Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Waarom ai de klantbeleving (nog) niet verbetert, en hoe het wel kan

16 juli 2025 - 16:053 minuten leestijdOpinieData & AI
Carl Maas
Carl Maas

BLOG – Ai is hot and happening, maar toch boekt slechts tien procent van de Europese bedrijven er meetbaar succes mee. Dat blijkt uit het Digital Trends-rapport van Adobe, waarin consumenten en marketeers uit onder andere Nederland zijn ondervraagd over hun online-verwachtingen. De uitkomst? Er gaapt een kloof tussen wat consumenten willen en wat merken bieden. Een goede, gepersonaliseerde customer experience (cx) leunt op data, maar bij veel organisaties valt hier nog veel terrein te winnen.

Slechts elf procent van de consumenten noemt hun online-ervaring ‘uitstekend’. Tegelijkertijd is 68 procent bereid meer data te delen als dat leidt tot een betere, gepersonaliseerde ervaring. De boodschap is duidelijk: consumenten willen merken die hen écht begrijpen en bedienen op basis van hun wensen en gedrag. Met andere woorden: een persoonlijke klantervaring begint bij data, niet met ai.

Hoewel slechts een klein deel van de consumenten het daadwerkelijk waardeert om bij naam aangesproken te worden – iets wat inmiddels als basis wordt gezien – zit het verschil in het testen en onderzoeken van wat jouw doelgroep écht belangrijk vindt. Zo geeft 32 procent van de consumenten aan graag content te ontvangen die is afgestemd op hun interesses en winkelgedrag, terwijl 33 procent juist gepersonaliseerde aanbiedingen op prijs stelt. Door continu te leren van klantdata en feedback voorkom je dat je investeert in personalisatie die niet aanslaat, en beperk je frustratie bij je doelgroep.

Transparant

Het benutten van data voor personalisatie is bovendien alleen succesvol als je dit op een veilige en transparante manier doet. Consumenten zien de meerwaarde van data, want 68 procent wil meer gegevens delen als dat leidt tot een betere, gepersonaliseerde ervaring. Tegelijkertijd maakt 49 procent zich zorgen over wie toegang krijgt tot hun data en hoe deze wordt gedeeld. Het is daarom essentieel om een solide datamanagementsysteem te hebben en open te communiceren over het gebruik van klantdata. Wie het vertrouwen van de klant wint, krijgt er meer informatie voor terug waardoor jij de ervaring weer kan verbeteren.

Ook de meerderheid van de marketeers (86 procent) heeft investeren in klantdatamanagement op zijn prioriteitenlijst staan voor dit jaar. Met een customer data platform (cdp) kun je klantdata centraal verzamelen, segmenteren en activeren binnen het bedrijf. Dankzij de geïntegreerde ai-technologie haal je sneller waardevolle inzichten uit data en kun je klantsegmenten nauwkeuriger samenstellen. Dit maakt het mogelijk direct in te spelen op de behoefte van de klant (relevante en persoonlijke communicatie), en til je klantbeleving naar een hoger niveau. Dit is waar ai om de hoek komt kijken, niet eerder.

Geen aannames

Het integreren van ai op de klantbeleving alleen is niet genoeg. Het optimaliseren van de online-ervaring vraag om een klantgerichte aanpak, gebaseerd op onderzoek en data. Doe geen aannames, vind de balans tussen dataverzameling en vertrouwen, en zet ai slim in – zo kun je voldoen aan de hoge consumentenwensen van vandaag. Dit biedt ook een voorsprong in een competitieve markt waarin bedrijven strijden om de aandacht van de consument. De toekomst van klantbelevingen ligt in een gepersonaliseerde aanpak die gebaseerd is op daadwerkelijke inzichten, ondersteund door veilig en transparant datamanagement.

Carl Maas, managing director Benelux Adobe

Meer over

klantbelevingKunstmatige intelligentie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Trek AI uit de experimenteerfase

    Een gids over AI als strategisch instrument en op welke manier je écht waarde toevoegt aan je organisatie.

    Computable.nl

    Servers onder de loep – Een nieuw tijdperk

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Slim verbonden en veilig georganiseerd

    Waarom connectiviteit en security onlosmakelijk verbonden zijn.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    SureSync en Logius genomineerd voor Co...

    SureSync is dit jaar trots op drie nominaties bij de Computable Awards 2025. Eén van de meest opvallende nominaties is...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    ai-agent builder agentkit
    Data & AI

    OpenAI Agent Builder, zelf schaalbare ai-agents bouwen

    Data & AI

    Ai en sdr: de nieuwe zintuigen voor een tijdloze werkelijkheid

    e-mail lost silent drop smishing
    Security & Awareness

    Kort: Online-zwendel explodeert, Microsoft silent drops lopen spuigaten uit (en meer)

    soevereiniteit
    Data & AI

    Europese soevereiniteitsambities botsen met realiteit

    firewall cybersecurity
    Security & Awareness

    Kort: Nieuwe cybersecurity voor Surf, ai-risico bij gemeenten, firewalls achterhaald (en meer)

    Data & AI

    Dit is de toekomst van privacy in ai-gedreven wereld

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs