Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Meer grip nodig op data uit sociale netwerken

24 januari 2011 - 13:12ActueelInnovatie & TransformatieFacebookTeradata

Er is steeds meer behoefte om ongestructureerde informatie te converteren naar een gestructureerd formaat. Dat zegt cto Stephen Brobst van de Amerikaanse datawarehouse-leverancier Teradata. Daarbij gaat het vooral om gegevens die afkomstig zijn uit sociale netwerken. Op sites zoals Facebook reageren klanten vaker, sneller en kritisch op ontwikkelingen van bedrijven of producten. Dat vraagt om een snelle analyse van data, aldus Brobst.

Na convertering naar een gestructureerder formaat kunnen data uit sociale netwerken prima worden geanalyseerd, zo zegt Brobst. Dat verhoogt volgens hem de grip van bedrijven op hun klanten.

Om de invloed van sociale netwerken te demonstreren haalt de datawarehouse expert als voorbeeld ‘het Pampers-incident’ aan. Brobst: ‘In de Verenigde Staten werd begin 2010  een nieuw soort Pampers door leverancier Procter & Gamble geïntroduceerd; de nieuwe ‘Dry Max’. Deze luier werd echter op sociale netwerken als Facebook en Twitter afgemaakt door woedende moeders die klaagden over de luiers. Hun baby’s zaten onder de uitslag. Sommige boze moeders openden zelfs een ‘Anti-Pampers’ Facebook-account, waar binnen de kortste keren 11.000 mensen lid van werden.’

Volgens Brobst moeten bedrijven daarom sneller inspelen op gegevens die uit dergelijke acties op sociale media vrijkomen. ‘Vroeger kwamen klachten binnen bij de consumentenservice van Pampers en waren ze niet meteen bij het publiek bekend. Door de komst van sociale netwerken zijn merken en bedrijven echter veel gevoeliger geworden voor acties van ontevreden consumenten.’

Lees meer over de visie van Stephen Brobst op ongestructureerde informatie in het interview.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI Twin – we vervangen geen mens...

    Mobile XL helpt je op weg met je eigen AI Twin Stel je voor een AI Twin, een digitale kopie...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Financiële dienstverlening

    EU-landen akkoord over digitale euro

    Innovatie & Transformatie

    AcICT: DUO eindelijk op goede weg met systeem bekostiging

    Innovatie & Transformatie

    De nieuwste Computable 100 is verschenen!

    shutterstock_2669638113
    Innovatie & Transformatie

    Computable start traject Computable Awards 2026

    Innovatie & Transformatie

    Kort: AP slingert HAN op de bon, model van Fujitsu brengt mens en robot nader tot elkaar (en meer)

    Data & AI

    DutchStartup.ai wil ‘Dutch ai’ internationaal op de kaart zetten

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs