Ook oud-abonnees van Adformatie, AGconnect, Binnenlands Bestuur en iBestuur, eveneens titels van Sijthoff, kregen soortgelijke mails binnen over het al dan niet aangaan of opzeggen van abonnementen. 

Rinkelende telefoon

Toen Melle Eijckelhoff, directeur van opleidingsinstituut Alex van Groningen (ook onderdeel van Sijthoff Media), gisterochtend op het kantoor in Amsterdam kwam, rinkelde de telefoon onafgebroken. Dit wordt geen normale dag, vermoedde hij en dat bleek. Toevalligerwijze waren er meer medewerkers dan normaal op kantoor aanwezig vanwege de organisatie van de (virtuele) uitreiking van de Dutch Marketing Awards (Adformatie). Al snel werden er telefoonteams gevormd om tekst en uitleg te geven aan de talloze bezorgde (oud)abonnees. Was hier sprake van de zoveelste computerhack in korte tijd bij een bedrijf dat werkt met veel persoonsgegevens?

Eijckelhoff licht toe dat Sijthoff Media, overigens tot volle tevredenheid, gebruikmaakt van de marketingsoftware van Ternair Software met onder meer mailfunctionaliteit. De software is gekoppeld aan het abonnementensysteem Zeno van Socho IT. Dat is volgens hem een fijnmazig systeem waarin informatie over abonnementen, opzeggingen en abonnees gedetailleerd is opgeslagen. De uitgeverij kan zo een totaalbeeld opbouwen van, per titel, het lezerspubliek en de wisselingen daarin. Op grond van de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) is er geen concrete bewaartermijn voor persoonsgegevens, tenzij die wettelijk is bepaald.

Softwarefout

Ternair voert regelmatig updates uit, zo ook gisteravond. En daar ging iets mis, vertelt marketingdirecteur Kevin Wetzel. ‘Het systeem werkt met allerlei geautomatiseerde flows met per titel start- en stopdata van abonnees. Tijdens die update is het systeem bij een aantal titels verzendlijsten gaan maken met aan- en afmeldingen van abonnees uit de afgelopen jaren. Waarom, dat weten we nog niet. Dat is nog in onderzoek, samen met de leverancier.’

Wetzel benadrukt dat het niet gaat om een hack of een datalek maar om een softwarefout. ‘Het blijft automatisering’, constateert hij. Desalniettemin, het is natuurlijk een vervelende gebeurtenis. Daarom ook heeft Sijthoff Media excuses aangeboden aan abonnees en oud-abonnees.

De marketingdirecteur vertelt dat er melding is gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). ‘Sijthoff Media is een bedrijf dat werkt met veel content én persoonlijke data. Bij deze storing gaat het om het versturen van oude e-mails met naam-, adres- en woonplaatsgegevens maar gelukkig niet met gevoelige financiële data. En het gaat, nogmaals, niet om een datalek. Waarschijnlijk had het niet gehoeven maar we nemen toch het zekere voor het onzekere en hebben de AP ingelicht over dit voorval. We kunnen de melding altijd nog intrekken.’

Meer over

HackingPrivacy

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: PQR lijft E-Storage in, Fox-IT en Xerox it-partners van de Navo-top (en meer)

    ActueelSecurity & Awareness

    Ransomware: minder bedrijven betalen, meer bedrijven onderhandelen

    ActueelCarrière

    Kort: Aandeelhouders voelen cyberaanvallen, financiële experts kennen Europese AI Act niet (en meer)

    ActueelSecurity & Awareness

    Pro-Russische hackers belagen Nederlandse overheden

    OpinieSecurity & Awareness

    Dit zijn de cyberdreigingen (en de vijanden) rondom de Navo-top

    ActueelSecurity & Awareness

    2,5 miljoen voor deftech-startup LiveDrop

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs