Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

XS4all en ING gaan valse e-mails te lijf

07 september 2012 - 08:54ActueelCloud & InfrastructuurINGXS4all
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Chief Digital Content

Bank ING en internetprovider XS4all hebben de handen ineen geslagen om valse e-mails, die worden verstuurd uit naam van de ING, actief te blokkeren. Dit gebeurt door de inzet van zogenaamde DMARC-technologie. ING is de eerste bank in Nederland die DMARC geadopteerd heeft en inzet om haar klanten tegen valse e-mails, ook wel phishing e-mails genoemd, te beschermen. De proef met XS4all loopt nu 6 weken en blijkt een succes. Het aantal valse e-mails dat misbruik maakt van het domein ing.nl is gedaald met 71 procent.

DMARC staat voor 'domain-based message authentication, reporting & conformance'. De DMARC technologie is begin dit jaar ontstaan vanuit een samenwerking van marktpartijen als Google en Microsoft. ING en XS4all hebben zich hierbij aangesloten door als eerste grote partijen in Nederland DMARC te implementeren. Dit systeem zorgt ervoor dat klanten van providers als XS4all geen valse e-mails kunnen ontvangen waarin domeinnamen van de ING misbruikt worden. Dat betekent dat klanten van XS4all geen valse e-mails meer ontvangen met de afzender @ing.nl. Sinds de DMARC-techniek door ING in gebruik is genomen, is het aantal valse e-mails, verzonden vanuit deze domeinen, aanzienlijk gedaald.

Gezamelijke aanpak

'We zijn enthousiast over dit initiatief en de samenwerking met XS4all', zegt Max Mouwen, directeur Verkoop en Service Internet ING. 'Criminelen versturen, tot grote ergernis van zowel bedrijf als klant, veel valse e-mails uit naam van bijvoorbeeld een bank. Phishing is een hinderlijk fenomeen en het is fijn dat wij daar nu een flinke rem op kunnen zetten. Wij zullen onze ervaringen met anderen delen, omdat dit alleen met een structurele, gezamenlijke aanpak van alle banken en internetproviders effectief aangepakt kan worden. Wij nodigen andere partijen uit zich bij ons initiatief aan te sluiten. Samen staan we sterk tegen de internetcriminaliteit.'

Jan-Pieter Cornet, systeembeheerder bij XS4all, legt uit dat bij het tegenhouden van valse e-mails je altijd het risico loopt dat er per ongeluk legitieme berichten worden geblokkeerd. 'Die zogenaamde 'false positives' moet je natuurlijk vermijden. Door gebruik te maken van DMARC kunnen we vaststellen of een bericht echt afkomstig is van de ING. False positives worden zo tot het minimum beperkt.'

Meer over

ECMISPPhishing

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Cybercriminelen houden ook van voetbal

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Trusteer Rapport overtreft verwachting ING

    kemenade
    ActueelCarrière

    ING Bank benoemt Van Kemenade tot CIO

    7 reacties op “XS4all en ING gaan valse e-mails te lijf”

    1. markvt schreef:
      7 september 2012 om 09:23

      Als andere banken nu ook eens zouden volgen, er zijn er meer dan genoeg die niet eens SPF records publiceren…

      Login om te reageren
    2. sceptisch schreef:
      7 september 2012 om 10:52

      Gaat het hier om internetprovider XS4ALL, of mail-provider XS4All?
      Een dergelijke techniek, waarbij de inhoud van IP-pakketten kennelijk bekeken wordt, is door de Telecomwet niet toegestaan voor een internetprovider.
      Een mailprovider mag het wel, mits in de voorwaarden genoemd.

      Login om te reageren
    3. ibbaman schreef:
      7 september 2012 om 11:07

      @sceptisch: het gaat hier om het gebruik van DMARC, geen DPI (Deep Packet Inspection)

      Login om te reageren
    4. Martin Bolwijn schreef:
      7 september 2012 om 11:20

      Goede zaak dit type initiatief. Vooral gebruikers met weinig ervaring zullen hier hun voordeel mee kunnen doen. Te vaak wordt een nietsvermoedende telebankier geconfronteerd met mails die inhoudelijk afkomstig lijken van hun bank om pas na grondige bestudering van het verzendadres of van de inhoud te concluderen dat dit weer een vals verzoek is.
      Laat alle financiele instellingen dit voorbeeld navolgen.

      Login om te reageren
    5. Hans schreef:
      7 september 2012 om 12:48

      Ik keur het zeker niet af, en vind dat de criminelen die hiervoor verantwoordelijk zijn zeker moeten worden aangepakt, maar gebruikers hebben ook een eigen verantwoordelijkheid. Vaak staan die valse emails vol met taalfouten en bij sommige webmaildiensten (bijv. gmail) komen ze altijd al in de spam terecht. Daarbij opgeteld dat banken toch al menigmaal duidelijk gecommuniceerd heeft dat ze nooit inloggegevens of pincodes per email of telefoon zullen opvragen, moet je ook wel erg naïef zijn om daar dan toch in te trappen.

      Login om te reageren
    6. Abderzak schreef:
      10 september 2012 om 14:58

      @Hans: Je verhaal klopt en gaat uit van een ideale wereld, helaas is dat niet werkelijkheid. Stel dat 1 op 10.000 het niet snapt of de communicatie mist dan heb je toch te maken met een schadepost en zijn de criminelen succesvol.

      Login om te reageren
    7. Pascal schreef:
      13 september 2012 om 08:10

      Ik word er ook zo moe van, moet soms vier keer per week opnieuw mijn bankgegevens invoeren,
      vertellen hoeveel geld ik heb, en hoe vaak ik het de afgelopen week gedaan heb (en met wie)
      Maar verdorie dat is lastig als je geen rekening hebt bij de ING
      Ik vul dus maar het serie nr van mijn koffiezet apparaat in.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs