Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

‘Sociale media kan carrière verpesten’

19 april 2011 - 19:12ActueelInnovatie & TransformatieCoca-ColaFacebookTeradata

Mensen die actief zijn op sociale netwerksites moeten niet zomaar al hun persoonlijke foto’s en bezochte evenementen, zoals feestjes, online zetten. De baas of potentiële werkgevers kijken steeds vaker mee. Dat kan bijvoorbeeld een sollicatie nadelig beïnvloeden. Dit zegt Steven Brobst, chief technology officer (cto) bij Teradata, leverancier van datawarehousing en business intelligence (bi) oplossingen.

Volgens Steven Brobst moeten gebruikers heel voorzichtig zijn met wat ze plaatsen op sociale netwerksites, zoals Facebook. 'Dat is nog belangrijker dan je site te beschermen tegen hackers en malware. Je zet toch ook niet alles over jezelf op een publieke reclamezuil? Dan moet je dat ook niet doen op een sociale netwerksite.'

Volgens Brobst zijn er al gevallen bekend dat mensen zijn ontslagen omdat ze informatie op Facebook hebben gezet die werkgevers niet leuk vinden. Tijdens een sollicitatiegesprek kan het dan misgaan, aldus Brobst, die refereert aan een kennis die dit overkwam. 'De manager vroeg aan de sollicitant of hij de Facebookpagina van de sollicitant mocht bekijken. Daaruit bleek aan de hand van foto's dat de sollicitant wel heel veel feesten bezocht. Dat was het einde van de sollicitatie.'

Coca-Cola Facebook

Aan de andere kant is informatie, die bijvooebeeld op Facebook staat, weer interessant voor bedrijven en overheden. Bijvoorbeeld wat Facebookgebruikers van bedrijven of producten vinden. Die gegevens kunnen worden ingezet voor zaken zoals ‘brand monitoring'. Of  voor de marketing van nieuwe producten waarbij online gebruikers op kunnen reageren. Bedrijven hoeven daardoor geen grote marketingonderzoeken te doen. Door feedback van online gebruikers kunnen bijvoorbeeld dan adviesprijzen voor producten worden vastgesteld. Brobst noemde als voorbeeld de Coca-Cola Facebook-site, waar een paar miljoen Favebookgebruikers lid van zijn. 'Deze site is door fans opgezet. Coca-Cola bemoeit zich er inhoudelijk niet mee, maar bekijkt wel de activiteiten en wat de gebruikers van het merk vinden.'

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    OpinieData & AI

    Het is niet alles goud wat er blinkt: belang van pragmatisme rondom ai

    OpinieInnovatie & Transformatie

    20 jaar tech: 10 lessen in leiderschap en groei

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Van edge naar enterprise: hoe Nederland toekomst van ai vormgeeft

    Innovatie & Transformatie

    Lummelaars veranderen de wereld

    Netwerk, hub, organisaties
    ActueelData & AI

    Ook Amsterdam krijgt eigen ai-hub

    ActueelCarrière

    Grens tussen cio en cto vervaagt

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs