Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
test

Zo anders is testen in een ai-omgeving

15 mei 2024 - 15:494 minuten leestijdOpinieData & AI
Mathijs van Bree
Mathijs van Bree

BLOG – De Europese AI-act vraagt om een andere testaanpak van ai-applicaties dan die voor traditionele softwareontwikkeling. Alles draait om gevoel van vertrouwen creëren voor een succesvolle inzet van ai. Zowel voor gebruikers, ontwikkelaars als beleidsmakers. Dat is een hele kluif in de wetenschap dat antwoorden van grote taalmodellen zoals ChatGPT alle kanten op kunnen vliegen.

Toen het innovatieteam zijn ai-proof of concept naar een mvp-status wilde brengen, bleek uiteindelijk dat de kwaliteit moeilijk gewaarborgd kon worden. Daarom werd besloten de slimme applicatie niet in productie te brengen. Mede door de verloren investering was grote frustratie bij de teamleden het gevolg. Inmiddels is er sprake van een ai death valley, want het was niet de eerste keer dat een ai-project de eindstreep niet haalde.

Zo bleek dat de ai-chatbot van Air Canada gehallucineerde informatie aan klanten verstrekte

Het is een situatie uit de hedendaagse praktijk. Zo bleek dat de ai-chatbot van Air Canada gehallucineerde informatie aan klanten verstrekte. Er moest zelfs een rechtszaak aan te pas komen om de ai-app uit de roulatie te halen. In het innovatieteam is er vaak alles aan gelegen een project te laten slagen omwille van de drang naar nieuw technologiegebruik. Niet gek natuurlijk want een innovatieteam is op aarde om nieuwe wielen uit te vinden. Daarbij is de valkuil dat de waarde van zo’n innovatieve ai-applicatie vanaf het begin niet altijd even duidelijk is. Of anders gezegd, hoe draagt de slimme toepassing straks werkelijk bij aan zakelijk succes? En op z’n minst net zo belangrijk als het gaat om kunstmatige intelligentie, hoe wordt het gevoel van vertrouwen geborgd vanaf de start van het ai-project?

Antwoorden op deze vragen vereisen een andere testaanpak dan we gewend zijn bij traditionele applicaties. In tegenstelling tot reguliere applicaties, waarbij vooraf helder is wat de gewenste output moet zijn, kunnen antwoorden van grote taalmodellen enorm variëren. Daarom is het zaak de kennis van ai-specialisten te combineren met die van ervaren testers. Zo krijg je een alomvattende aanpak voor gewaarborgde betrouwbaarheid. Het zogenoemde trusted ai-framework kan daarbij helpen:

  • Fairness

Het toetsen en mitigeren van de zogeheten bias is van cruciaal belang. Dankzij uitvoerige statistische testen in alle ai-projectfases worden onbedoelde discriminerende systemen zoals destijds Syri van de overheid voorkomen.

  • Transparantie

De meeste ai-toepassingen geven in eerste instantie inzicht in wàt het systeem doet. Wat doet de ai, wat doet het niet en wat moet het doen? Zo wordt omschreven dat het systeem ethisch moet handelen. Dat is niet genoeg. Naast de wat-vraag is het belangrijk inzage te krijgen in de hoe-vraag en waarom dat nodig is. Kortom, de uitlegbaarheid is een voorwaarde voor het bouwen van vertrouwen. Als de vraag is of het spoor onderhoud vereist, moet uit te leggen zijn waar het systeem naar kijkt om tot een logisch antwoord te komen. Zorg daarom altijd voor explainable ai voor een transparant systeem.

  • Humanity

Wie zit aan de knoppen van de ai-applicatie en wie is verantwoordelijk voor het systeem? Het lijkt een open deur. Toch heeft de toeslagenaffaire geleerd dat het lastig is inzichtelijk te krijgen wie uiteindelijk welke verantwoordelijkheid draagt.

  • Sustainability

Afhankelijk van complexiteit en grootte van het systeem, kan de ai-toepassing een flinke ecologische voetafdruk maken. Er zijn genoeg manieren om de impact van de applicatie zoveel mogelijk te beperken, bijvoorbeeld met slim energieverbruik.

  • Quality

Dit zijn veelal de traditionele kwaliteitsaspecten zoals veiligheid, het voldoen aan privacy en governance en de accuraatheid van het systeem.

Wet

Volgens de Europese AI Act moeten mensen en bedrijven volledig kunnen rekenen op veilige, transparante, traceerbare en niet-discriminerende ai-systemen die onder toezicht staan van echte mensen. Als deze wet per 2026 ingaat, kun je maar beter vandaag al beginnen met het inbedden van deze voorwaarden in de ai-kwaliteits- en testaanpak voor een goed gevoel van vertrouwen.

Mathijs van Bree is ai-expert bij Sogeti

Meer over

Kunstmatige intelligentie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Europese Unie
    AchtergrondData & AI

    Wake-up call voor inkopers ai

    ActueelCarrière

    Kort: Brunel viert 50ste verjaardag, Wortell wint gunning veiligheidsregio (en meer)

    ActueelCarrière

    Kort: reorganisatie bij TomTom, investeringen in ai betaalt zich snel uit (en meer)

    ActueelData & AI

    EU breidt ai-platform uit met marktplaats en tools voor gen-ai

    ActueelData & AI

    Fundament onder Groningse ai-fabriek

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs