Winstmaximalisering, omzetverhoging en het marktaandeel vergroten zijn enkele hoogstnoodzakelijke elementen voor gezonde bedrijfsvoering. De vraag is alleen: hoe bereik je die doelen? Je kunt kiezen voor de weg van eigen belang, of de weg van het belang van klanten. Vreemd genoeg levert die laatste op den duur juist het meeste op.
De eerste optie ligt het meest voor de hand, maar is op korte termijn gericht. Klanten zijn niet gek, vroeg of laat merken ze dat ze betalen voor diensten die tegenwoordig niet meer noodzakelijk zijn. Voorbeeld: in de hoek waar ik me begeef, networking, bestaat de core-business voor talloze resellers uit het in de lucht brengen en houden van netwerken. Dure technici configureren grote hoeveelheden poorten. Met de huidige techniek is dit absoluut onnodig. Maar de reseller houdt vol, want het verdient goed. Totdat de klant erachter komt dat dit al jaren achterhaald is…..
De andere optie, uitgaan van het klantenbelang, lijkt op korte termijn minder interessant. Maar het voordeel kan de reseller aan de klant voorrekenen. Lagere kosten spreken iedere ict-manager aan. Je bent geloofwaardiger en dat waarderen klanten.
Voorwaarde is dat uitgegaan wordt van hardware die gestoeld is op virtual networking: de policies worden gezet, de clients worden eenmalig ingesteld en het netwerk past zichzelf aan bij veranderingen. Adaptive Networking ten voeten uit.
Maar wat doe je met de technici die geld verdienen met basaal netwerkonderhoud? Me dunkt dat daar genoeg werk voor is. Gebruik de gunstige economische omstandigheden voor omscholing naar specialisten in Virtual Netwoking. Of security van netwerken, een noodzakelijk issue door de komst van wireless en convergentie. Dát is waar behoefte aan is.
Dan verdien je als reseller geld aan échte toegevoegde waarde, in plaats van onnodig netwerkonderhoud. De klant zal het waarderen, en dus terugkomen!
Ton Serné
Countrymanager HP ProCurve Networking Business Nederland