Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Eén op de vijf retailers ziet ict-project mislukken

01 maart 2018 - 10:33ActueelGovernance & PrivacyFujitsu
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Bijna 20 procent van de retailers heeft in de afgelopen twee jaar een digitaliseringsproject zien mislukken. Het falen van zo'n project kost die bedrijven gemiddeld 337.000 euro. Projecten lopen spaak door een gebrek aan digitale vaardigheden. Ook ligt de focus teveel op technologische verandering in plaats van ondersteunende processen en gedrag.

Dat blijkt uit het rapport Digitale Transformatie MAST dat is uitgevoerd in opdracht van ict-dienstverlener Fujitsu onder 1625 internationale bedrijfsleiders. Gemiddeld kost een digitaliseringsproject dat mislukt de retailer 337.000 euro.

‘Zo’n 70 procent van de respondenten is bang voor de gevolgen van een mislukt digitaliseringsproject en ziet dit als een goede reden voor uitstel van toekomstige digitalisering’, lichten de onderzoekers toe.

91 procent van de retailers zegt dat hun klanten meer digitale innovatie verwachten. Volgens Fujitsu is er binnen de retailsector nog veel ruimte voor verbetering. ’71 procent van de retailers zegt bijvoorbeeld dat er binnen hun organisatie een gebrek is aan digitale vaardigheden. Ook stelt 69 procent van hen dat de focus teveel ligt op technologische verandering in plaats van ondersteunende processen en gedrag.’

IoT

Richard Clarke, eindverantwoordelijk voor de retail-tak van Fujitsu: ‘Voor een succesvolle digitale transformatie is veel meer nodig dan alleen technologie. Niet alleen zijn de juiste tools van belang, de juiste vaardigheden en partners zijn misschien nog wel belangrijker. Dit zien we ook terug in het feit dat ondanks de helft van de retailers investeert in IoT, bijna driekwart zich zorgen maakt over het vermogen van de organisatie om nieuwe digitale technologiën te implementeren.’

Mast

Volgens Fujitsu is het voor retailers die streven naar ‘digitale excellentie’ van cruciaal belang dat zij leren om effectief te balanceren tussen vier elementen, namelijk: mensen, acties, samenwerking en technologie). Dat wordt door de ict-dienstverlener ook wel de mast-methode genoemd. 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Blockchain helpt retail-industrie en -leveranciers

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Black Friday, een zwarte dag voor retailers?

    winkelen
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Digitalisering van de retail

    3 reacties op “Eén op de vijf retailers ziet ict-project mislukken”

    1. Roger James schreef:
      1 maart 2018 om 11:46

      Dus een succes niveau van 80% en een kost van iets meer dan 3 ton? Ik vindt dat moeilijk te geloven.

      Login om te reageren
    2. Erik Huttema schreef:
      20 maart 2018 om 12:56

      Het kan dus wel! http://www.skopos.nl/klantverhalen/kees-smit-tuinmeubelen/

      Login om te reageren
    3. Jan van Leeuwen schreef:
      20 maart 2018 om 18:52

      Bij retailers moet je een groeiproces verkopen. Klein en eenvoudig beginnen is het motto, wanneer je daar bij de start een ERP met matige begeleiding in plempt gaat dat gegarandeert fout.
      Daarnaast spelen de kosten een rol, met de FOSS-oplossingen die ik bij mijn klanten neerzet en het dempen van de verwachtingen kun je ze begeleiden in een aangepaste groei naar de inzet van ICT.
      Te veel, te snel gaat nooit goed. Net als in de biologie.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs