Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Stoplichten verkeren in cybersecuritycrisis

16 januari 2025 - 16:483 minuten leestijdOpinieSecurity & AwarenessWireless Logic
Jeroen Gijzen
Jeroen Gijzen

BLOG – Het internet of things (iot) speelt een grote rol in onze onderling verbonden wereld. Dat creëert kansen en uitdagingen. Bijvoorbeeld om verbonden apparaten te beschermen. Nederland telt duizenden kruispunten met kwetsbare verkeerslichten. Door een lek in het apparaat dat de lichten aanstuurt (een iot-systeem), zou een indringer de stoplichten kunnen bedienen en op groen of rood laten springen. Het systeem is verouderd, maar het vervangen ervan is een enorm project. De wegbeheerders zijn ermee bezig, maar of het snel genoeg is, moet de toekomst uitwijzen.

Bijna iedereen heeft een slim horloge om. Dit apparaat verzamelt data en vertaalt deze naar informatie op je scherm. Vervolgens hebben verschillende apparaten toegang tot deze data omdat ze digitaal verbonden zijn. Dit is in een notendop hoe iot werkt.

Ook bij een pacemaker in de borstkas of een auto met sensoren. En ook thuis heb je iot-producten. Denk aan slimme lampen, schakelaars en deurbellen. Met deze apparaten zijn gegevens te verzamelen zonder tussenkomst van een mens. Maar cybercriminelen richten zich óók op apparaten die met internet verbonden zijn.

Dit is geen film, dit is écht

Dit kan een bedreiging zijn, want niet alle iot-apparaten zijn op dezelfde manier ontwikkeld. De behoeftes van leveranciers verschillen. Bovendien maakt het gebrek aan internationale regelgeving rondom iot dat apparaten weinig of zelfs geen ingebouwde beveiligingseisen hebben.

Hulpdiensten

Radiosignalen maken het mogelijk om hulpdiensten en openbaar vervoer voorrang te geven in het verkeer. Dit wordt mogelijk gemaakt door een kastje dat in een ambulance-, politie- of brandweerauto zit. Elk apparaat kan als toegangspoort tot het bredere netwerk dienen. Een ontoereikend beveiligingsbeleid vormt dus een groot risico (lees een hack). Maar veel van onze systemen zijn gebouwd in een tijd dat de digitale wereld nog niet vijandig was.

Deze kwetsbare iot-systemen worden sinds 2016 stap voor stap vervangen. Zogeheten Talking Traffic-systemen zijn bestand tegen de nieuwste inbraakmogelijkheden. Maar álle hardware moet worden aangepast. De verwachting is dat de kwetsbare verkeerslichten in 2030 zijn vervangen.

Is dit snel genoeg? De gevolgen van een hack kunnen rampzalig zijn. Wat als Rusland controle krijgt over onze stoplichten? Russische onderzoeksschepen leggen ook al de onderzeese infrastructuur van de Noordzee vast. De chaos zou niet te overzien zijn als alle stoplichten tegelijkertijd op groen zouden komen te staan. Dit is geen film, dit is écht. We zijn kwetsbaar.

Ethernetkabel

Nog een keer naar de beveiligingsstrategie kijken is geen overbodige luxe. In 2025 klinkt het aansluiten van internet als een open deur. Als je geen ethernetkabel nodig hebt, doe je het draadloos. Maar je kunt er ook voor waken dat een app alleen toegankelijk is voor een bepaald publiek door off internet te gaan. Je maakt dan geen gebruik van publiekelijk toegankelijk internet, waardoor je veiliger bent voor cybercriminelen. Zo creëer je alsnog een veilige iot-service.

Security zou een randvoorwaarde moeten zijn om iot toe te passen. Maar al snel zagen we iot als bepalende trend in vele branches en markten. De stoplichten laten zien hoe kwetsbaar we zijn als hackers controle krijgen over deze apparaten. Met deze risico’s op het gebied van cybersecurity moeten we proactief omgaan. Nederland waant zich veilig achter de dijken, maar een goede cybersecurity is tegenwoordig de enige manier om het hoofd boven water te houden.

Jeroen Gijzen is commercieel directeur bij Wireless Logic

Meer over

IoT

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    ActueelSoftware & Development

    Kort: Elastique op Sri Lankaans avontuur, Panasonic helpt The AA, Main koopt Carwise-duo (en meer)

    OpinieSecurity & Awareness

    Kan ai einde maken aan tekort aan vaardigheden in soc?

    ActueelOverheid

    Vertraging bij implementatie NIS2 loopt enorm op

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    ActueelCarrière

    Kort: Ernst-Jan Stigter directeur Sopra Steria Nederland, nepmails namens de NCSC (en meer)

    ActueelCarrière

    Kort: Asus vangt bot bij rechter om thuiswerken, 145,5 miljoen EU-subsidie voor cyberbeveiliging (en meer)

    Eén reactie op “Stoplichten verkeren in cybersecuritycrisis”

    1. keuterboertje schreef:
      20 januari 2025 om 16:28

      Je kan ook gewoon de zenders die de stoplichten kunnen beïnvloeden uit kunnen zetten indien er een conflict dreigt. Dan moeten politie en ambulances maar gewoon op hun zwaailicht en sirene vertrouwen en kunnen bussen alleen door middel van een detectielus voorrang krijgen. Niet handig, maar ook geen ramp.

      En bedrijven die stoplichten maken moeten ook alleen gesloten netwerken gebruiken om met deze te communiceren. En niet standaard besturingssystemen gebruiken zoals Windows maar veiliger versies zoals Linux of MINIX.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs