Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

De moderne onderneming is permanent in een beta-staat

27 september 2022 - 12:224 minuten leestijdAdvertorialCloud & Infrastructuur
Redactie Computable
Redactie Computable

“We gaan naar ‘de cloud’ omdat het goedkoper is.” Dit horen we helaas nog steeds heel vaak bij organisaties. Helaas, want als dat de beweegreden is om bedrijfsfunctionaliteiten naar de cloud te migreren, doe het dan vooral niet. Om dan toch een veel beter argument te noemen: innovatie.

Om te beginnen: ‘de cloud’ bestaat niet, net zo min als ‘het internet’ bestaat. Wat wel bestaat zijn shared services die worden geleverd door derde partijen. Klanten nemen deze diensten doorgaans af als Platform as a Service (PaaS) of Software as a Service (SaaS). Het grote voordeel van PaaS, maar vooral SaaS, is dat een bedrijf zich eigenlijk geen zorgen hoeft te maken over hoe de dienst technisch is gebouwd en geleverd, zolang de functionaliteit maar aansluit op de behoefte van het bedrijf. De software en de onderliggende technische bouwblokken om de dienst te onderhouden is voor rekening van de leverancier van de dienst.

Vrije handjes

Waarom is dit een groot voordeel? Omdat het handjes vrijmaakt. Dure handjes. Door diensten als abonnementen af te nemen, hoeft een organisatie deze zelf niet meer te onderhouden. Daarmee ontstaat ruimte om andere dingen te doen.

In sommige bedrijven is men van mening dat die mensen dan helemaal niet meer nodig zijn. En dat cloud juist daarom ‘goedkoper’ is. Maar dat is een denkfout. Organisaties die op deze wijze hun menselijk kapitaal afschalen, geven daarmee ook hun innovatieve slagkracht op. Voor innovaties heb je nu eenmaal – goede – mensen nodig.

Moet je als bedrijf innoveren? Als je over een paar jaar nog relevant wil zijn, is het antwoord op die vraag een oorverdovend ja. Dit zijn spannende tijden voor elk bedrijf. De vragen en eisen van klanten veranderen in een moordend tempo. De eerste taak van elke onderneming is om bij te blijven, om die voortdurend veranderende vraag te horen en vervolgens te vertalen in kwalitatief goede producten en diensten. Dat is echter niet genoeg. Een bedrijf moet eigenlijk al een stapje extra zetten, aanvoelen wat de klantvraag gaat worden en daarop anticiperen. Dan ben je aan het innoveren.

Eigenlijk moet elk bedrijf tegenwoordig permanent in beta-stand staan, zichzelf constant uitdagen: voldoen onze producten aan de verwachtingen van de klant en zijn we morgen nog relevant? Het ‘vangen’, het horen van de ‘Voice of the Customer’ is cruciaal. Dat kan zelfs leiden tot het bedenken van producten waarvan de klant niet eens wist dat deze er behoefte aan had. Apple is er onwaarschijnlijk groot mee geworden. Apple slaagde erin behoefte te creëren met de iPod en iPhone. Dat is maar heel weinig bedrijven gegeven.

Weghalen van last

Dergelijke innovatieve denkkracht vergt mensen. Die mensen moeten dan niet bezig hoeven zijn met het continue onderhoud van systemen – of met brandjes blussen. Onderhoud van systemen moet je vooral overlaten aan systemen zelf. Dit is de kerngedachte van Site Reliability Engineering (SRE), iets dat door Google is bedacht. Om steeds vernieuwend te kunnen zijn met nieuwe diensten, bedacht het bedrijf dat het standaard processen zoveel en zo ver mogelijk moest automatiseren. Als een nieuwe dienst teveel onderhoud oplevert en daarmee menskracht, dan wordt de dienst terugverwezen naar de tekentafel en de engineers met de opdracht om het verder te automatiseren.

Zo voed je innovatie. Door mensen ruimte te geven hun (kostbare) tijd aan innovatie te besteden. Alle last – in SRE noemen we dit ‘toil’ – zul je hiervoor weg moeten nemen. Cloudtechnologie biedt hiertoe alle mogelijkheden, mits goed ingezet.

Bedenk bij alles:

  • Waarom migreer ik iets naar een cloud?
  • Hoe maak ik het beste gebruik van clouddiensten? Spoiler: een lift & shift van servers naar cloud is zelden een goed antwoord op deze vraag.
  • Wat levert het uiteindelijk op?
  • Biedt het onze organisatie ruimte voor innovatie?

Zijn we er dan?

Nee! De volgende uitdaging is schaling. Helaas gaat dat bij veel organisaties mis: omdat ze nieuwe producten en diensten – innovaties – onvoldoende kunnen schalen. Ook hier bewijzen clouds hun meerwaarde. Daar zullen we in een volgende blog nader op ingaan.

Meer weten over Fujitsu’s Multi-Cloud Services? Uit ons onderzoek is naar voren gekomen dat er een direct verband is tussen de manier waarop organisaties cloudtechnologie toepassen en het succes van deze bedrijven. Op deze website vind je ook andere content zoals video’s en blogs over hoe je een ‘adaptive’ organisatie kunt worden. De Fujitsu Cloud Ambitions workshop kan daar ook een eerste goede stap voor zijn.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    Start
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Vergunning voor datacenter EvoSwitch, piepjonge Perry haalt 1,6 miljoen op (en meer)

    Filter
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Ddos-aanvallen (en waarom L3-filtering niet optioneel is)

    Handen, samenwerken, fusie
    ActueelOverheid

    Meer regie en samenwerking bij digitalisering overheid

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft: we zijn geen hulpsheriff

    ActueelCloud & Infrastructuur

    HPE-Juniper vormt blok tegen Cisco

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Opkomst van soevereine clouds: stel dataportabiliteit centraal

    Eén reactie op “De moderne onderneming is permanent in een beta-staat”

    1. Rob Koelmans schreef:
      7 oktober 2022 om 11:31

      Jeetje, dit heb jij vast niet geschreven, OudLid.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs