Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
[Foto: Mayam_studio/Shutterstock]

Dit zijn de 10 beste oplossingen voor klanten!

14 mei 2025 - 11:2910 minuten leestijdActueelInnovatie & Transformatie
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Chief Digital Content

Genomineerden Computable Awards 2025,
categorie Customer Experience

Ict-vaktitel Computable heeft tien nominaties uitgedeeld binnen de Computable Awards 2025 in de categorie Customer Experience. Het gaat om oplossingen of initiatieven bij/van Adobe Commerce, Chapter Assistant, Ciphix, Empathy Lab by EPAM, Headfirst Group, LeadBot, Leaseweb, Media Distillery, Mopinion, Nosto, Prénatal, SAP, Shopware, Tata Consultancy Services (TCS) en Valantic. De winnaar maken we bekend tijdens een spectaculaire show op 18 november.

Een groep van 21 Computable-experts heeft de 27 voordrachten in de categorie Customer Experience digitaal beoordeeld. Hun oordeel vormde de basis waaraan de hoofdjury van de Computable Awards 2025 wegingen toekende om zo de tien genomineerden te kunnen bepalen. Dit juryteam bestaat uit Ruud Mulder, Reza Sarshar, Fred Streefland, Richard Turk, Anouk Vos en Jasper Wognum. De voordrachten zijn getoetst op klantdefinitie, klantgerichtheid, klantinnovatie en klantloyaliteit. De hoofdjury kende aan deze vier onderdelen wegingen toe van respectievelijk 18, 18, 51 en 13 (100 totaal).

De tien genomineerden in de categorie Customer Experience zijn (klap open voor onderbouwing):

Benthe: AI-gestuurd vacaturebeheer (Ciphix en Headfirst Group)

Ciphix ontwikkelde in samenwerking met Headfirst Group een digitale medewerker genaamd Benthe: een ai-gestuurde oplossing die het volledige proces van vacatureplaatsing automatiseert. Met behulp van intelligent document processing, artificial intelligence, robotic process automation en api-integraties verwerkt Benthe automatisch binnenkomende talentaanvragen, interpreteert documenten, vult 56 datavelden in en categoriseert aanvragen in 70 verschillende typen. Dit leidt tot een verkorting van de time-to-market met 95 procent en verhoogt zowel de operationele efficiëntie als de werktevredenheid onder medewerkers. Via co-creatie, feedbackloops en trainingssessies werd Benthe afgestemd op de werkprocessen van recruitment-assistenten.
 
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie Customer Experience van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers is genomineerd.

Wegingen (totaal 100)
18 (Klantdefinitie)
18 (Klantgerichtheid)
51 (Klantinnovatie)
13 (Klantloyaliteit)

Eindcijfer Benthe: AI-gestuurd vacaturebeheer (Ciphix en Headfirst Group): 8,54

Chapter Assistant

Chapter Assistant is een ai-gedreven applicatie ontworpen om de efficiëntie van monteurs in de duurzame energiesector te verhogen en de druk op technische klantenservices te verlagen. Door duizenden documenten te integreren, fungeert de app als een uitgebreide kennisbank. Monteurs kunnen via een chatbot direct antwoorden krijgen op hun vragen; de chatbot kan tot 80 procent van de vragen zelfstandig afhandelen. Voor complexere problemen biedt de app mogelijkheden voor chat- en videocommunicatie met experts, wat onnodige locatiebezoeken voorkomt en de efficiëntie verhoogt. Deze aanpak leidt tot minder escalaties naar helpdesks en een soepeler installatie- en onderhoudsproces.
 
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie Customer Experience van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers is genomineerd.
 
Wegingen (totaal 100)
18 (Klantdefinitie)
18 (Klantgerichtheid)
51 (Klantinnovatie)
13 (Klantloyaliteit)
 
Eindcijfer Chapter Assistant: 7,85

Deep Search: AI-gestuurde winkelervaring (Shopware en Nosto)

Shopware Deep Search powered by Nosto is een ai-gestuurde zoekoplossing die e-commercebedrijven helpt gepersonaliseerde winkelervaringen te bieden, productontdekking te optimaliseren en schaalbare merchandising mogelijk te maken. Het combineert geavanceerde ai-technologie met klant-, product- en content-intelligentie om hyperrelevante zoekresultaten te leveren op basis van klantgedrag, aankoopgeschiedenis en productinteracties. De oplossing is ontworpen om conversies te verhogen, klantloyaliteit te stimuleren en bedrijfsprocessen te vereenvoudigen. Deep Search stelt retailers in staat om hun zoekfunctionaliteit te transformeren in een krachtig verkoopinstrument.
 
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie Customer Experience van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers is genomineerd.
 
Wegingen (totaal 100)
18 (Klantdefinitie)
18 (Klantgerichtheid)
51 (Klantinnovatie)
13 (Klantloyaliteit)
 
Eindcijfer Deep Search: AI-gestuurde winkelervaring (Shopware en Nosto): 7,66

Empathy Lab by EPAM

Empathy Lab by EPAM ondersteunt bij het verbeteren van klantbetrokkenheid, met als doel merkdifferentiatie en klantloyaliteit te versterken. Het bureau richt zich op de toenemende complexiteit die moderne chief marketing officers ervaren in een steeds meer ai-gedreven markt. De focus ligt op het creëren van gepersonaliseerde, mensgerichte klantervaringen door het detecteren van emotionele signalen en het anticiperen op klantbehoeften. Door ai-native commerce, omnichannel-benaderingen en next-generation marketing te integreren, biedt Empathy Lab op maat gemaakte ervaringen die omzet verhogen en klantwaarde op lange termijn genereren. De nieuwe identiteit van Empathy Lab volgt op de overname van Emakina Group door EPAM in 2021.
 
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie Customer Experience van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers is genomineerd.
 
Wegingen (totaal 100)
18 (Klantdefinitie)
18 (Klantgerichtheid)
51 (Klantinnovatie)
13 (Klantloyaliteit)
 
Eindcijfer Empathy Lab by EPAM: 8,05

Gepersonaliseerde klantbeleving (Leaseweb en SAP)

In januari 2025 implementeerde Leaseweb SAP-oplossingen om de online klantbeleving wereldwijd te verbeteren. Dit project omvatte de lancering van een vernieuwd digitaal platform, waarmee Leaseweb klanten een gepersonaliseerde ervaring biedt. De SAP-oplossingen ondersteunen dynamische prijsmodellen en geautomatiseerde processen, wat zorgt voor een snellere en efficiëntere klantinteractie. Deze implementatie stelt Leaseweb in staat om realtime prijsinformatie en productaanpassingen aan te bieden, wat zorgt voor een meer flexibele en klantgerichte ervaring. Door het gebruik van SAP zijn processen geoptimaliseerd, waardoor de klantbeleving consistent is over verschillende kanalen.
 
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie Customer Experience van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers is genomineerd.
 
Wegingen (totaal 100)
18 (Klantdefinitie)
18 (Klantgerichtheid)
51 (Klantinnovatie)
13 (Klantloyaliteit)
 
Eindcijfer Gepersonaliseerde klantbeleving (Leaseweb en SAP): 7,75

LeadBot

LeadBot is een tool die bedrijven helpt om conversies te verhogen door bezoekers op hun website actief te begeleiden. Dit gebeurt via een pop-up die verschijnt, vaak rechtsonder in het scherm, en op een laagdrempelige manier de bezoeker uitnodigt om verder te interacteren. De invulling van deze LeadBot is volledig aanpasbaar en kan worden afgestemd op specifieke bedrijfsbehoeften. Zo kan de bezoeker bijvoorbeeld een offerte aanvragen, contact opnemen, veelgestelde vragen raadplegen of solliciteren naar openstaande functies. LeadBot helpt bedrijven om hun bezoekers sneller te bedienen en zorgt ervoor dat belangrijke acties eenvoudiger worden. De tool vergemakkelijkt de interactie en optimaliseert tegelijkertijd conversies.
 
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie Customer Experience van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers is genomineerd.
 
Wegingen (totaal 100)
18 (Klantdefinitie)
18 (Klantgerichtheid)
51 (Klantinnovatie)
13 (Klantloyaliteit)
 
Eindcijfer LeadBot: 7,98

Search and Discovery Suite (Media Distillery)

Media Distillery’s Search and Discovery Suite biedt een oplossing voor operators, broadcasters en OTT-streamers om de kijkervaring te verbeteren door het zoek- en ontdekkingsproces van inhoud te versnellen. Deze suite maakt gebruik van geavanceerde ai-technologieën, zoals large language models en visual language models, om content sneller en relevanter aan te bieden aan gebruikers. Het systeem analyseert inhoud realtime en biedt op basis van semantisch begrip verbeterde zoekresultaten, waardoor kijkers sneller de gewenste content vinden. Dit vergroot de kans op engagement en voorkomt frustratie door zoekmoeheid. Deze technologie is een belangrijke stap voorwaarts in het optimaliseren van de gebruikservaring van video-oplossingen.
 
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie Customer Experience van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers is genomineerd.
 
Wegingen (totaal 100)
18 (Klantdefinitie)
18 (Klantgerichtheid)
51 (Klantinnovatie)
13 (Klantloyaliteit)
 
Eindcijfer Search and Discovery Suite (Media Distillery): 8,06

Smart Recaps: AI-analyse klantfeedback (Mopinion)

Mopinion heeft Smart Recaps ontwikkeld, een ai-oplossing die het analyseren van klantfeedback aanzienlijk vereenvoudigt. Deze technologie is specifiek ontworpen om feedback van digitale kanalen automatisch samen te vatten en te categoriseren op onderwerp. Het stelt bedrijven in staat om snel waardevolle inzichten te verkrijgen uit open commentaren, zonder dat er handmatig door duizenden reacties heen hoeft te worden gespit. Dit maakt het mogelijk om klantbeleving in één oogopslag te begrijpen en snellere, beter onderbouwde beslissingen te nemen. De mogelijkheid om feedback automatisch te categoriseren op thema’s zorgt ervoor dat marketing- en productteams gerichte acties kunnen ondernemen om de klantervaring te verbeteren.
 
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie Customer Experience van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers is genomineerd.
 
Wegingen (totaal 100)
18 (Klantdefinitie)
18 (Klantgerichtheid)
51 (Klantinnovatie)
13 (Klantloyaliteit)
 
Eindcijfer Smart Recaps: AI-analyse klantfeedback (Mopinion): 7,73

TCS Customer Satisfaction Excellence (Tata Consultancy Services)

Tata Consultancy Services (TCS) is nummer één voor klanttevredenheid in de 2024/2025 IT Sourcing Study van Whitelane Research. TCS is in staat om zich snel aan te passen aan de veranderende behoeften van klanten, vooral op het gebied van digitale transformatie, cloudtechnologie en cyberbeveiliging. Hun focus op het leveren van maatwerkoplossingen, ondersteund door een cultuur van klantgerichte innovatie, stelt TCS in staat om als strategische partner op te treden en bedrijven in diverse sectoren zoals bankwezen, productie, transport en retail effectief te ondersteunen. TCS heeft het vermogen om klanten niet alleen te ondersteunen bij technologische uitdagingen, maar ook te helpen bij het behalen van duurzame zakelijke resultaten.
 
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie Customer Experience van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers is genomineerd.
 
Wegingen (totaal 100)
18 (Klantdefinitie)
18 (Klantgerichtheid)
51 (Klantinnovatie)
13 (Klantloyaliteit)
 
Eindcijfer TCS Customer Satisfaction Excellence (Tata Consultancy Services): 8,08

Vernieuwing e-commerceplatform (Prénatal, Valantic en Adobe Commerce)

Prénatal heeft zijn e-commerceplatform vernieuwd door over te stappen op Adobe Commerce, in samenwerking met implementatiepartner Valantic. Deze digitale transformatie is gericht op het verbeteren van de klantbeleving door een gepersonaliseerde, naadloze online winkelervaring te bieden. Klanten kunnen nu profiteren van ai-gestuurde productaanbevelingen, een op maat gemaakte kinderwagenconfigurator en verbeterde gebruiksvriendelijkheid van de website. Dankzij Adobe Commerce’s robuuste personalisatiecapaciteiten kunnen klanten op hun voorkeuren gebaseerde productaanbevelingen ontvangen, de winkelervaring personaliseren en relevante aanbiedingen krijgen, wat bijdraagt aan een sterkere klantbetrokkenheid.
 
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie Customer Experience van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers is genomineerd.
 
Wegingen (totaal 100)
18 (Klantdefinitie)
18 (Klantgerichtheid)
51 (Klantinnovatie)
13 (Klantloyaliteit)
 
Eindcijfer Vernieuwing e-commerceplatform (Prénatal, Valantic en Adobe Commerce): 7,69

Stemmen

Op 16 juni start voor de markt het stemproces voor de Computable Awards 2025. Publieksstemming bepaalt voor vijftig procent de winnaar. Ook buigen de betrokken juryleden zich over de genomineerden per categorie, een gemiddeld oordeel dat ook voor de helft de winnaar bepaalt. In de maand mei worden in totaal in zeventien categorieën genomineerden bekend gemaakt.

Op 18 november worden per categorie de winnaars aangewezen. Dit gaan we doen in De Polar bij Jaarbeurs in Utrecht. Het thema van de avond wordt ‘Rebooting Reality’ waarmee we bij de Computable Awards 2025 speciale aandacht hebben voor de noodzaak om onze digitale wereld opnieuw te doordenken in een tijd waarin geopolitieke spanningen, ai, energiecrises en informatieoorlogen alles op scherp zetten. In een wereld waarin de werkelijkheid steeds minder vanzelfsprekend is, moeten we opnieuw kiezen wat we écht belangrijk vinden. ‘Rebooting Reality’ is een uitnodiging om de digitale samenleving van de toekomst opnieuw op te starten – bewuster, veiliger, menselijker.

Partner worden van de Computable Awards 2025?
Wilt u partner worden van de Computable Awards 2025, het belangrijkste, jaarlijkse festijn in de Nederlandse ict-markt? Verbind dan uw naam aan dit evenement en ben aanwezig bij de spectaculaire uitreiking op 18 november!

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Overnames Channable en IC-Automatisering; groeikapitaal Bash en GoDutch

    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Maak haast met investeringen in digitale infrastructuur’

    ActueelData & AI

    Lleverage ontvangt drie miljoen voor ‘vibe automation’

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs