Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
BYOD

Het nieuwe werken slaat door met BYOD

15 oktober 2012 - 14:395 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
John van Hooft
John van Hooft

Bring your own device (byod) gaat het niet worden. Want volwassenen zijn net kinderen: ze willen altijd het laatste leuke speeltje hebben. En deze op emotie gebaseerde keuzes voor hardware leiden zelden tot aanschaf van het juiste gereedschap voor comfortabel en efficiënt computergebruik. Iets waar het nieuwe werken toch echt om vraagt. Ik pleit daarom voor 'pick your own device (pyod): medewerkers wel laten kiezen, maar alleen uit vooraf zorgvuldig geselecteerde sets met hardware oplossingen en hulpmiddelen.

Het nieuwe werken (hnw) gaat in essentie over het zo goed mogelijk inrichten van ons dagelijkse werk. Nederlandse bedrijven vertalen dit in de meeste gevallen naar plaats- en tijdonafhankelijk werken. En dat past bij hoe wij als burgers het leven graag naar onze eigen hand zetten. Hnw zet de mens dus centraal. Perfect. Kernbegrippen: meer vertrouwen en verantwoordelijkheid aan medewerkers geven en hen meer vrijheid van handelen bieden. Dit alles leidt tot stijgende productiviteit van medewerkers en dus de organisatie als geheel. Een win-win situatie dus. Maar… op het punt van 'vrijheid bieden' slaan we met byod nu toch echt door.

Voordeel ook grootste pijnpunt

Toegegeven, byod kent voordelen. Zo blijkt dat de productiviteit van een beeldschermwerker toeneemt als hij zijn eigen apparaten gebruikt. De kans dat de gekozen gadget de emoties prikkelt en tot meer ijver leidt, is immers veel groter dan als je een saaie standaard laptop krijgt toegewezen. Ook kun je met een vertrouwd (eigen) apparaat vaak sneller en beter uit de voeten. Hierdoor schiet de tevredenheid op korte termijn omhoog, wordt er minder beroep gedaan op de ict-helpdesk en spaar je als organisatie geld uit doordat er geen inkoopprocedure voor de meest geschikte hardware meer nodig is. Echter, met dit laatste 'voordeel' hebben we naar mijn mening ook meteen het grootste pijnpunt van byod te pakken.

Mens is zwakste schakel

Een volwassene kiest zelden voor het meest geschikte apparaat. Omdat hij net als een kind gedreven wordt door emotie en graagte. En voor je het weet heb je dan een medewerker die te veel uren achtereen naar een elf inch scherm zit te staren. Of zonder ergonomische computeraccessoires als laptophouder of compact toetsenbord aan de slag gaat. Handig? Niet echt. Comfortabel? Allesbehalve. Maar ach, die MacBook Air is zo'n leuk hebbeding! Naast uiterlijk is de focus bij aanschaf vaak ook vooral gericht op specificaties zoals de kracht van een laptop.

Terwijl de zwakste schakel bij verdere optimalisatie van computergebruik juist de mens zelf is. Daarvoor zijn twee oplossingen: 1. het aanreiken van slimme tools ter verbetering van computervaardigheden (efficiency software) – want maar weinig mensen typen bijvoorbeeld blind; en 2. het aanbieden van het juiste computergereedschap. Doordat byod geen enkel grip heeft op de hardware keuzes van medewerkers en daarover ook geen enkele informatie aanreikt, is byod alleen om die reden al ongeschikt.

Crash door Angry Bird

En dan heb ik het nu nog niet eens gehad over de reeds voor velen bekende nadelen van byod. Een opsomming: de aansprakelijkheid bij diefstal of verlies, de beveiliging van de data, de extra druk die op de helpdesk ligt door grotere variëteit aan besturingsystemen, de wildgroei aan hardware, het privacydilemma bij probleemveroorzakende privégegevens, de verhoogde complexiteit van het updatebeleid, of de grootste angst bij byod: het crashen van bedrijfskritische software door een besmette Angry Bird of Wordfeud-app.

Toch zie ik bij klanten (veelal uit de top 150 bedrijven van Nederland) dat byod binnen it-afdelingen als aanvulling op hnw wordt gezien. Sommige organisaties overwegen zelfs een 'persoongebonden ict-budget' waarmee medewerkers geheel naar eigen inzicht hun hardware pakket mogen samenstellen. Als ik dat hoor, houd ik mijn hart vast.

Pyod, de slimme variant

Daarom luidt mijn oproep hier: implementeer geen byod, maar kies voor een slimmere variant: pick your own device (pyod). En dat is niet hetzelfde als choose your own device. Want 'choose' impliceert nog altijd vrijblijvendheid. Terwijl er juist een noodzaak is voor het reduceren van emotioneel geladen en niet doordachte keuzes.

Een werkgever kan medewerkers hierin heel goed informeren en helpen bij het maken van bewuste keuzes. En dan zijn er nog altijd meerdere smaken in computerapparatuur en -toebehoren mogelijk, sterker nog: noodzakelijk. Want een reislustige vertegenwoordiger heeft gewoon een ander apparaat nodig dan een beeldschermwerker die vast op zijn honk de crediteurenadministratie doet.

Duurzame inzetbaarheid

Pick your own device past bovendien goed bij een aan hnw gekoppeld thema als 'duurzame inzetbaarheid'. Want ook bij computergebruik bevordert de gezondheid de prestaties aanzienlijk, en vice versa. Capgemini becijferde onlangs in opdracht van het ministerie van SZW dat een 1 procent daling van ziekteverzuim door duurzaam werken werkgevers jaarlijks 2,6 miljard euro aan kosten scheelt. Een productiviteitsstijging van 1 procent levert jaarlijks zelfs 6 miljard euro op, wat gelijk staat aan 950 euro extra omzet per medewerker! Daarvan valt veel te halen bij computergebruikers, want BV Nederland is een echte dienstenmaatschappij met een groot aantal beeldschermwerkers.

De keuze voor hardware en computeraccessoires zou ik dus niet volledig neerleggen bij medewerkers (byod). Ik pleit eerder voor een goed samenspel binnen de hnw-driehoek: hr, facility en it. Samen kunnen zij dan de meest geschikte pyod-sets samenstellen met daarin maatwerkhardware en comfortabele accessoires zoals toetsenborden, muizen en laptophouders.

'The Best for Three Worlds' is dan het resultaat:
1. Beheersbaarheid qua infrastructuur, hardware, software en bedrijfsdata (it).
2. Apparatuur en accessoires die passen bij de specifieke functie-uitoefening en het werkplekconcept dat daarbij hoort: vast, flex, mobiel of thuis (facility).
3. Computergebruik dat op een comfortabele, efficiënte en gezonde wijze geschiedt (hr).

Kortom, bied als organisatie hulp bij de keuze van de meest geschikte hardware en computeraccessoires, zodat je heel dienstbaar kunt zeggen: 'Beste Florien, deze twee sets passen het beste bij jouw flex- en thuiswerkplek: pick your own!'

John van Hooft
Ceo en eigenaar
ErgoDirect International

Meer over

BYODHNW

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    laptop
    ActueelCloud & Infrastructuur

    66 procent Nederlandse bedrijven zet in op HNW

    BYOD
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Cisco, Imtech ICT en Vodafone samen in BYOD

    BYOD
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Mobiele apparatuur wordt steeds zakelijker’

    6 reacties op “Het nieuwe werken slaat door met BYOD”

    1. PaVaKe schreef:
      18 oktober 2012 om 08:34

      Op zich een mooi verhaal met een aanpak die je als organisatie veel ellende kan besparen

      edoch, is dit nu echt iets nieuws?
      Kijk ik bij mijn huidige, maar ook vorige werkgever dan hadden we al iets vergelijkbaars.

      Werknemer wil een laptop; de IT afdeling biedt 3 opties (klein en compact, standaard en high-end). Daarmee moet je het doen.
      Met pyod wordt hier eenzelfde concept beschreven, alleen wordt het keuzeportfolio nu uitgebreid met bijv. tablets of smartphones.

      Ik geloof, vanuit beheersbaarheid, meer in pyod dan byod, maar het is toch ook een beetje oude wijn in nieuwe zakken.

      Login om te reageren
    2. Daan schreef:
      18 oktober 2012 om 09:53

      John, je haalt twee begrippen door elkaar. Het nieuwe werken en, sorry voor het lelijke woord, consumerisatie. Dit zijn twee aparte trends, met elk hun eigen drijfveren. HNW gaat over hoe medewerkers productiever kunnen zijn door flexibele arbeidstijden, mobiliteit, etc. Consumerisatie wordt gedreven door de toegenomen emancipatie van medewerkers op het vlak van technologie en ICT. Er is overlap tussen deze twee trends, maar de achterliggende drijfveren blijven verschillend. De PYOD die jij voorstelt houdt geen rekening met consumerisatie. Misschien wel aantrekkelijk voor de werkgever, maar de medewerkers zullen zich er geen bal van aantrekken. Die blijven toch met andere/nieuwere spullen aankomen en willen ze gebruiken ook. Geen IT manager die daar vanuit zijn ivoren toren iets aan kan doen. Sorry.

      Login om te reageren
    3. Reza Sarshar schreef:
      18 oktober 2012 om 10:01

      Beste John,
      Die PYOD bestaat er al, dat is bekend als CYOD (Choose Your Own Device)

      Als we het over BYOD hebben dan hebben we 99% over tablets. Als je maar weet dat bijna alle kantoorapplicaties gemaakt zijn voor x86 omgeving en ook voor het werken met muis als pointer dan zou je niet denken dat deze applicaties geschikt zijn voor tablet-omgeving.
      Neem bijvoorbeeld Microsoft Word. Houd even bij hoe vaak je op je laptop of desktop je muis gebruikt om een klein icoontje in het menu voor iets te activeren. Stel je voor dat iemand dit klein puntje (icoontje) met zijn vinger moet bedienen. Kan je je voorstellen in dit geval hoe lang het verwerken van een briefje de tijd in beslag gaat nemen? Hoezo hoge productiviteit met BYOD?

      Ik werk al jaren volgens HNW(op mijn laptop) en al een tijd een deel op mijn tablet. Ik ben een voorstander van HNW maar ik vind dat HNW door BYOD misbruik wordt. In het kader van HNW wil ik overal toegang hebben tot mijn applicatie-set. Mooi, maar beste medewerker, je krijgt toegang tot je applicatie-set. Maar je moet ook kunnen laten zien dat je ook efficiënt kan werken! Zo veel tijd besteden aan vergroten, verkleinen, naar links, naar rechts ….. schuiven van het scherm om uiteindelijk een half A4-tje document te schrijven lijkt me alles behalve efficiënt werken.
      Ik ben niet tegen het gebruiken van tablets! Je zou zien hoe efficient de artsen in een ziekenhuis hun werk kunnen doen wanneer gebruik gemaakt wordt van tablets.

      Informatie verwerken en uitwisseling kent 3 maten: Small, Medium&Large, XLarge.

      1- S :Bijvoorbeeld door het lezen van je mail op je smart phone(zonder bijlage) en met tekst beantwoorden.
      2- M&L: Bijvoorbeeld door je mail op je smart phone beantwoorden of op je tablet de bijlages lezen en/of versturen
      3- XL: Bijvoorbeeld op je laptop, gebruik maken van kantoorapplicaties (lokaal of remote) en alles zoals wat je op je werk doet(HNW)

      Als je maar cijfers en percentages aan deze fases toekent dan zou je zien dat HNW (gebaseerd op laptops) de meest efficiënte en productieve oplossing is en niet BYOD (gebaseerd op tablets)!

      Login om te reageren
    4. Frank aan de Stegge schreef:
      18 oktober 2012 om 10:57

      Goed commentaar @Reza en @PaVaKe, ik sluit me daar grotendeels bij aan.

      Het artikel laat zien hoe je in een bepaalde hoek terecht kunt komen als je het device als uitgangspunt neemt en de device sourcing methode, of dat nu BYO of CYO is. Dat zijn zeker elementen van de discussie rondom de inrichting van de optimale werkplek voor de gebruiker in het kader van HNW.

      Als je het de gebruiker zou vragen komt deze vaak met het antwoord ‘maakt me niet uit, als het maar werkt voor mij en mij in staat stelt m’n werk optimaal te doen’.
      Vanuit zijn/haar perspectief kan hij heel goed kiezen wat de ideale formfactor is voor de werkzaamheden die hij/zij moet verrichten.
      Hoe je dat faciliteert is het gevolg van de strategische/tactische keuzes die een bedrijf maakt op dit vlak. Ik denk dat daar veel bedrijven nog uitdagingen hebben: wat is de juiste strategie om het HNW in te richten en hoe ver kan/moet je gaan. Device delivery en management tooling om dat te kunnen faciliteren vloeien daar uitvoort.

      Login om te reageren
    5. Ramon mastenbroek schreef:
      18 oktober 2012 om 12:11

      Wordt bring your own device dan geen buy your own device?

      Login om te reageren
    6. Erick Wuestman schreef:
      19 oktober 2012 om 10:25

      Bangmakerij. Aan alles kleeft nadelen. Geen enkele beweging gaat zonder iets achter te laten. Maar de beheersingsgedachte is in veel organisaties zo dominant dat juist die als excuus wordt gebruikt om niet te hoeven. Het is niet zo dat HNW het excuus is om iets wel te doen. Beheersen wordt als excuus gebruikt om beweging tegen te gaan.
      Er zijn partijen die prima in staat zijn om via Cloud manieren van opereren perfect aan te sluiten bij de veilige setting van geborgde gebieden en toch de openheid te genereren die nodig is om contact met de buitenwereld sterker te maken.
      Daarin past BYOD als extra tool. Geen doel op zich. De “stip aan de horizon” is een betere informatie uitwisseling tussen organiaties en klanten. Of dat nu interne klanten zijn of externe klanten. Uiteraard horen daar veiligheidsringen bij etc. Maar door je blik naar buiten te richten wordt werken weer mensenwerk en gaan we verbindingen aan. Dan kan vakmanschap zich ontwikkelen op basis van reële informatie en kennis van de buitenwereld.
      Dergelijke aanpakken zorgen voor vertrouwen tussen mensen. Dat zouden organisaties intern ook moeten hebben. Door goed geïnformeerde mensen bijeen te brengen rondom thema’s als BYOD kan datzelfde vertrouwen worden gegenereerd.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs