Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Zorgen

Bedrijf worstelt met requirement development

12 juli 2012 - 07:333 minuten leestijdActueelGovernance & PrivacyDevoteam
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Chief Digital Content

Veel organisaties vinden requirement development-activiteiten een van de moeilijkere aspecten van requirements engineering. Zij hebben problemen met het verzamelen, analyseren, documenteren en valideren van requirements. Dit blijkt uit het RE Compass 2012-rapport van ict-dienstverlener Devoteam in samenwerking met ict-leverancier IBM Nederland.

Het RE Compass is een nieuw initiatief gestart door Devoteam in samenwerking met IBM Nederland. Na de positieve ontvangst van de eerste RE Compass in 2010 besloot Devoteam het onderzoek te herhalen. Deze keer ligt de focus van het onderzoek op requirement-ontwikkeling. In het vorige onderzoek is duidelijk naar voren gekomen dat requirement-ontwikkeling één van de moeilijkste aspecten is van requirement engineering. Het thema voor dit jaar is hier van afgeleid. Het rapport laat zien waar de problemen liggen bij het vergaren, analyseren, documenteren en valideren van requirements.

Projectsucces

Requirement-activiteiten vinden vaak plaats in het kader van projecten. Daarom stelt het onderzoek een aantal vragen over de projecten waarin requirements worden verzameld. Hieruit blijkt dat een tevreden klant belangrijker voor een project is dan de te behalen financiële voordelen. Klanttevredenheidsmeting wordt drie keer vaker toegepast dan tastbare kostenbesparingen of inkomstenverhoging. Opvallend is dat bijna 15 procent van de organisaties niet mee doet aan het meten van het projectsucces.

Uit het onderzoek blijkt ook dat het gebrek aan volledigheid en duidelijkheid in requirements het grootste probleem is tijdens de requirement-ontwikkeling. Dat is volgens onderzoeker Katarzyna Kot van Devoteam niet verwonderlijk, aangezien de requirements vooral gedocumenteerd worden als platte tekst en verspreid worden in de vorm van documenten of spreadsheets. 'Een derde van de respondenten weet niet hoeveel requirements de projecten in hun organisatie hebben. Het gebrek aan volledigheid in de requirements-documenten heeft een relatie met de requirements-elicitatiefase. Businessanalisten hebben de neiging om elicitatietechnieken van hun eigen voorkeur te gebruiken, die niet noodzakelijkerwijs passen bij de bedrijfssituatie. Dit kan uiteindelijk leiden tot ontbrekende requirements.'

Verbeteringen

In het onderzoek is ook gekeken naar requirement-validatie en dan blijkt dat 61 procent van de respondenten de executie van een projectstart in gaat zonder goedgekeurde requirements indien het risico ervan beheersbaar is. Om dit risico te verminderen, maken projecten gebruik van interactieve validatietechnieken om fouten vroegtijdig te erkennen en repareren. In het algemeen zijn de Nederlandse organisaties positief over hoe zij de requirements-ontwikkeling uitvoeren. Toch toont het onderzoek een aantal verbetermogelijkheden, dat kan leiden tot betere en efficiëntere requirement-procesuitvoering. De meest genoemde verbeteringen zijn de bewustwording over het belang van requirements-proces onder business vertegenwoordigers en een structurele aanpak tot requirement development.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Bridge start werkspot voor ontwikkelaars

    5 reacties op “Bedrijf worstelt met requirement development”

    1. Ben Linders schreef:
      12 juli 2012 om 08:57

      Verbazingwekkend om te lezen dat requirements anno 2012 nog steeds gedocumenteerd worden in platte tekst. Veel organisaties hebben inmiddels al geleerd dat directe communicatie, bv. met Scrum tussen een Product Owner en een Team veel effectiever is. Het hoe en waarom van requirements is veel beter over te brengen en af te stemmen, waardoor een team de juiste oplossing kan ontwikkelen. Om die vervolgens in een sprint review / demo te laten zien aan de klanten en stakeholders. Waar wachten al die organisaties die nog worstelen met onvolledige en onduidelijke requirements op?

      Login om te reageren
    2. Arno van Herk schreef:
      12 juli 2012 om 11:18

      De kern van het probleem is niet de vorm waarin requirements worden vastgelegd! En ook niet de methode die wordt gevolgd. Waar het om gaat is dat het duidelijk is wat je met zijn allen nou eigenlijk gaat maken en dat iedereen daarbij op de zelfde pagina zit. Oftewel weten we met zijn allen wat we moeten doen, zijn we het daar allemaal over eens, en hebben we ook goede afspraken gemaakt hoe we toetsen of het resultaat is zoals we hadden afgesproken ook is behaald?
      En inderdaad, veel mensen en bedrijven worstelen hiermee, ongeacht of ze platte tekst gebruiken, of scrummen (ja, helaas ook daar nog steeds), of wat voor aanpak ook. Het is toch een vak! Maar het goede nieuws is dat iedereen deze vaardigheden gewoon kan leren!

      Login om te reageren
    3. Ruud Pieterse schreef:
      13 juli 2012 om 11:35

      Requirements worden vaak verward met solutions. Ipv de vraag om capaciteit worden er vaak volledige specs meegegeven. Dit komt vaak omdat men niet altijd zijn rol in de organisatie goed begrijpt, of te vaak teruggrijpt op de kennis die men heeft.

      Login om te reageren
    4. Maarten Oberman schreef:
      14 juli 2012 om 18:31

      Het definiëren van eisen en wensen, dus vergt kennis en kunde.
      Het beschrijven van een volgende communicatie-infrastructuur vergt dus inzicht, doorzicht en kennis. Veelal is die niet beschikbaar in de bestaande organisatiestructuur, omdat de huidige infrastructuur 6 tot 8 jaar oud is en er een veelheid aan nieuwe mogelijkheden is gekomen in die tussen tijd, en omdat een staande organisatie druk is met het huidige werk en daardoor weinig tijd of zicht heeft op : “what’s THE next generation”

      Login om te reageren
    5. PaVaKe schreef:
      15 juli 2012 om 09:33

      Zou het niet zo kunnen zijn dat, naarmate de organisatie groter (en daarmee vaak ook complexer) wordt, de rol van product owner minder waard wordt?

      – naarmate de organisatie meer “lagen” kent, neemt de afstand tussen product owner en de echte eindgebruiker ook toe.
      – naarmate een organisatie groter wordt, ontstaan er binnen één groep van stakeholders verscheidene meningen. Betreffende stakeholder spreekt niet meer “met één stem” waardoor de product owner ook niet meer weet wat die stakeholder nu wel of niet wil
      – binnen een grotere organisatie zijn ook meer conflicten tussen diverse stakeholders, waar de product owner uiteindelijk de dupe van is; hij wordt immers op en neer geslingerd tussen de diverse partijen

      En zoals Ruud terecht opmerkt, veel requirements worden als halve specs aangeleverd. Het lastigste van requirement development is het definiëren van het detailniveau. Je wil niet ieder scherm of functionaliteit uit hoeven schrijven, maar als het te abstract is krijg je weer niet wat je hebben wil.
      In mijn ogen heb je dit probleem vooral wanneer je code door een derde partij laat maken. Binnen een R&D afdeling hebben mensen domeinkennis, waardoor de mensen requirements veel beter kunnen interpreteren dan bij uitbesteding.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs