Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Fraude en klantverloop hoofdpijndossiers telco’s

31 maart 2022 - 08:01ActueelInnovatie & TransformatieForrester
Alfred Monterie
Alfred Monterie

Nederlandse telecombedrijven proberen zich beter te beschermen tegen fraude. Bij twee derde van hen vormen investeringen in fraudepreventie een topprioriteit.

Dit blijkt uit Experians ‘2022 Telco Research Report’, een studie uitgevoerd door Forrester Consulting. 

Er is nog veel werk aan de winkel om malversaties tegen te gaan. 68 procent van de Nederlandse respondenten meldt dat het aantal fraudegevallen in de afgelopen twaalf maanden is toegenomen (39 procent) of gelijk is gebleven (29). Wanbetalers zijn ook een probleem.Precies evenveel respondenten meldt dat het aantal oninbare vorderingen in dezelfde periode was gestegen (39) of gelijk was gebleven (29). Elders in Europa in deze trend nog zichtbaarder.

Trouw

Een andere uitdaging vormt de mindere trouw van klanten. Driekwart geeft aan dat het klantverloop is gestegen dan wel gelijk is gebleven. Hierdoor stijgen de kosten omdat het werven van nieuwe klanten duur is. 

De bevindingen uit het onderzoek laten zien dat telecombedrijven goed door hebben dat de fraudepreventie en een betere klantervaring veel aandacht behoeven. Herman Peeters, consultant bij Experian Nederland, ziet dat het slimmer benutten van databronnen betrokken bedrijven kan helpen deze problemen te verminderen. Als eindklanten er beter in slagen om de juiste en meest betaalbare producten te vinden, zal de ‘churn’ afnemen. Er bestaat dan immers minder reden naar een andere leverancier over te stappen.

Prioriteit

Ruim twee derde van de Nederlandse respondenten zegt zich te richten op het verbeteren van de klantervaring. De komende twaalf maanden ligt een hoge prioriteit op het gebruik van artificiële intelligentie (ai) en machine learning. Eenzelfde percentage – veertig procent – is bezig een volledig digitale klantervaring te creëren. Eveneens belangrijk is het bekorten van de doorlooptijd voor klanten.

Een andere topprioriteit is identiteitsverificatie op afstand (71 procent). Ruim veertig procent benadrukt dat het checken van de identiteit van klanten te lang duurt.

Meer over

Consulting

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Een op vijf Nederlanders maakt jaarlijks phishing mee

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs