Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
[Afbeelding: Wacomka/Shutterstock]

De meest gelezen artikelen van 2024

30 december 2024 - 12:275 minuten leestijdActueelOverheidAtosCentricMicrosoftT-MobileUWV
Alfred Monterie
Alfred Monterie

De best gelezen artikelen op Computable.nl gingen dit jaar over de digitalisering van de Nederlandse overheid, of liever gezegd de zorg daarover. Waar in 2022 epd-leverancier Chipsoft en in 2023 chipmachine-reus ASML de meeste belangstelling trokken, zijn het in 2024 uitvoeringsorganisaties die de aandacht trekken. De helft van de top 10 bestond uit berichtgeving over UWV, veelal het resultaat van het nodige spit- en graafwerk. En als we naar de top 40 kijken dan komt deze uitvoeringsorganisatie daar zelfs elf keer in voor.

Die bezorgdheid over de overheidsautomatisering zien we ook terug in de grote interesse voor het wel en wee van drie vooraanstaande it-leveranciers van de overheid. Gerard Sanderink, ex-Centric-eigenaar, haalde de ‘Computable top 40’ van 2024 zes keer, Atos deed dat vijf keer. Microsoft, de it-vendor waar het Rijk zich steeds vaker aan overlevert, belandde vier keer op deze lijst. Centric en Atos zijn inmiddels in rustiger vaarwater terechtgekomen, maar dat geldt allerminst voor faalfabriek UWV. En evenmin voor veel andere overheidsinstellingen zoals de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Een artikel over die organisatie werd in 2024 veruit het meest aangeklikt.

De top 10

#1 SVB in de fout met modernisering van AOW-systeem

Het Adviescollege ICT-toetsing (AcICT) constateerde een slakkengang bij de vernieuwing van het AOW-systeem, dat ruim dertig jaar oud is en in Cobol is geschreven. De SVB heeft inmiddels enkele aanbevelingen van het adviescollege overgenomen om de scope van het programma te beperken en prioriteit te geven aan het vervangen van de software die toegang tot de database regelt. 

#2 Onrust bij UWV over nieuwe werkwijze

Acht grote adviesbueaus adviseerden UWV over strategie en organisatie. Maar hun aanbevelingen blijven geheim. UWV-watcher Daan Rijsenbrij deed vergeefs pogingen via de WOO hierover opheldering te krijgen. Ook grotendeels onbeantwoord bleven zijn vragen over de ingrijpende herstructurering die de UWV-top onder de naam Verandermotor wil doorvoeren. 

Terwijl het alle hens aan dek is om het WIA-drama en andere hoofdpijndossiers op te lossen, moeten de gepijnigde UWV-medewerkers ook nog eens heel snel een geheel nieuwe werkwijze aanleren. Hoewel de Verandermotor bepaald geen slecht plan is, concludeert Rijsenbrij dat de wankele UWV-organisatie hier nog lang niet klaar voor is. De onrust onder het personeel bevestigt dit.

#3 UWV gaat tienduizenden WIA-dossiers handmatig controleren

UWV is bezig een gigantisch aantal WIA-dossiers met de hand te controleren op fouten, een bijzonder arbeidsintensief proces dat naar verwachting tot de zomer van 2026 zal duren. De oorzaak ligt in de complexe handmatige berekeningen. De directie ontkent dat falende it-systemen hier een rol bij hebben gespeeld. Maar critici betwijfelen of dat werkelijk zo is.

#4 Microsoft-klanten schrikken van enorme prijsverhogingen

Consumenten klagen steen en been over duurdere levensmiddelen in supermarkten. Maar ook bij softwareproducten zoals Power BI Pro (+40 procent) en Teams Phone Standard (25 procent) is sprake van exorbitante kostenstijgingen. En anders dan bij een fles Cola of een Mars-reep kunnen zakelijke gebruikers van saas-diensten niet snel op een alternatief overgaan. Daar komt bij dat het licentiebeleid van leveranciers als Microsoft, Broadcom/VMware en SAP zeer ondoorzichtig is en regelmatig verandert. 

#5 UWV behandelt WIA-uitkering zonder logisch schema

Elke koekenbakker of hamburgertent in Nederland heeft het werkproces in een procedurele beschrijving vastgelegd. Maar bij de WIA-behandeling ontbreekt zo’n logisch schema. ‘Als u zoiets wilt hebben, dan moeten we er speciaal één voor u maken,’ zo reageerde UWV desgevraagd.

#6 Sanderink beurt 300 miljoen, schuld van 80 miljoen kwijtgescholden

Gerard Sanderink’s Centric bracht bij de verkoop afgelopen zomer een heel behoorlijk bedrag op. Ook over de tachtig miljoen die de eigenzinnige Twentse zakenman nog aan zijn oude bedrijf schuldig was, hoefde hij zich geen zorgen meer te maken. Op Sanderink lag bepaald geen misselijke som geld te wachten, op voorwaarde dat hij zich verder niet meer met Centric zou bemoeien. Zo bleek uit een beschikking van de Ondernemingskamer. Berichtgeving hierover in Computable lokte enkele uren na publicatie appjes uit van Sanderink. Hij beweerde van niets te weten en geen beslissing te kunnen nemen omdat de enige informatie waarover hij beschikte uit Computable kwam. ‘Een stuk tekst wat nota bene iemand mij heeft toegestuurd,’ aldus het WhatsApp-bericht van Sanderink.

Navraag bij de Ondernemingskamer leverde op dat deze voor hem zo belangrijke processtukken inderdaad niet naar Sanderink waren opgestuurd. Want de man had in deze zaak geen advocaat, was nooit komen opdagen en had kennelijk ook verzuimd de stukken bij de griffie op te vragen. Centric zelf wilde de zaak zo snel mogelijk afhandelen, maar Gerard had nooit een adreswijziging gestuurd na zijn verhuizing naar Duitsland. Opnieuw dus een bizarre wending in een klucht die maar moeilijk ten einde komt.

#7 Uitleg over WIA-problemen roept vraagtekens op

Nog meer UWV op plek 7.

#8 Dit zijn de diepere oorzaken achter falende it UWV

Idem dito op plek 8.

#9 Russen maken cloud onveilig

Russische staatshackers stelen tokens die toegang geven tot de cloud en de infrastructuur daarachter; een toenemend gevaar dat nutsvoorzieningen, betaalverkeer en zorgsystemen massaal uitvallen. 

#10 T-Mobile: We verloren 2 miljoen klanten per jaar

T-Mobile verloor rond 2012 wereldwijd jaarlijks zo’n twee miljoen klanten. Totdat deze mobiele operator met hulp van Pegasystems het tij wist te keren.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Cybercrime Trendrapport 2024

    Een uitgebreide paper over de nieuwste bedreigingen en ruim 50 best-practices in beveiliging.

    Meer lezen

    Top 10, lijstje
    ActueelInnovatie & Transformatie

    De 10 best gelezen artikelen van 2023

    ActueelInnovatie & Transformatie

    De meest gelezen artikelen van 2022

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs