Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Digitalisering zorg is culturele uitdaging’

18 mei 2021 - 09:493 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie
Suzanne Martens
Suzanne Martens

De weg naar digitale zorg is geen technologische uitdaging. Dat lijkt misschien zo omdat zorginstellingen technologieën in gebruik moeten nemen. In werkelijkheid gaat het om een culturele revolutie. Zorginstellingen moeten technologie omarmen en de passieve patiënt moet mondig en proactief worden. Hiervoor moet de arts-patiëntrelatie gelijkwaardig worden. Dit meent althans medisch futurist Bertalan Meskó tijdens een keynote van de Dutch Health Week.

Meskó vertelt dat er drie redenen zijn waarom de zorgsector nog onvoldoende gedigitaliseerd is. Allereerst is de zorg nooit ontworpen om op een hoog tempo te innoveren. De sector loopt hier tegen een aantal obstakels aan, zoals een tekort aan personeel, een gebrek aan vertrouwen in nieuwe technologie en er is vaak onvoldoende geld beschikbaar voor innovatie.

Een tweede reden waarom digitale zorg nog niet is doorgebroken, is doordat mensen langzaam zijn om vernieuwingen door te voeren. ‘Zeker in de zorg is de adoptiegraad laag. We kunnen wel veranderen, maar dat kost veel tijd. Mensen zijn het grootste knelpunt bij innovatie.’

Tot slot zijn we bang voor het onbekende. Meskó: ‘We zijn bang dat ons werk wordt overgenomen door technologie, zoals kunstmatige intelligentie. Dat gaat niet gebeuren. Technologie kan ons juist ondersteunen. Laat een computer de repetitieve taken uitvoeren, zodat wij tijd vrij beschikbaar hebben voor taken die door mensen gedaan moeten worden, zoals empathie tonen tijdens een gesprek.’

Zo slaagt de revolutie

Volgens de futurist zijn er een aantal punten van belang om de digitale revolutie te laten slagen. Allereerst moet de patiënt voorop staan. Hij pleit voor patient design, waarbij patiënten betrokken worden tijdens het ontwikkelingsproces van innovaties. Volgens hem is een adviesraad van patiënten een must voor elke zorginstelling. Tijdens de ontwikkelingsfase is gebruiksvriendelijkheid belangrijk, zodat zowel het zorgpersoneel als de patiënt de nieuwe technologie gelijk in gebruik kunnen nemen.

Vervolgens moet de mindset veranderen. ‘Zorginstellingen moeten zich focussen op innovatie. Denk aan repetitieve taken automatiseren, data beter benutten of papierloos werken. Het zorgpersoneel blijft diagnoses en behandelplannen opstellen, maar doet dit slimmer en makkelijker met behulp van technologie.’

Een laatste aandachtspunt is de arts-patiëntrelatie. Meskó vindt dat een gelijkwaardige relatie moet ontstaan. Dit kan volgens hem als technologie onzichtbaar is tijdens het contact. ‘Haal de zichtbare technologie zoals beeldschermen weg. Op die manier is er meer ruimte voor het menselijke aspect, namelijk vertrouwen wekken en empathie. Dit creëert een gelijkwaardige relatie tussen een arts en een patiënt.’

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Awards prijs beker
    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Medtech-innovaties die het verschil maken

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Dutch Health Week van start gegaan

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs