Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
[Foto: Krasimira Nevenova/Shutterstock]

Vier lessen uit de Crowdstrike wake-up call

17 oktober 2024 - 13:003 minuten leestijdAchtergrondSecurity & AwarenessCrowdStrike
William Visterin
William Visterin

De wereldwijde computerstoring, veroorzaakt door een foutieve software-update van cybersecurity-softwareleverancier Crowdstrike, veroorzaakte wereldwijd problemen. Talloze organisaties, van luchthavens en banken tot ziekenhuizen, gingen plat. Wat kunnen we er uit leren?

Eerst het technische verhaal. CrowdStrike wijt de grootschalige uitval aan een fout in de kwaliteitscontrole. Een ‘bug’ in de tool (Content Validator) waarmee het systeem-updates checkt op vergissingen, zorgde ervoor dat een kritieke fout in de software bleef zitten. Een van hun twee ‘template instances’, een reeks instructies die de software begeleidt bij het zoeken naar bedreigingen, slaagde ten onrechte voor de validatie.

De update werd daarop ongehinderd doorgestuurd naar de (eind)gebruikers en resulteerde in een Windows-systeemcrash. Volgens CrowdStrike heeft de bug wereldwijd 8,5 miljoen computers getroffen.

1. Testprocedure aanpassen

De eerste les zit in het aanpassen van de procedure. Critici vroegen zich af of niet veel meer testprocedures nodig zijn voordat dit soort software massaal wordt uitgerold, zeker bij updates die hele ecosystemen kunnen platleggen. Updates zouden eerst uitgebreid moeten worden getest in gecontroleerde omgevingen om eventuele bugs of compatibiliteitsproblemen te identificeren.

Volgens CrowdStrike is inmiddels een ‘nieuwe controle’ aan zijn kwaliteitscontrole-proces toegevoegd. Ook wil het cybersecuritybedrijf voortaan updates meer geleidelijk uitrollen.

2. Business continuity-plannen bekijken

Lessen zijn er ook te trekken voor bedrijven die last ondervonden. Organisaties moeten robuuste noodplannen hebben om snel te kunnen reageren op technische storingen. Dit omvat niet alleen de technische aspecten van herstel, maar ook communicatieprotocollen om klanten en gebruikers adequaat te informeren.

‘This wasn’t a breach of a fintech or medical operation; it was CrowdStrike, a company known for its cybersecurity expertise’, zegt een coo van een grote organisatie anoniem op een forum van Gartner. ‘If such a well-funded and knowledgeable company can experience this, it underscores the need for all business leaders to ensure they have a well-tested and well-thought-out business continuity plan.’

Bedrijven moeten, volgens hem, nog meer investeren in redundante systemen en infrastructuur om te voorkomen dat één enkele fout leidt tot algehele stilstand. Monitoringtools kunnen helpen bij het snel detecteren van afwijkingen.

3. Meer transparantie en samenwerking

Het incident benadrukt ook het belang van transparantie en samenwerking tussen softwareleveranciers en hun klanten. Dit zorgt ervoor dat alle betrokken partijen beter voorbereid zijn op mogelijke toekomstige problemen. CrowdStrike had namelijk toegang tot het ecosysteem van Microsoft en diens Windows-pc’s. 

4. Juridische duidelijkheid

Als het CrowdStrike-incident ons ook iets geleerd heeft, dan is het dat bedrijven op de hoogte moeten zijn van de wettelijke verplichtingen waaraan zijzelf of hun it-dienstverleners zich moeten houden. Op dit moment zal de mogelijke aansprakelijkheid van CrowdStrike vooral worden bepaald door de concrete afspraken in de huidige contracten.

Inmiddels beginnen de rechtszaken hiervoor zich op te stapelen. Zo klaagt Delta Airlines het computerbeveiligingsbedrijf aan voor vijfhonderd miljoen dollar.

Dit artikel verscheen eerder in het Engelstalige Cybersec e-Magazine editie 6. Lees hier dit hele e-magazine:

Meer over

Storing

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Kort: Asus vangt bot bij rechter om thuiswerken, 145,5 miljoen EU-subsidie voor cyberbeveiliging (en meer)

    OpinieSecurity & Awareness

    Wanneer elke seconde telt: voorbereid zijn op een cyberincident

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Onkraakbaar: België en Luxemburg delen eerste grensoverschrijdende quantumverbinding

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: Cybercrimineel ligt op de loer in hoogseizoen, Centric verkoopt Belgische detachering (en meer)

    ActueelSecurity & Awareness

    Waarom het NCSC niet het nationale Csirt is

    OpinieSecurity & Awareness

    Iot-beveiliging: het vergeten risico in cybersecuritystrategie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs