Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Mensen kopen het liefst van mensen

28 september 2007 - 10:47ActueelCloud & Infrastructuur
Redactie Computable
Redactie Computable

Waarom kiezen eindgebruikers een bepaald type notebook van een bepaald merk? Nu notebooks steeds meer een commodity-product worden, spelen ’touch and feel’ en een goed advies een steeds geringere rol. De groeiende afzet via internet lijkt dat beeld te bevestigen. Toch worden de meeste notebooks nog steeds via de vertrouwde kanalen verkocht. Zowel in de b2b- als in de b2c-markt. Persoonlijk contact en inzicht in de wensen van gebruikers zijn blijkbaar voordelen die tellen.

Het indirecte kanaal heeft de wind in de zeilen. Zelfs Dell gaat overstag. Oorzaak: het klantgedrag. Het consumentensegment biedt een rijk scala aan notebooks tegen sterk uiteenlopende prijzen. Beginnende gebruikers laten zich weliswaar lokken door lage prijzen, maar zoeken ook zekerheid. Zij willen een notebook zien en voelen voor ze het kopen. Ervaren gebruikers, die meer willen dan e-mailen, internetten en tekstverwerken, verlangen allerlei extra's. Wie een product kan demonstreren en de klant kan adviseren, heeft dus een streepje voor.

In het zakelijke segment neemt het indirecte kanaal een belangrijke plaats in doordat het value-added services levert die het directe kanaal niet levert. De beslissing om tot koop over te gaan, is in dat segment afhankelijk van vele factoren. Variërend van beschikbaarheid en compatibiliteit tot prijsniveau en schaalbaarheid. Bovendien sporen de belangen van inkopers niet altijd met de belangen van it'ers en eindgebruikers. Vanwege die complexiteit leent het directe kanaal zich minder voor het bedrijfsleven. Resellers kunnen daar beter mee uit de voeten.

Websites richten zich meer op gebruikers dan op producten en prijzen. Zij stimuleren de verkoop door de online ervaring persoonlijk te maken. Door de aanwezigheid van derden gaan ze deel uitmaken van het indirecte kanaal. Daarnaast vormen websites een steeds belangrijkere bron van informatie, vooral als het gaat om prijzen en specificaties. De transactie vindt vaak offline plaats. Klanten gebruiken de informatie van het net om hun keus in de winkel te bepalen. Vreemd is dat niet. Want mensen kopen nu eenmaal het liefst van mensen.

Jeffrey Willis
General Manager Toshiba Information Systems Benelux

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    Luchtfoto van het datacenter-complex van Microsoft in Middenmeer.
    ActueelData & AI

    Microsoft breidt datacenter in Wieringermeer fors uit

    ActueelData & AI

    Amsterdams-Russische Nebius ‘hofleverancier’ van Microsoft

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    ActueelData & AI

    Kort: Databricks lievelingetje van investeerders, 18 miljoen smartphones in lades (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs