Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Lost Boys zoekt heil bij Zweedse concurrent

20 december 2001 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Het noodlijdende Nederlandse internetbedrijf Lost Boys gaat samen met zijn Zweedse concurrent Icon Medialab. Volgens officiële lezing betreft het een overname van Lost Boys.

In de praktijk neemt eigenlijk de kleinere Nederlandse website-ontwerper de beursgenoteerde Zweedse tegenpool over. De samenstelling van de bedrijfsleiding toont dit aan: vier van de zeven directieleden zijn Lost Boys-mensen.
 
Medialab-bestuursvoorzitter Rens Buchwaldt behoudt zijn positie, maar Lost Boys-oprichter Michiel Mol staat boven hem als commissaris. Daarnaast investeert Mol 45 miljoen gulden in de combinatie.
 
Dat geld is afkomstig van Mols vader, die goed heeft gebeurd met zijn eigen it-bedrijf Volmac, en enkele private investeerders. Mede-financier Roel Pieper, nu lid van de raad van commissarissen, wordt voorzitter van de gefuseerde raad.
 
Er is echter nog een overbruggingskrediet nodig voor de integratieperiode. Beide bedrijven verkeren namelijk in forse financiële problemen. Ze zoeken daarom steun bij elkaar. Lost Boys ontsloeg vorige maand middels een bliksemactie honderd van de zeshonderd werknemers.
 
Icon Medialab staat er echter slechter voor. Het boekte afgelopen kwartaal een verlies van 32 miljoen gulden op een omzet van 55 miljoen gulden. Bestuursvoorzitter Buchwaldt zei in een gesprek met dagblad Parool al dat het bedrijf nog maar tien miljoen euro in kas heeft. Dat is niet voldoende om het volgende kwartaal door te komen.
 
De consolidatie van de twee ondernemingen levert een web-bedrijf op met 1500 werknemers en zou daarmee de grootste van Europa zijn. Het financiële gat voor de overbruggingsperiode moet worden gedicht met een aandelenuitgifte in april, die twintig miljoen euro moet opbrengen. De eerste winst – ooit voor beide bedrijven – moet halverwege 2002 komen, aldus de directie.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Overname
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Publicis koopt aandelen Lost Boys op

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs