Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Waarom ai de klantbeleving (nog) niet verbetert, en hoe het wel kan

16 juli 2025 - 16:053 minuten leestijdOpinieData & AI
Carl Maas
Carl Maas

BLOG – Ai is hot and happening, maar toch boekt slechts tien procent van de Europese bedrijven er meetbaar succes mee. Dat blijkt uit het Digital Trends-rapport van Adobe, waarin consumenten en marketeers uit onder andere Nederland zijn ondervraagd over hun online-verwachtingen. De uitkomst? Er gaapt een kloof tussen wat consumenten willen en wat merken bieden. Een goede, gepersonaliseerde customer experience (cx) leunt op data, maar bij veel organisaties valt hier nog veel terrein te winnen.

Slechts elf procent van de consumenten noemt hun online-ervaring ‘uitstekend’. Tegelijkertijd is 68 procent bereid meer data te delen als dat leidt tot een betere, gepersonaliseerde ervaring. De boodschap is duidelijk: consumenten willen merken die hen écht begrijpen en bedienen op basis van hun wensen en gedrag. Met andere woorden: een persoonlijke klantervaring begint bij data, niet met ai.

Hoewel slechts een klein deel van de consumenten het daadwerkelijk waardeert om bij naam aangesproken te worden – iets wat inmiddels als basis wordt gezien – zit het verschil in het testen en onderzoeken van wat jouw doelgroep écht belangrijk vindt. Zo geeft 32 procent van de consumenten aan graag content te ontvangen die is afgestemd op hun interesses en winkelgedrag, terwijl 33 procent juist gepersonaliseerde aanbiedingen op prijs stelt. Door continu te leren van klantdata en feedback voorkom je dat je investeert in personalisatie die niet aanslaat, en beperk je frustratie bij je doelgroep.

Transparant

Het benutten van data voor personalisatie is bovendien alleen succesvol als je dit op een veilige en transparante manier doet. Consumenten zien de meerwaarde van data, want 68 procent wil meer gegevens delen als dat leidt tot een betere, gepersonaliseerde ervaring. Tegelijkertijd maakt 49 procent zich zorgen over wie toegang krijgt tot hun data en hoe deze wordt gedeeld. Het is daarom essentieel om een solide datamanagementsysteem te hebben en open te communiceren over het gebruik van klantdata. Wie het vertrouwen van de klant wint, krijgt er meer informatie voor terug waardoor jij de ervaring weer kan verbeteren.

Ook de meerderheid van de marketeers (86 procent) heeft investeren in klantdatamanagement op zijn prioriteitenlijst staan voor dit jaar. Met een customer data platform (cdp) kun je klantdata centraal verzamelen, segmenteren en activeren binnen het bedrijf. Dankzij de geïntegreerde ai-technologie haal je sneller waardevolle inzichten uit data en kun je klantsegmenten nauwkeuriger samenstellen. Dit maakt het mogelijk direct in te spelen op de behoefte van de klant (relevante en persoonlijke communicatie), en til je klantbeleving naar een hoger niveau. Dit is waar ai om de hoek komt kijken, niet eerder.

Geen aannames

Het integreren van ai op de klantbeleving alleen is niet genoeg. Het optimaliseren van de online-ervaring vraag om een klantgerichte aanpak, gebaseerd op onderzoek en data. Doe geen aannames, vind de balans tussen dataverzameling en vertrouwen, en zet ai slim in – zo kun je voldoen aan de hoge consumentenwensen van vandaag. Dit biedt ook een voorsprong in een competitieve markt waarin bedrijven strijden om de aandacht van de consument. De toekomst van klantbelevingen ligt in een gepersonaliseerde aanpak die gebaseerd is op daadwerkelijke inzichten, ondersteund door veilig en transparant datamanagement.

Carl Maas, managing director Benelux Adobe

Meer over

klantbelevingKunstmatige intelligentie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging van AI in de praktijk

    AI is hot, maar de praktijk binnen grote organisaties blijkt weerbarstig. Stop met brandjes blussen; zo schaal en beveilig je met succes.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    stijging
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Jaarcijfers: Schuberg Philis verdubbelt nettowinst

    ActueelData & AI

    Nvidia schroeft met Intigriti ai-beveiligingsprogramma op

    ASML
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ASML: chipvraag blijft hoog, maar geopolitiek benauwt

    Jacob Spoelstra Blij tevreden rustig
    OpinieData & AI

    Spoelstra Spreekt: Het komt goed

    ActueelSoftware & Development

    Kort: Rode Kruis test planningssysteem op Vierdaagse, The Ocean Cleanup bestrijdt met AWS plastic soep (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    AcICT: Digitaliseringsstrategie is uitvoerbaar, mits focus en regie verbeteren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    Private AI helpt gemeenten met vertrou...

    In een tijd waarin gemeenten geconfronteerd worden met groeiende verwachtingen van burgers, toenemende wet- en regelgeving en druk op budgetten,...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs