Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Open Universiteit beveiligt vliegtuigsoftware

10 januari 2013 - 10:54ActueelSecurity & AwarenessOpen Universiteit
Johannes van Bentum
Johannes van Bentum

De Open Universiteit werkt mee aan de beveiliging van software voor vliegtuigen. Het Europese project Euro-Mils moet voorkomen dat kritieke systemen niet worden beïnvloed door problemen met bijvoorbeeld entertainmentsystemen. Dat wordt bereikt met de zogeheten seperation kernel PikeOS. Het project wordt gefinancierd door de Europese Unie.

De Open Universiteit gaat het formele wiskundige bewijs leveren, dat moet aantonen dat deze software aan de hoogste veiligheidseisen voldoet. Tevens coördineert de universiteit het werk van de projectpartners op het gebied van softwarekwaliteit. Het is voor het eerst in Europa dat gestreefd wordt vliegtuigsoftware tot het hoogst mogelijke niveau te beveiligen.

De veiligheid van transportmiddelen als vliegtuigen en auto’s moet optimaal zijn en daarmee de beveiliging van de hierin aanwezige software. Zonder goede beveiliging bestaat bijvoorbeeld het gevaar dat het entertainmentsysteem in een vliegtuigstoel invloed heeft op het besturingssysteem van een vliegtuig. Het ontbreken van de juiste beveiliging betekent dus het risico van interferentie tussen beide systemen.

De primaire rol van de Open Universiteit is om het formele wiskundige bewijs te leveren dat de architectuur van de software PikeOS aan de beveiligingseisen voldoet. Universitair docent dr. Julien Schmaltz van de faculteit Informatica licht toe: ‘PikeOS is een zogeheten separation kernel. Dit is software die ervoor zorgt dat kritieke informatie, zoals die in het besturingssysteem van een vliegtuig, niet wordt beïnvloed door niet-kritieke informatie uit het geluidssysteem in een vliegtuigstoel.’

Interferentie

De software zorgt er voor dat alle domeinen binnen de vliegtuigsystemen van elkaar worden gescheiden en niet kunnen interfereren. De Open Universiteit onderzoekt of wiskundig bewezen kan worden dat PikeOS aan de hoogste beveiligingseisen voldoet.

Het door de Europese Unie gefinancierde project Euro-Mils heeft als doelstelling de vliegtuigsoftware tot niveau 7 te beveiligen, het hoogste niveau. De methode die wordt gebruikt om het beveiligingsniveau te verkrijgen komt publiek beschikbaar. 

Projectpartners

Overige projectpartners zijn onderzoeksinstituten als het Duitse onderzoeksinstituut voor kunstmatige intelligentie DFKI en Technikon Forschungs- und Planungsgesellschaft mbH in Oostenrijk. Daarnaast doen ook bedrijven als het European Aeronautic Defence and Space Company EADS, Thales Communications and Security, Sysgo en Airbus Operations mee.

Meer over

Besturingssystemen

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    Hacker
    ActueelCarrière

    Open Universiteit komt met security-opleiding

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Open Universiteit start software-opleiding

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Open Universiteit biedt nieuwe ICT-modules

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Open Universiteit introduceert Linux-studie

    Studenten
    ActueelCarrière

    Open Universiteit start korte informaticacursus

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Open Universiteit start master vrije software

    4 reacties op “Open Universiteit beveiligt vliegtuigsoftware”

    1. Moose schreef:
      10 januari 2013 om 11:31

      Deze twee systemen horen per definitie mechanisch en elkctrisch gescheiden uitgevoerd te zijn. Dan heb je de maximale beveiliging. Het z.g. KIS systeem.

      Login om te reageren
    2. David Meijers schreef:
      10 januari 2013 om 11:35

      “…voorkomen dat kritieke systemen niet worden beïnvloed door problemen..”

      Ik mag hopen dat dat “voorkomen dat kritieke systemen worden beïnvloed door problemen” moet zijn. 🙂

      Login om te reageren
    3. Ron schreef:
      10 januari 2013 om 11:56

      Ik heb eigenlijk altijd gedacht dat de vliegtuigindustrie een strikte scheiding aanhield van besturing- en cabinesystemen. Of zoals Moose terecht zegt: strikte mechanische en electrische scheiding van deze systemen. Primaire computers voor besturing met de nodige failovers en entertainment computers voor de speeltjes op minder kritische systemen draaien zou ik denken.
      Het komt op mij dan ook wat vreemd over dat Euro-Mils nu in het leven moet worden geroepen, blijkbaar is het toch niet zo veilig als ik altijd heb gedacht ?!

      Login om te reageren
    4. Haddoque schreef:
      10 januari 2013 om 16:49

      “[..] kritieke informatie, zoals die in het besturingssysteem van een vliegtuig, niet wordt beïnvloed door niet-kritieke informatie […]”

      Dit klinkt als een oplossing voor een probleem dat niet hoort te bestaan.

      Horen die systemen sowieso niet op aparte hardware te draaien? Lijkt me niet zo slim om mission critical software en inflight entertainment op de zelfde chip te draaien… Hoe ‘goed’ die software/hardware dan ook is.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs