Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Consument betaalt voor Umts-debacle

10 mei 2001 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Sjaak Smakman
Sjaak Smakman

HAARLEM- De Opta onderzoekt in hoeverre KPN zijn Nederlandse klanten laat opdraaien voor depeperdure buitenlandse Umts-licenties en overnames.

Volgens Opta-voorzitter Jens Arnbak zullen de dure kredieten ter financiering van de buitenlandse avonturen uitdraaien op prijsverhogingen in Nederland. Arnbak zei gisteren bij de presentatie van het jaarverslag prijsverhogingen voor lokale gesprekken, een monopolie van KPN waarvan vooral particulieren gebruikmaken, niet te accepteren.
De voorzitter verwacht dat KPN de komende maanden met verschillende tariefverhogingen zal komen om zijn zware schuldenlast te kunnen blijven betalen. Maar zeker op de onderdelen waarop KPN in de praktijk nog een monopoliepositie heeft, zoals de lokale gesprekken, zei Arnbak niet akkoord te gaan met prijsverhogingen.
Vorige week maakte KPN bekend voortaan het bellen van de tot nu toe gratis voicemailservice in rekening te brengen. Die prijsmaatregel is door de Opta wel goedgekeurd, volgens Arnbak mede omdat het om nieuwe diensten gaat.
KPN zoekt koortsachtig naar allerlei manieren om de enorme schuld van rond de vijftig miljard gulden af te betalen, die is ontstaan door de overname van het Duitse mobiele belbedrijf E Plus voor veertig miljard gulden (waarvan 23,1 miljard is betaald) en de uitgave van 19,4 miljard aan Umts-licenties, waarvan 14 miljard in Duitsland en 1,6 miljard in Nederland. Alleen E Plus kost KPN 195 miljoen gulden per maand aan rente en afschrijving terwijl het bedrijf vorig jaar slechts 246 miljoen bijdroeg aan de winst.
Mede door de rente- en kapitaallasten maakte KPN vorig jaar 1,4 miljard gulden verlies uit normale bedrijfsvoering. KPN-bestuursvoorzitter Paul Smits verwacht dat de verliezen nog minstens twee jaar aanhouden. Tegelijkertijd wil Smits de schuld afbetalen door de verkoop van bedrijfsonderdelen in binnen – en buitenland. Het afstoten van achtduizend banen in Nederland moet de kosten drukken met 1,5 miljard per jaar.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Tech aan het front

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Navo-sg Mark Rutte ziet innovatie op slagveld enorm versnellen

    AchtergrondData & AI

    Ai-bedrijf Braincreators stelt de mens weer centraal in nieuwe koers

    ActueelSoftware & Development

    Europese tech hongert naar Navo-orders

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs