Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Nederland scoort opnieuw in digitale dienstverlening

goal
31 augustus 2022 - 22:03ActueelInnovatie & TransformatieCapgeminiIDCSogeti
Alfred Monterie
Alfred Monterie

De digitale dienstverlening van de Nederlandse overheid komt op de vijfde plaats in Europa. Alleen Malta, Estland, Luxemburg en IJsland doen het beter. Vorig jaar was Nederland negende en in 2020 kwamen we niet verder dan een twaalfde plaats.

Dit blijkt uit de Egovernment Benchmark, het jaarlijks onderzoek van de Europese Commissie. België staat veertiende in de rangschikking. Opvallend is hoe weinig Duitsland ervan bakt. Van de 35 Europese landen die in deze vergelijking zijn meegenomen, komt Duitsland niet verder dan een 21ste plaats.
81 procent van de overheidsdiensten in de EU is inmiddels online beschikbaar. 92 procent van de websites van de overheid werkt ook op mobiele apparaten. Slechts 58 procent van deze sites legt echter uit welke persoonsgegevens ze gebruiken. Twee derde van alle diensten is te gebruiken met een elektronische identiteitskaart. Driekwart van de diensten accepteert echter alleen de e-id van het eigen land, wat grensoverschrijdend gebruik bemoeilijkt. Bijna de helft van de online-diensten is ook door burgers van een ander land te gebruiken.

Proactief

Nederland scoort na Oostenrijk en Luxemburg het hoogst bij het proactief aanbieden van diensten. De gebruiker hoeft daarbij dus niet zelf het initiatief te nemen. Ook worden in Nederland relatief vaak burgers betrokken bij het ontwerp van nieuwe digitale dienstverlening. Verder is Nederland ver gevorderd met het vooraf invullen van digitale formulieren, wat tijd scheelt en fouten voorkomt.
De kwaliteit van de overheidsdiensten werd beoordeeld aan de hand van vier dimensies: gebruikersgerichtheid (in hoeverre zijn informatie en diensten online beschikbaar en ook voor mobiele toestellen), transparantie van de diensten en hun omgang met persoonsgegevens, het bestaan van essentiële factoren (e-id, elektronische documenten, digitale post, beveiliging) en grensoverschrijdende diensten.

De studie werd uitgevoerd door Capgemini, Sogeti, IDC en Politecnico di Milano. Burgers werden gevraagd digitale overheidsdiensten te beoordelen; daarvoor bezochten en evalueerden ze 14.252 websites. 

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    OpinieInnovatie & Transformatie

    20 jaar tech: 10 lessen in leiderschap en groei

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Van edge naar enterprise: hoe Nederland toekomst van ai vormgeeft

    Innovatie & Transformatie

    Lummelaars veranderen de wereld

    Netwerk, hub, organisaties
    ActueelData & AI

    Ook Amsterdam krijgt eigen ai-hub

    ActueelCarrière

    Grens tussen cio en cto vervaagt

    OpinieData & AI

    Process intelligence: gamechanger voor supply chain-optimalisatie

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs