Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Digital Academy onderwijs

Hoe technologie onderwijs en leerproces verandert

04 oktober 2024 - 11:00ActueelCarrière
Alfred Monterie
Alfred Monterie

De komst van ai, technologie die zelf kan leren, dwingt ons om de manier waarop we leren voortdurend te heroverwegen en te herontwerpen. Roland Klemke, hoogleraar Technologie-ondersteund leren, gaat op 11 oktober tijdens zijn oratie aan de Open Universiteit te Heerlen in op de vraag wat zelflerende ai en andere baanbrekende technologie kunnen betekenen voor het onderwijs.

Klemkes leerstoel, Technologie-ondersteund leren (Technology-enhanced learning), richt zich specifiek op het verkennen, onderzoeken en evalueren van technologische innovaties en hun impact op het onderwijs. Hij benadrukt dat de focus van zijn onderzoeksgroep niet ligt op de technologie zelf, maar op het leerproces van de student. ‘Wij willen weten hoe nieuwe technologieën kunnen helpen het leerproces te verbeteren en wat dat betekent voor de leerkracht: hoe kan de leerkracht de nieuwe technieken inzetten om het onderwijs effectiever te maken’, aldus Klemke. Deze benadering sluit aan bij de traditie van de Open Universiteit, waar afstandsonderwijs betekent dat directe feedback ondanks de fysieke afstand mogelijk is dankzij technologie.

Sleuteldomeinen
Prof Roland Klemke.

Klemke onderscheidt in zijn oratie vijf sleuteldomeinen van technology-enhanced learning: serious games en gamificatie, naadloos en mobiel leren, onderwijsrobots en computationeel denken, multimodale leerervaringen, en artificiële intelligentie (ai) in leren. ‘De ontwikkeling van dit moment is natuurlijk ai. Onze rol is om te onderzoeken wat dit betekent voor het onderwijs,’  zegt Klemke. Onderzoek binnen zijn vakgroep varieert van ethische perspectieven op ai in het onderwijs tot het gebruik van ai om emoties van studenten te registreren en daarop te reageren.

Hoewel technologie een steeds grotere rol speelt in het onderwijs, benadrukt Klemke dat de leraar onmisbaar blijft. ‘De rol van de leraar verandert wel: minder kennisoverdracht en meer begeleiding van het leerproces. Hoe verwerf je kennis, waar vind je bronnen, hoe beoordeel je resultaten’, aldus Klemke. Met deze inzichten biedt de hoogleraar een toekomstvisie op onderwijs waarin technologie en menselijke begeleiding hand in hand gaan om het leerproces te optimaliseren.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Vrouwe Justitia
    ActueelCarrière

    Collectieve rechtszaak tegen Workday voor leeftijdsdiscriminatie door ai

    ActueelCarrière

    Kort: Ernst-Jan Stigter directeur Sopra Steria Nederland, nepmails namens de NCSC (en meer)

    ActueelCarrière

    Kort: Asus vangt bot bij rechter om thuiswerken, 145,5 miljoen EU-subsidie voor cyberbeveiliging (en meer)

    Rood stoplicht
    ActueelOverheid

    Geen nieuwe staatssecretaris voor Digitalisering

    ActueelCarrière

    Kort nieuws: Netcompany verhuist naar de Hofstad, meer omzet Besi, Fugaku snelste super (en meer)

    OpinieSecurity & Awareness

    Wanneer elke seconde telt: voorbereid zijn op een cyberincident

    Eén reactie op “Hoe technologie onderwijs en leerproces verandert”

    1. dino schreef:
      4 oktober 2024 om 12:45

      “Goedzo, jij begrijpt het.
      Ga zo door.”
      of
      “Op dit punt kun je nog wat verbeteren.
      Neem het voorgaande hoofdstuk nog eens door.”

      Leve het AI ondersteund onderwijs.

      En dan weer een dure woke animatie van 2 zielige mensen op de werkvloer die klagen over hun zieligheden. Een podium dus ipv dat ze gewoon een schop onder hun hol krijgen.. En dan niet alleen van het bedrijf met hun schijnheilige kernwaarden, maar eerder vanuit de eigen opvoeding. Rocky Balboa zei het al in 2006 in zijn motivational speech en als hij het al kan verzinnen 😛

      Motivatie, exameneisen opzoeken, betaalbaar studiemateriaal zoeken en vervolgens leren totdat je het beheerst.
      Is dat nou zo moeilijk.
      Ook bij studeren geldt : de methode doet het niet.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs