Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Nederlandse it-afdelingen worstelen met ai-adoptie

ai adoptie
24 oktober 2025 - 07:003 minuten leestijdActueelData & AITopdesk
Bouko de Groot
Bouko de Groot
bouko@computable.nl

Nederlandse it-afdelingen kampen met hoge werkdruk, frequente storingen en beperkte ai-volwassenheid. Slechts zestien procent van de organisaties heeft ai volledig ingebed. Cybersecurity en samenwerking blijven cruciale thema’s. Dat concludeert itsm-leverancier Topdesk in een eigen onderzoek.

Nederlandse organisaties lopen achter met de volwassen inzet van ai. Waar in het Verenigd Koninkrijk 36 procent van de bedrijven ai strategisch inzet, blijft Nederland steken op zestien procent. De helft van de Nederlandse respondenten zegt dat de ai-adoptie vooral gedreven wordt door it-afdelingen, terwijl slechts een derde zegt dat het c-level betrokken is. In veel organisaties komt ai bottom-up tot leven.

Dat concludeert it service management-leverancier Topdesk in een eigen onderzoek onder zesduizend it-professionals uit België, Duitsland, Nederland, Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. Het onderzoek richtte zich niet alleen op de adoptie van ai, maar ook op service management en de digitale employee experience (DEX).

Een derde van de organisaties ervaart elke week grote it-verstoringen, zoals systeemuitval of verloren data. Ruim veertig procent van de ondervraagde it’ers geeft aan zo druk te zijn met brandjes blussen dat preventie nauwelijks mogelijk is. Dit legt druk op de digitale employee experience, die volgens zes van de tien it’ers direct invloed heeft op werkplezier.

Ai als versneller van transitie

Toch zien Nederlandse respondenten duidelijke kansen. Acht van de tien ondervraagde organisaties investeert actief in verbetering van de digitale employee experience. Cloudgebaseerde samenwerkingstools (45 procent), ai-chatbots (35 procent) en selfserviceportalen (34 procent) worden het meest genoemd. Cybersecurity geldt als belangrijkste pijler voor toekomstbestendigheid (37 procent), gevolgd door ai-toepassingen en training (beide 35 procent).

Hoewel een kwart van de it-respondenten ai als groot risico ziet, overheerst optimisme. Zeven op de tien verwacht efficiënter te werken en een gelijk aantal denkt meer tijd te krijgen voor betekenisvolle taken. Jongere it’ers zijn iets positiever over ai dan oudere collega’s; zeven respectievelijk zes op de tien.

Van brandjesblusser naar strategisch fundament

Automatisering van eerstelijnstaken, zoals wachtwoordbeheer en ticketafhandeling, wordt steeds vaker toegepast. Eén op de vijf afdelingen heeft support al volledig geautomatiseerd. Dit verlaagt de druk op de servicedesk en creëert ruimte voor structurele verbeteringen. ‘Het ideaalbeeld is minder tickets en meer strategie,’ vat het rapport samen.

Geopolitieke risico’s versterken de urgentie om it weerbaarder te maken. Meer dan de helft van de organisaties maakt zich zorgen over de impact op dataopslag en security, terwijl zes op de tien maandelijks verstoringen ervaart. Daarmee wordt duidelijk dat it niet langer slechts operationeel kan functioneren, maar een strategische rol moet innemen in de bedrijfsvoering.

Meer over

AIai-adoptieemployee experienceServicemanagement

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Trek AI uit de experimenteerfase

    Een gids over AI als strategisch instrument en op welke manier je écht waarde toevoegt aan je organisatie.

    Computable.nl

    Slim verbonden en veilig georganiseerd

    Waarom connectiviteit en security onlosmakelijk verbonden zijn.

    4 reacties op “Nederlandse it-afdelingen worstelen met ai-adoptie”

    1. dino schreef:
      24 oktober 2025 om 11:16

      Topdesk als AI adviseur 🙂
      Ik ken het als ITSM pakketje om suffe tickets te managen.
      En ik doe er toe want ik loop wel eens op straat !!
      Zal het uitleggen.
      Laatst zag van ik Joop der Ende pleidooi houdt voor publieke omroep gebaseerd op zijn tientallen jaren ervaring en Fleur Agema die dat afdoet als niet belangrijk, omdat ze op straat soms iemand tegenkomt met andere mening. Ik kan de link hier vermelden, maar dan wordt mijn reactie vast weer moderated wat tegenwoordig betekent dattie nooit published wordt..

      Maar terug naar de IT.
      Tis allemaal steeds moeilijker en dus natuurlijk weer een worsteling.
      Dat moet opgelost en nu is hoop op AI gevestigd.
      Hoop en kansen enzo.
      Versneller van transitie, van brandjesblusser naar strategisch fundament.

      Hopen dat iets dat je vanwege zijn aard niet begrijpt, je strategisch fundament wordt ?
      topdesk als AI adviseur…

      Login om te reageren
    2. Een oudlid schreef:
      26 oktober 2025 om 01:13

      Correct Dino want is AI nu een IT of een business issue?

      Chatbot voor RTFM binnen het service management proces is niet echt revolutionair als ik kijk naar problemen in de business wanneer ik 2 dingen doorstreep in het navelstaren van Topdesk: Nederland & IT-afdelingen. Joop van Ellende en zijn tientallen jaren ervaring kunnen we trouwens ook cancellen als legacy-prediker voor een status quo in medialand. Zeg maar alle oude en witte mannetjes vanuit een demografische ontwikkeling laten verdwijnen zoals nu gebeurt met tribal knowledge, informele governance en causale context in IT. Een noodzaak tot AI gaat namelijk niet om te automatiseren wat we al deden maar om te herontdekken wat we vergeten zijn.

      Beetje als moderatie van redactie want als oudlid heb ik de intellectuele rechten op eerdere opinies die zo’n beetje voorspelden wat er nu allemaal gebeurt. Want het suffe ticket systeem van Topdesk gaat om het incident management en niet om het event management waarin AI om de brandpreventie gaat. Van brandjesblusser naar een strategisch fundament van brandpreventie gaat niet om de automatisering van het reactieve incident management maar om krantenkoppen voorkomen omdat alles wat goed gaat geen nieuws is. Herwaardering van ‘Never published’ in je cynisme is als de spiegel van Neregreb. De spiegel van kennis noch waarheid in begeren naar wenselijke uitkomsten gaat om het verwachtingsmanagement.

      De mening van de straat versus de jaren ervaring in een ivoren toren gaat om de prompting van het zoeken naar de stok want Joop van Ellende is niet de controleur van de macht maar de souteneur van het amusement. Let wel, dat is mijn mening als het om de hefboom van de opiniërende media gaat. Want moderatie van een mening is gewoon censuur.

      Login om te reageren
    3. dino schreef:
      27 oktober 2025 om 22:54

      Op hoop van zegen hier de link:
      https://www.youtube.com/watch?v=7NoGBzbPB7g
      Ondanks blijkbaar veel amusement zoekers op straat zie ik daar aan tafel geen souteneur die npo verdedigt.
      In kleurrijk gezelschap overigens.
      Intellectuele rechten op opinies. Je moet er maar op komen.. En dan gaan wijzen naar anderen ivoren torens. Mooi van AI is dat je jezelf anoniem kan diagnosticeren wat voor malle karaktertrek daarachter zit 😉

      Login om te reageren
    4. Een oudlid schreef:
      28 oktober 2025 om 23:57

      Die creativiteit van prompting ontbreekt bij jouw Dino want de merites blijft ongewijzigd als de souteneur van het amusement een pleidooi voor journalistieke controle houdt bij de praatshow die om opiniërende journalistiek gaat. Hoe hypocriet wil je het hebben voor een diagnose middels AI:

      “Joop van Ellende kent de kracht van het podium, maar laat het journalistieke decor leeg.”

      De opinie van meer dan 800 woorden over dit fenomeen sluimert in de archieven van Computable, de kracht van een oneliner op toen nog Twitter gaat om de reframing. En als de blog een originele en creatieve uiting is van meer dan 200 woorden ontstaat het auteursrecht vanzelf, Amerikaanse toestanden hierin zijn een soort van amusement:

      “…eigen onderzoek onder zesduizend it-professionals…”

      De prijs van publicatie waarover je klaagt gaat om creativiteit want het gaat niet om een verdediging van een publiek stelsel maar om verdeling van publieke gelden. Want ik heb zelf aan die opiniërende tafels gezeten voor het amusement, niemand weet dat ik Repelsteeltje heet.

      YouTube en AI is een geheel andere dimensie in het journalistieke decor. Van RTFM naar de perfecte uitleg van wiskunde ben je als de oude souteneur van het amusement Dino. Pompt nog eens op: tribal knowledge, informele governance en causale context voor de toekomst van AI.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    NIS2: Europese richtlijn maakt cyberse...

    De Europese NIS2-richtlijn zet cybersecurity definitief op de strategische agenda. Organisaties in vitale sectoren krijgen te maken met strengere eisen...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Cloud & Infrastructuur

    Kort: Evides selecteert Digital Survival Company en KPMG in zee met Databricks (en meer)

    eEvidence shoot first
    Governance & Privacy

    eEvidence: goodbye privacy, vaarwel digitale soevereiniteit

    Software & Development

    Developer relations beweegt zich op snijvlak van business en tech

    Girhub
    Data & AI

    GitHub Copilot agents veranderen ontwikkel-workflow

    agentic ai
    Data & AI

    Fundamentele transformatie in 2026 door agentic ai

    Innovatie & Transformatie

    Neuro-adaptieve ai: volgende tech-revolutie start in Delft en Berlijn

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs