Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Het is niet alles goud wat er blinkt: belang van pragmatisme rondom ai

21 augustus 2025 - 07:154 minuten leestijdOpinieData & AIDeepSeek
Claus Jepsen
Claus Jepsen

BLOG – De introductie van DeepSeek begin dit jaar zette de techwereld op z’n kop. Hoewel de technologie achter deze generatieve ai indrukwekkend is, is alle ophef ook overdreven – en dat tekent de huidige kijk op ai. We zijn zo onder de indruk van ai, dat de belangrijke vragen niet altijd worden gesteld. Want wat zijn de strategische kansen en risico’s van deze technologie? Bij welke processen kan ai ons helpen en wanneer is het juist een kostenpost? Ofwel, waarom bewondering voor deze technologie niet mag afleiden van zakelijk realisme.

De babyboomergeneratie was de eerste die op grote schaal gebruikmaakte van informatietechnologie. Omdat technologie in die tijd behoorlijk kostbaar was, moest elke cent voor een it-project worden gerechtvaardigd. Dit vroeg om een gedegen business case met een aantoonbare roi. Daarnaast was het belangrijk dat projecten aansloten op een specifieke bedrijfsbehoefte en door alle relevante betrokkenen werden goedgekeurd. De angst voor projectoverschrijdingen was groot en de relatie tussen de it-afdeling en de business vaak complex en gespannen. Wederzijds wantrouwen was eerder regel dan uitzondering.  

Tegenwoordig ziet de situatie er anders uit. De lijst van Fortune 50-ondernemingen puilt uit van de technologiereuzen en bedrijven in andere sectoren kijken jaloers naar hun hoge winstmarges. Door de beschikbaarheid en populariteit van nieuwe technologieën vergeten we tegenwoordig vaak onze gezonde dosis pragmatisme en dat geldt zeker ook voor ai. Deze technologie is allesbehalve nieuw: de wortels voeren terug tot het midden van de vorige eeuw. Hoewel de technologie pas mainstream werd met het succes van ChatGPT. Maar dat het nu door veel personen en organisaties gebruikt wordt, wil niet zeggen dat het niet geplaagd wordt door oude vertrouwde problemen. Zo kan ai veel geld kosten om te implementeren, vraagt de ontwikkeling om enorme rekenkracht en is de kwaliteit van de output nog variabel.

Menselijk instinct

De zwakke punten van ai worden nog te vaak vergeten. Ai blinkt immers uit in intensieve rekentaken, kan ontzettend snel patronen bestuderen en vliegensvlug trends detecteren, veel sneller dan de mens. Daarbij stapt ai ‘s ochtends niet met het verkeerde been uit bed, raakt het niet vermoeid en heeft het geen twee weken vakantie naar de zon nodig. De technologie is ook verrassend goed in het uitvoeren van creatieve taken, zoals het genereren van afbeeldingen, muziek, gedichten en video’s. Wat is dan het probleem? Welnu, ai heeft niet het menselijke instinct dat ons voor gevaren behoedt en ons helpt om het bredere plaatje te zien.

Zo kan een chatbot die zonder context een klant met slecht nieuws benadert, onbedoeld schade aan de klantrelatie toebrengen. En een ai-model dat sollicitanten selecteert op basis van patronen uit het verleden, kan bestaande vooroordelen onbedoeld versterken. Het is dus belangrijk om goed te begrijpen waar ai vandaag al wél van waarde is en waar nog niet.

Frontlinie

Ai verricht al wonderen in de frontlinie van de onderneming: we kunnen repetitieve taken, zoals de verwerking van creditcardaanvragen en onkostendeclaraties, overlaten aan ai, zodat medewerkers zich kunnen focussen op uitdagingen die om creativiteit vragen. Daarnaast zijn de mogelijkheden met ai nog altijd groeiende, met constante verbeteringen en nieuwe mijlpalen. Misschien raken we binnenkort wel onder de indruk van het vermogen om te raden wat onze volgende stap is en om slimmere manieren aan te dragen om ons werk gedaan te krijgen. Maar daar zijn we nu nog niet. Voorlopig moeten we de beslissingen van ai combineren met menselijke besluitvormers met gezond verstand, zodat zij acties en beslissingen kunnen controleren, testen en waar nodig terugdraaien.

Voorzichtig vooruit

In de toekomst zullen ai en mensen zij aan zij werken. Tot die tijd moeten we de technologie implementeren met de nodige voorzorg en doordachte budgetten. We houden onze ogen open voor de komst van de volgende DeepSeek, maar moeten altijd vragen blijven stellen over de inzetbaarheid, kosten en risico’s.

Ik kwam op de website van DeepSeek het motto ‘into the unknown‘ tegen. Dat klopt wel. En daarom is het zo belangrijk pragmatisch te blijven: zo voorkom je dat je verloren raakt in een technologische wildernis.

Claus Jepsen, chief product & technology officer Unit4

Meer over

Kunstmatige intelligentie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging van AI in de praktijk

    AI is hot, maar de praktijk binnen grote organisaties blijkt weerbarstig. Stop met brandjes blussen; zo schaal en beveilig je met succes.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    Phishing fastfood vis
    ActueelOverheid

    Kort: Digitalisering overheid gaat traag, phishing by McDonald’s (en meer)

    ai in de zorg
    ActueelZorg

    Kamervragen over medische ‘deskilling’ door ai 

    ActueelData & AI

    Ai maakt populaire programmeertalen nog populairder

    OpinieData & AI

    Van opensource naar ‘open washing’: waarom bedrijven nu misbruik maken van vertrouwen in licenties

    AI manager baas
    ActueelData & AI

    Kort: We werken liever voor ai, ransom-hackers wellicht bestolen van hun crypto’s (en meer)

    QR Computable Kort 15 aug '25
    ActueelData & AI

    Kort: NL-data op kernenergie, ai-incidenten kosten 8 procent, phishing via QR (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs