Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Retailers die in prijsstrategie ai negeren, lopen omzetkansen mis

01 september 2025 - 17:004 minuten leestijdOpinieData & AI
James Nawrocki
James Nawrocki

BLOG – Consumenten zijn gevoeliger voor prijsstijgingen dan ooit. Uit de ‘Global Shopper Study‘ blijkt dat meer dan driekwart zich zorgen maakt over de impact van inflatie op zowel dagelijkse boodschappen als luxere aankopen. Velen voelen zich daardoor gedwongen om te besparen. Druk op de supply chain en geopolitieke spanningen vergroten de uitdagingen rond prijzen voor zowel consumenten als retailers. Bovendien ligt 73 procent van de Europese consumenten wakker over prijsverhogingen die voortkomen uit de kosten van toenemende diefstal en criminaliteit.

Kortingen, prijsverlagingen, speciale aanbiedingen en prijsaanpassing bij concurrentie zijn vertrouwde strategieën om klantloyaliteit te behouden. Toch blijft het een complexe opgave, die vaak wordt bemoeilijkt door handmatige processen en verouderde software voor dataverwerking. Te vaak zijn prijsbeslissingen over de hele levenscyclus van een product gebaseerd op achterhaalde data of eenvoudige, rigide regels. Het is hoog tijd dat retailers ai inzetten om hun prijsstrategieën slimmer te onderbouwen en bij te sturen.

Ai levert meetbare financiële voordelen op, dankzij drie unieke mogelijkheden: nauwkeurige vraagvoorspellingen, geavanceerde prijselasticiteit modellen en dynamische optimalisatie van prijsverlagingen. Zou een mens dit ook kunnen? Met genoeg tijd, misschien. Maar met ai kan het sneller, slimmer en schaalbaar.

Er liggen nú aanzienlijke kansen om marges en omzet te verbeteren, die retailers direct met ai kunnen benutten. Traditionele prijsmodellen maken het lastig om winstgevend te blijven. Door ai-modellen te integreren in bestaande systemen vervalt de tijd die nodig is om medewerkers op te leiden en te positioneren om weloverwogen prijs aanbevelingen te geven. Productcategorie-managers en prijsanalisten krijgen dankzij ai volledig inzicht in alle retaildata.

Zo implementeerde een modeketen ai-gestuurde prijstelling binnen zestien weken en integreerde deze in het bestaande erp-systeem. De ai-gestuurde module voerde geoptimaliseerde prijsaanbevelingen direct in het planningssysteem in, waardoor planners snel aanpassingen konden beoordelen en goedkeuren. Dankzij deze aanpak steeg de marge binnen drie maanden met vijf procent, zonder de dagelijkse bedrijfsvoering te verstoren.

Generatief, lerend en cognitief

Er zijn drie soorten ai die kunnen helpen bij het bepalen en uitvoeren van effectieve prijsstrategieën: generatieve-ai (gen-ai)-modellen, machine learning-algoritmen en cognitieve-ai-modellen.

Goed getrainde gen-ai-modellen zijn succesvol gebleken in het voorspellen van prijsontwikkelingen, het ontwikkelen van alternatieve prijsstrategieën en het simuleren van de effecten van verschillende promoties op het consumentengedrag. Ze wisten veel retailers te verrassen met hun vermogen om alternatieve prijsstrategieën te bedenken en te testen, nog voordat een team zich vastlegt op een aanpak zonder bewijs van effect op het koopgedrag.

Zo gebruikte een wereldwijde modeketen gen-ai om gepersonaliseerde kortingsstrategieën voor Black Friday-promoties te ontwikkelen. Het resultaat: een omzetstijging van twaalf procent en een verbetering van de winstmarges met negen procent ten opzichte van voorgaande jaren.

Machine learning-algoritmes worden intussen door sommige retailers ingezet om prijsmodellen voortdurend te verfijnen op basis van historische verkoopgegevens, eerdere promoties en realtime veranderingen in de consumentenvraag. Een belangrijk voordeel van deze modellen is dat ze in de loop van de tijd verbeteren, doordat ze voortdurend grote hoeveelheden data analyseren en zo prijsbeslissingen steeds verder aanscherpen.

Ten slotte groeit de behoefte aan cognitieve ai, die rekening houdt met externe invloeden zoals economische omstandigheden, concurrerende prijzen, lokale evenementen en veranderende consumentensentiment om prijsbeslissingen te verbeteren. Het integreren van zulke externe variabelen is zonder cognitieve ai nauwelijks haalbaar. Toch zijn dit juist de factoren die een sterke invloed uitoefenen op aankoopgedrag en daarmee op de prijsstelling.

Waardevolle

Retailers beschikken over een enorme hoeveelheid waardevolle data, die alleen nog het juiste ai-model nodig heeft om effectief te worden vertaald in omzetgroei. Door betere inzichten in deze data-assets en slimme automatisering zijn prijsstrategieën te ontwikkelen die zowel aansluiten bij de omzetdoelstellingen als bij de verwachtingen van de consument.

James Nawrocki, retail software solutions consultant Zebra Technologies

Meer over

Artificial intelligenceretail

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging van AI in de praktijk

    AI is hot, maar de praktijk binnen grote organisaties blijkt weerbarstig. Stop met brandjes blussen; zo schaal en beveilig je met succes.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    magnetron ai energiegebruik
    ActueelData & AI

    Kort: Ai-queries kosten toch wel veel energie, Privacy First waarschuwt (en meer)

    lek muur dam
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: Claude onthoudt langer, lekken groter, de omgekeerde ai-generatiekloof  (en meer)

    ai ontslag banen
    ActueelData & AI

    Kort: China hackt ook Nederland, Moskou beheert Node.js-hulpprogramma, Nvidia groeit hard (en meer)

    Kompas
    AchtergrondCarrière

    Hrm op een kruispunt: ai moet strategisch kompas worden, geen bijrijder

    Overname M&A
    ActueelData & AI

    Ict-overnames in Nederland goedkoper dan elders in het Westen

    Jacob Spoelstra blazen vermoeiend
    ChannelOverheid

    Spoelstra Spreekt: Van het kastje

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs