Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Aftroeven én volgen

13 januari 2005 - 23:00OpinieCloud & Infrastructuur
Jasper Bakker
Jasper Bakker

AMD is Intel anderhalve week voor met de aankondiging van een energiezuinige notebookprocessor, mét bijbehorende dito chipset. Dat is aftroeven. AMD kondigt zijn eerste generatie aan, terwijl Intel komende week met zijn tweede generatie komt. Dat is volgen. Bovendien houdt AMD de technische details over zijn begin deze week onthulde Turion-chip nog dicht aan de borst. Dat is een ‘paper launch’, een marketingtruc waaraan beide chipproducenten zich al jaren bezondigen.

Toch is het ditmaal meer dan de zoveelste productlancering van de één die de ander met een vooraankondiging wil afzwakken. De laptopmarkt groeit sterk. Enerzijds doordat steeds meer consumenten een mobiele computer gebruiken, mede dankzij dalende prijzen en stijgende prestatieniveaus. Anderzijds zetten bedrijven laptops steeds vaker in als desktopvervanger, mede door de stijgende prestatieniveaus.
Vroeger was de laptop in het bedrijfsleven vooral een instrument voor de topmanager en de mobiele werker, zoals een verkoper, vertegenwoordiger of consultant. Tegenwoordig is het prijsverschil tussen een desktop en een laptop kleiner geworden en ontlopen de respectievelijke rekenkracht en functionaliteit elkaar nauwelijks meer. Dit geldt zeker voor zakelijke toepassingen, kantoorwerk.
De laptop is dus een – alsmaar grotere – factor om rekening mee te houden in het pc-landschap. Intel en AMD zien dan ook in dat ze verder moeten gaan dan alleen het bieden van een centrale processor. Intels Centrino, waarvan komende week de tweede generatie (codenaam Sonoma) verschijnt, is een integratie van chips voorzien van een krachtige marketingcampagne. AMD’s eerste poging, de Turion, zit ook in een chippakket, maar de invulling daarvan laat de producent over aan meerdere partners en de laptopproducenten zelf. Het bedrijf mist namelijk het gewicht van Intel om een eigen chippakket door te drukken, maar kiest ook bewust voor openheid en meer keuze. Dat is volgen én aftroeven.< BR>

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Vrouwe Justitia
    ActueelCloud & Infrastructuur

    VMware haalt bakzeil bij Haagse rechter om Rijkswaterstaat

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Overname E-Storage is voor PQR strategische zet in bescherming klantdata

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: PQR lijft E-Storage in, Fox-IT en Xerox it-partners van de Navo-top (en meer)

    ActueelCarrière

    Kort: Wagenaar wint Microsoft Power Women Award, Deense investeerder neemt Aimms over (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs