Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Update GSM-R zet Utrechtse stationsklokken stil op 12 uur

29 november 2024 - 15:20ActueelLogistiekCellnexKPNNokiaProRail
Diederik Toet
Diederik Toet

OPMERKELIJK – Op diverse stations in de regio Utrecht staan de perronklokken al bijna een week stil op 12.00 uur als gevolg van een technische storing. ProRail wijt de storing aan een update van het GSM-R-netwerk, in gebruik voor informatievoorziening en communicatie tussen machinisten en verkeersleiding. Dit meldt het AD.

Door de netwerkupdate kunnen sommige klokken geen verbinding maken met het systeem. De problemen begonnen in de nacht van 23 op 24 november. Doordat de verkeerde tijd wordt getoond, raken sommige reizigers in verwarring. Dit gebeurt het vaakst rond het middaguur. Reizigers kunnen defecte klokken doorgeven aan ProRail. Volgens een woordvoerder kan de organisatie in de systemen niet zien welke klokken stilstaan.

GSM-R

GSM-R is het eigen mobiele telecommunicatienetwerk van ProRail. Die gebruikt het voor communicatie met de machinist, voor informatievoorziening van de infoschermen op stations en voor de klokken op de perrons. Het spoorbeheerbedrijf werkt samen met de netwerkleverancier aan een oplossing voor de storing. Het is onbekend wanneer het euvel is verholpen, schrijft het AD.

Het GSM-R-netwerk is in beheer bij Mobirail, een joint venture van Nokia en KPN. In 2021 sloot de spoorbeheerder een tienjarig contract met Nokia voor de levering van operationele en beheerdiensten voor het netwerk. Voor de periode 2021-2027 staat de verdere digitalisering van het spoor centraal. Het netwerk wordt hiervoor vernieuwd en voorzien van nieuwe antenne-opstelpunten. Hiervoor werd in 2021 het Spaanse bedrijf Cellnex is aangetrokken, dat deze opstelpunten verhuurt en voor de uitvoering samenwerkt met VolkerWessels Telecom.

Meer over

GSMNetwerkbeheerNetwerkenTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Circulariteit is pure noodzaak in de IT

    Circulaire IT-oplossingen zoals kostenbesparing, lagere CO2-uitstoot en een vermindering van e-waste. Door hergebruik en recycling van apparatuur kunnen organisaties zowel hun milieueffecten verlagen als hun bedrijfsresultaten verbeteren.

    Computable.nl

    Hoe digitalisering bijdraagt aan een duurzame toekomst

    De combinatie van digitalisering en verduurzaming biedt bedrijven in food, industrie en groothandel enorme kansen voor de toekomst.

    Meer lezen

    ActueelSoftware & Development

    Kort: 10 miljoen voor Wuunder, TCS kennispartner verzekeraars, Frans factuurplatform naar Benelux (en meer)

    ActueelLogistiek

    Grootzakelijke ict-projecten, deze 10 blonken uit!

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Van reactief naar voorspellend: waarom scenario-management onmisbaar wordt

    OpinieLogistiek

    Veiligheid en efficiëntie in logistieke sector in balans dankzij tech

    Maersk containerschip in de Rode Zee
    ActueelLogistiek

    Verbetering nodig bij Digitale Infrastructuur Logistiek

    ActueelSoftware & Development

    Airbus werkt met 3d-platform en digital twins Dassault Systèmes

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs