Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
typemachine

Legacy kan innovatie in de weg staan

25 januari 2018 - 09:464 minuten leestijdOpinieInnovatie & Transformatie
Jan Stomphorst
Jan Stomphorst

Die mooie oude applicatie, die is zo vintage, zo new age, en die innovatie dat vinden we maar niets. Dan hoor je, ja maar mijn applicatie is al tien jaar oud. Vijftien jaar dat is al heel oud voor een applicatie. Werkt het nog onder DOS misschien? Of toch Windows 3.11.

Hoe makkelijk is innovatie als je net begint ten opzichte van een applicatie die al jaren bestaat. Als je nieuw begint ga je vaak beginnen met de nieuwste development taal/software. Maar wanneer is dit weer oud. En wanneer ga je vernieuwen. Hoe veel effort steek je in het vernieuwen. Dit zijn zaken waarbij we vaak niet over nadenken.

De vraag is vaak wat wil de business. En niet hoe houden we applicatie technisch up to date. In deze tijd met alle security lekken is dat wel zo belangrijk.

Business waarde

Hoeveel moet ik investeren en wanneer krijg ik deze investering terug. Ook wel roi, return on investment genoemd. Dat lijkt een oude gedachte, want innovatie hoeft/kan niets op te leveren. En ook wel niet direct iets op te leveren. Maar het zit in de mens om direct financieel voordeel te willen hebben.

Een stuk innovatie kan ook alleen de continuïteit opleveren of alleen security. En misschien levert het stuk innovatie pas na jaren wat op. Het moeilijkste is hoe tonen we dit aan. Dit is al tijd een gevecht tussen functionele en technische verbeteringen. Ook omdat de business altijd getallen wil zien. Hoe ver moeten we om dit duidelijk te maken. De business wil altijd wat laten zien aan de klanten, dit is beter voor de verkoop want technische innovatie is moeilijker te verkopen. Wat maakt het u als klant uit of de applicatie op micro services draait of als één grote applicatie, wij verwachten dat de applicatie altijd operationeel is.

Denken te moeilijk

Dus zit men in de situatie met een grote monolithische applicatie die een spannende blackbox code heeft. Deze hele grote applicatie waar alles in elkaar verweven zit is mooi als uje één developer hebt. Van deze applicatie heeft niemand meer een idee hoe de code in elkaar zit. Vaak is de persoon die het geschreven heeft al niet meer werkzaam bij de organisatie. Of de applicatie is heel snel gegroeid van een kleine behapbare applicatie naar een groot log ding.

Als men iets gaat veranderen aan de applicatie is het spannend wat er allemaal gaat omvallen. En dan is de vraag, gaan we de applicatie debuggen en aanpassen of gaan we opnieuw bouwen. Vaak is dan overnieuw bouwen goedkoper. Maar is daar dan een business case voor?.. En gaat dat dan wel lukken?

Geen visie en focus

Wat wel belangrijk is dat het gehele bedrijf er achter staat. Dit is een taak voor de leiders (hoeft geen management te zijn) binnen het bedrijf om iedereen enthousiast te maken voor het idee. Vaak hebben we hier business innovators voor. Want als er geen visie is, waar gaan we dan naar toe? Wat is dan het doel van het bedrijf? Met een doel kunnen we ook gericht innoveren of het nu technisch is of bedrijfsinnovatie.

Ik heb altijd de grote bedrijven als voorbeeld. Apple is ontzettend groot geworden met een duidelijke focus. Voordat Steve Jobs alle projecten stopte was Apple druk met ontzettend veel projecten. Maar ze kregen focus (de consument) en maakt daar nu mooie apparaten voor. En dat is gelukt. Hier kunnen we uit leren dat focus belangrijk is als we wat willen bereiken. Zonder goede focus geen innovatie.

Slechte start

Of het nu het bedrijf is of de applicatie, uiteindelijk is de hamvraag; Hoe ga ik het opbouwen. Het heeft er alles mee te maken of er een goed design is en we denken van te voren na over zaken zoals innovatie en security. Deze worden vaak vergeten.

Hoe denkt het bedrijf over innovatie, zijn er voorstanders? Soms denken we dat alles maar bij het zelfde moet blijven. Dat is bekend en dat vind we fijn. Verandering is in deze tijd een ding geworden om te overleven. We hebben al veel bedrijven gezien die niet konden veranderen en niet konden innoveren en dus failliet gingen. V&D is hier helaas een voorbeeld van.

Dus ik denk dat innovatie en innoveren de toekomst is. Je moet je niet tegen laten houden. Zorg dat je collega’s enthousiasts worden van nieuwe ideeën met een mooie blik op de toekomst.

Jan Stomphorst, ict-architect bij ACC ICT en MiSCK

Meer over

BesturingssystemenFaillissementenLegacy

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Legacy is een erfenis die niemand wil

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Legacy is remmende factor of broodnodig

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Innovatie verdrijft legacy

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs