Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Focus op doel bij Universal Communications

14 oktober 2015 - 10:154 minuten leestijdAchtergrondWerkplek & BeheerCommunicativ
Birgit Bunt
Birgit Bunt

Verandering op het gebied van communicatie draait om doelstelling en niet om techniek. Dat zegt Eric Hartsink, directeur van Communicativ, reseller van Microsoft producten. Universal communications moet volgens hem staan voor het vernieuwde communiceren, maar in de praktijk is dit vaak nog niet het geval.

Communicativ-directeur Eric Hartsink vindt container-begrippen als universal communications eigenlijk verschrikkelijk. Maar als mensen iets meenemen uit de term universal communications, dan moet dat volgens hem ‘het vernieuwde communiceren zijn.’ ‘Het draait om communicatie via verschillende kanalen en samen kunnen werken vanaf elk device en elke locatie.’

In de praktijk werkt dit volgens hem echter niet altijd zo. ‘In de praktijk heb je namelijk te maken met verschillende oplossingen en verschillende leveranciers’, legt Hartsink uit. ‘Daarbovenop heb je dan ook nog eens te maken met legacy-technologie. Er moeten dan dus koppelingen tussen al die oplossingen worden gemaakt en dat staat vooruitgang in de weg.’

Daar is volgens hem nu nog niet echt een oplossing voor. ‘Maar ik hoop dat er in de toekomst meer met open standaarden gaat worden gewerkt. Daar moet de markt aan werken. Wij zijn wel toekomstgericht, maar ook realistisch op dit vlak.’ 

Acceptatie in plaats van techniek

De grootste stap die organisaties moeten nemen bij de inzet van universal communications is volgens Hartsink ook meteen de grootste uitdaging. ‘Acceptatie is een belangrijk struikelblok: hoe wordt er omgegaan met de nieuwe techniek? Hierbij moeten organisaties zich beseffen dat niemand enthousiast gaat worden van enkel het aanschaffen van nieuwe technologie.’

‘In plaats daarvan moet men uit de techniek stappen en kijken naar de doelstellingen van de organisatie’, gaat Hartsink verder. ‘Organisaties moeten bedenken hoe zij die doelstellingen in de technologie gaan borgen.’

Daarnaast moet de verandering naar de business worden gebracht, legt Hartsink uit. ‘De voordelen voor de medewerkers moeten in gedachte worden gehouden. Helaas zie je In de praktijk echter nog vaak dat organisaties zich meer druk maken over het budget van de techniek in plaats van de acceptatie daarvan.’

Standaarden willen overzetten

Een andere uitdaging zit volgens hem in het vasthouden aan huidige standaarden. ‘Vaak houden organisaties zich vast aan oude standaarden op een nieuw platform. Zij komen dan met een checklist met dingen die zij letterlijk willen laten overzetten naar het nieuwe platform. Maar zo werkt dat niet: er moet een vertaalslag worden gemaakt.’

Een voorbeeld van zo’n standaard functionaliteit is het met een *5 het telefoontje van een collega overnemen. Bij Skype for Business is dat iets anders ingeregeld en ook een standaard wachtrijen moet bijvoorbeeld op een andere manier worden ingeregeld.’

Hartsink vindt niet dat Microsoft dat zelf aan zijn platform hoeft toe te voegen. ‘Microsoft heeft een mooi basis-platform waar andere leveranciers functionaliteiten aan kunnen toevoegen.’ Bovendien vindt hij dat een dergelijk platform altijd zal moeten worden aangepast om aan de behoeften aan de vele verschillende klanten te voldoen.

Communicativ & Universal Communications

Communicativ is naar de woorden van Hartsink een ‘eigenwijs’ bedrijf. ‘We zijn eigenwijs in de twee betekenissen van het woord. Enerzijds doen we alles op onze eigen manier en anderzijds nemen we ook niet alles voor zoete koek aan.

De volgende stap die het bedrijf neemt binnen universal communications is de stap naar zogenaamde ‘touch samenwerking’: samenwerking via mobiele devices met een touchscreen. ‘Wij zijn hierin nauw betrokken met de global Microsoft Surface Hub-partner Insight. Daarnaast zijn we bezig met een bredere integratie met business intelligence en willen we meer processen koppelen aan dergelijke platformen.’

Seminar tijdens ICT-beurzen

Tijdens de drie gecombineerde ict-beurzen Infosecurity.nl, Storage Expo en De Tooling Event in Jaarbeurs Utrecht op 4 en 5 november, verzorgt Hartsink een seminar over universal communications. Tijdens dit seminar vertelt hij over de Microsoft Surface Hub die in het eerste kwartaal van 2016 beschikbaar komt. ‘Hoe werkt dit apparaat nou echt en wat betekent dit voor uw toekomstige samenwerken?’.

Meer over

Universal Communications

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants
    AchtergrondWerkplek & Beheer

    NBA gaat over op Skype for Business

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    UC: Begin met vaststellen doelen, volg met IT

    AchtergrondWerkplek & Beheer

    StartReady zet in op UC met Skype for Business

    Computable.nl
    AchtergrondWerkplek & Beheer

    ‘Hogere klanttevredenheid door UC’

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs