Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Jacob Spoelstra dom ongeloof verbazing verbijstering

Spoelstra Spreekt: McAutomatisering

20 maart 2024 - 10:11OpinieCloud & InfrastructuurMcDonald’s
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra

COLUMN – Grote paniek bij de McDonald’s deze week. De ict lag eruit. Zowel de kassa’s als de bestelzuilen waren niet te gebruiken. Gevolg was dat de grootste restaurantketen van de wereld dicht ging. Grote ramp natuurlijk voor de grootgebruikers van zout, suiker en vet.

De McDonald’s is natuurlijk niet voor niets zo groot geworden. Dit zijn ze geworden door heel efficiënt te werken. Je hebt binnen drie minuten een compleet menu in je auto. Ook de automatisering hebben ze goed op orde. Tenminste voor zichzelf.

Sprongetje nieren

Vroeger kon je in de vestiging tegen een medewerker van de McDonald’s zeggen dat je drie burgermenu’s wilde. Eentje met een milkshake vanille, eentje met een McFlurry en eentje met een emmer cola. De bestelling doorgeven duurde twintig seconden. Drie minuten later stond je met een dienblad in je hand met burgers die zo plat waren als een plakje boterhamworst en patat die al lauw is voordat het in het bakje zit. Gelukkig compenseren ze dit door er zo veel zout over te doen dat je nieren een sprongetje maken.

Minuten lang klooien op een ict-zuil

Tegenwoordig sta ik minuten lang voor zo’n zuil te klooien omdat ik de milkshake niet kan vinden. En terwijl er achter mij een groep jongeren mij aankijkt alsof ik een ontzettende amateur ben, kom ik er achter dat de milkshake bij de toetjes zit en dus niet bij de drankjes. Of andersom, dat ben ik nu alweer vergeten. Dit is ook de reden dat ze in de McDrive niet zo’n zuil neerzetten.

Stroom en water

En nu lag de ict binnen deze zuilen er dus uit. En dan kunnen ze niets meer. Dan gaat de winkel dicht. En dat zie je tegenwoordig steeds vaker. Zodra we geen ict meer hebben, gaan we met de armen over elkaar zitten. Ict is net zo belangrijk geworden als stroom en water. En vooral dat laatste is natuurlijk extra essentieel als je vaak naar de McDonald’s gaat. Als je tenminste al dat zout, suiker en vet uit je lichaam wil krijgen.

Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra is columnist en stand-upcomedian. Kijk voor meer informatie op www.jacobspoelstra.nl.

Meer over

Storing

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Jacob Spoelstra blazen vermoeiend
    OpinieOverheid

    Spoelstra Spreekt: Alarm

    Jacob Spoelstra, blind, éénoog
    OpinieGovernance & Privacy

    Spoelstra Spreekt: Flinke boete

    Jacob Spoelstra argwanend
    OpinieGovernance & Privacy

    Spoelstra Spreekt: Boze buren

    2 reacties op “Spoelstra Spreekt: McAutomatisering”

    1. raymond schreef:
      20 maart 2024 om 16:48

      Da’s allemaal leuk gezegd Spoelstra, maar als de stroom uitvalt werkt de hele tent ook niet, inclusief de ICT…

      Login om te reageren
    2. Een oudlid schreef:
      22 maart 2024 om 14:56

      Iets met de zwakste schakel in een keten want ik weet niet wat wereldwijde storing bij McDonalds gekost heeft maar het zal zeker een dure fout zijn geweest als de verkoop bij alle filialen tot stilstand kwam. Nu gingen niet overal filialen dicht volgens de krant want sommigen gingen over op contante betalingen, plan B van de back-up.

      Oorzaak volgens McDonalds was een configuratiewijziging door een externe provider wat klinkt als een probleem in de supply chain, vraag of verstoring in POS systemen het gevolg was van een cyberaanval blijft nog onbeantwoord. Want vervang McDonalds door een willekeurig andere naam en je kunt ChatGPT de wekelijkse column laten schrijven.

      Zo weet Jumbo wel wat uitval van POS systeem kost want ze geven de selfservice kassa de schuld voor een winstdaling van 70%. Maar het kan natuurlijk ook dat het contante geld buiten de boeken gehouden wordt.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs