Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
boze man wijst met beschuldigende vinger

We kunnen schuld van bias niet aan ai geven

20 september 2021 - 14:174 minuten leestijdOpinieInnovatie & Transformatie
José Rodriguez Alberto Ruiz
José Rodriguez Alberto Ruiz

Hoewel artificiële intelligentie (ai) ons gemak biedt bij tal van processen en activiteiten in het dagelijks leven, kampt het met een slechte reputatie. Een regelmatig terugkerend probleem lijkt vooringenomenheid (of bias) van de technologie te zijn. Terwijl de schuld daarvan zelden bij ai zelf ligt.

Enkele voorbeelden van ai gone bad. Eerder dit jaar werd een Zuid-Koreaanse chatbot, Lee Luda, van Facebook afgehaald omdat deze racistische taal richting minderheden spuide. Of neem het regelmatig terugkerende probleem van gezichtsherkenningssoftware die gezichten van vrouwen of gekleurde personen niet herkent. En zo zijn er talloze andere voorbeelden te vinden waarbij vooroordelen ai parten speelt.

De technologie zelf is zelden de aanstichter van het kwaad. De grootste uitdaging voor ai wordt gevormd door de mens. Ai-technologie heeft geen geweten of motieven, het gebrek aan aandacht voor ethische factoren en consequenties tijdens het programmeren ligt ten grondslag aan biased ai. En dat is het daadwerkelijke probleem waar we mee te maken hebben. Ai heeft de kracht om geweldige dingen mogelijk te maken en ons leven te verrijken, maar we moeten er secuur mee omgaan. Ai is niet de veroorzaker van bias, het is de manier waarop we ontwikkelen en inzetten.

Bias in computermodellen ontstaat op een manier die te vergelijken is met hoe vooroordelen bij mensen ontstaan. Die worden namelijk gevormd door de omgeving waarin we opgroeien, de mensen met wie we contact mee hebben, onze leraren, de situaties waarin we ons bevinden. Kortom, alles wat ons definieert als persoon.

Net als bij mensen

Hetzelfde geldt voor de vooringenomenheid van ai, die ontstaat door de computationele omgeving die de processen vormgeeft op basis waarvan ai zijn beslissingen neemt. Hierbij worden voornamelijk patronen herhaald die zich al in de data bevinden. Wanneer ai-technologie zich racistisch uitlaat, wordt dat dus veroorzaakt door het blind volgen van gevonden patronen. Het beïnvloedbare karakter van ai maakt het kwetsbaar voor onbewuste vooroordelen, net als bij mensen het geval is.

Wanneer het gaat om het uitbannen van bias in ai-gedreven technologie is het van belang om hier al in een vroeg stadium bewustzijn rondom te creëren. Een groot probleem van ai is dat er te weinig aandacht voor de ethische kant is bij ai-educatie, er is vooral oog voor de technologische aspecten.

Ethiek zou een vast onderdeel moeten zijn van iedere opleiding die studenten opleidt in het ontwikkelen ai-gebaseerde technologie. De fundamenten van ethische ai moeten juist aan het begin onderwezen worden omdat het lastig is om in een later stadium bepaalde gewoontes weer af te leren. De ontwikkeling van ai moet gebeuren met open vizier, zonder vooroordelen en met een algeheel begrip van de technologie, met oog voor mogelijke gevolgen.

Diversiteit

Daarnaast moeten ai-teams werken aan hun eigen diversiteit en inclusiviteit. Heterogene teams hebben meer oog voor verschillende achtergronden en ervaringen, en zullen beter presterende (en minder vooringenomen) producten en systemen ontwikkelen. Binnen homogene teams loop je het gevaar blind te zijn voor bepaalde vooroordelen en oplossingen te voeden met eenzijdige data. Nu ai op grote schaal wordt ingezet, moeten we voorkomen dat discriminerende patronen uit het verleden worden herhaald.

De mogelijkheden van kunstmatige intelligentie zijn ongekend. Technologisch zijn we er klaar voor, maar vanuit ethisch oogpunt niet. Training in ethische ai is een start, het meer divers worden van teams en organisaties zal op natuurlijke wijze leiden tot minder vooringenomen technologie. Om het volledig potentieel van ai te benutten moeten we er zeker van zijn dat we het met de juiste kennis voeden, zodat ai de juiste beslissingen neemt. We verkopen immers ook geen auto’s zonder remmen. Waarom dan wel ai zonder ethisch besef?

(Auteur José Rodriguez Alberto Ruiz is chief data protection officer bij Cornerstone OnDemand.)

Meer over

Kunstmatige intelligentie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Ethiek
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Zo ga je ethisch verantwoord om met ai

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Ai maakt chips energiezuinig

    OpinieInnovatie & Transformatie

    It-servicedesk bedient zich te weinig van ai

    Eén reactie op “We kunnen schuld van bias niet aan ai geven”

    1. Een Oudlid schreef:
      20 september 2021 om 15:42

      Waarom energie steken in het voorkomen van discriminatie als juist discriminatie een verdienmodel is? De fundamenten van ethische AI gaan namelijk om de vraag wat goed of slecht is en volgens mij wordt het antwoord hierop bepaald door de kant die je kiest. Vooringenomenheid is lucratief want waarom aandacht besteden aan iemand die toch niks bij je gaat kopen? De verhalen over diversiteit en inclusiviteit zijn prachtig maar daarmee win je geen oorlog, aan AI zonder geweten heb je meer.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs