Elk bedrijf houdt (handmatig) contactgegevens van prospects, klanten en leveranciers bij. Dit wordt vaak niet goed gedaan en bovendien zijn deze data door personeelsverloop bij de bedrijven snel achterhaald. Hier wil Always Hello een antwoord op bieden. De Rotterdamse startup biedt een platform om klantdata te valideren, up-to-date te houden en meteen de (GDPR) toestemming te vragen- en te administreren.

In 2015 richtten Freek Halsema en Maarten Bal Always Hello op. Ceo Halsema: ‘Het verbaasde ons hoe lastig het is om vanuit je bedrijf de juiste persoon te bereiken. Bij business-to-business (b2b)-bedrijven zijn er veel personeelswisselingen. Dit resulteert in gemiddeld 35 procent foute contactdata in crm-systemen of contactgegevens waarbij geen toestemming is om het te gebruiken.’
De ondernemers zagen een gouden mogelijkheid om statische crm-databases te veranderen door een dynamisch nieuw proces van contactdata-uitwisseling. Ze startten met het uitwerken van het idee en haalden vervolgens investeringen op. Dit gebeurde via investeerders (informal en corporate) en een crowdfundings-campagne, waar 130 procent van het doelbedrag is opgehaald. Via het kapitaal kon het duo medewerkers aannemen en zijn product door ontwikkelen.
In het eerst kwartaal van 2017 werd Always Hello op de markt gebracht: een contactdata-exchanger die de contactdata van klanten, prospects en leveranciers up-to-date houdt in het customer relationship management (crm)-systeem. Omgekeerd zorgt het er voor dat de buitenwereld de juiste contactpersoon binnen jouw bedrijf heeft. ‘Concreet bieden we nu een app voor Android en iPhone. Daarnaast bieden we een connector om met de crm-database te kunnen koppelen. Via de app gaan medewerkers een connectie aan met zakelijke relaties. Hierbij vraag je als organisatie gelijk om toestemming om de contactdata te gebruiken. Als er een personeelswisseling plaatsvindt of als contactgegevens veranderen, krijgen gebruikers hier automatisch bericht over. Deze wijziging wordt, via de connector, ook meteen in het crm bijgewerkt’, legt de ceo uit.
De app verzamelt en verwerkt persoonsgegevens, iets waar de aankomende GDPR-wetgeving scherper op toeziet. ‘Met de komst van GDPR is de noodzaak om anders en transparant met contactgegevens om te gaan enorm toegenomen. Wij bieden de markt nu een alternatief om crm-databases met achterhaalde contactgegevens structureel aan te pakken. Bovendien gebeurt dit 100 procent veilig. Alle contactdata is anoniem en versleuteld (encryptie). Wij hebben zelf geen inzicht in de contact gegevens.’
De app en de connector zijn een mooie eerste stap, maar Always Hello wil meer. De startup wil uiteindelijk een (online) platform bieden waarbij de contactdata ook meteen gevalideerd wordt en een organisatie kan vragen om authenticatie met iDIN of DigiD. Halsema: ‘Het is maar net welke eisen klanten stellen aan hun klantdata. Dit moet in het derde kwartaal van dit jaar gerealiseerd worden. Ons streven is dat bedrijven en klanten hun contactdata kunnen vertrouwen en elkaar makkelijk kunnen bereiken doordat ze toegang hebben tot elkaars actuele contactgegevens. Wij willen dan ook de mogelijkheid aanbieden om met ieder relevant crm-platform, erp-systeem en device te kunnen koppelen. Eind dit jaar moet ons platform als Software as a Service (SaaS)-oplossing beschikbaar zijn.’
Hoe zit het dan met het eigen klantenbestand? ‘Eigenlijk heeft ieder bedrijf met een b2b crm-database profijt aan onze oplossing. Het stelt gebruikers namelijk in staat om zich meer te focussen op de kwaliteit van contact gegevens in plaats van de kwantiteit. Dit jaar willen we in ieder geval voor de eerste dertig klanten hun crm-database opschonen met up-date-contact gegevens. Daarvoor zijn we in gesprek met de eerste bedrijven. Dat heeft onder meer Speak Up (VoIP) als eerste klant opgeleverd. Daarna gaan we Always Hello uitrollen bij geselecteerde bedrijven en partners.’
Het merendeel van de verkoop verwacht Always Hello te doen bij de grotere bedrijven en via het partnerkanaal. Daarvoor zoekt de startup samenwerking met crm-resellers en software implementatie-bedrijven. ‘We zijn onlangs een partnerschap met een partij aangegaan die ons product gaat distribueren en implementeren bij grote bedrijven.’ Waar het jonge bedrijf nu zijn pijlen op het grootbedrijf richt, wil het in 2018 ook zijn product aan het mkb aanbieden. Dit door middel van een SaaS-oplossing.
‘De grootste uitdaging om te groeien is het aantrekken van het juiste development-talent’, vervolgt Halsema. ‘We zijn drie jaar geleden met zijn tweeën gestart en hebben inmiddels ook onder meer een cto, developers en een marketeer aan het team toegevoegd. Inmiddels zijn we met vijf vaste krachten werkzaam vanuit ons kantoor in Rotterdam. Daarnaast hebben we een flexibel developmentteam in Servië en maken we gebruik van freelancers. We moeten echter het huidige ontwikkelteam opschalen om te kunnen groeien. Daarvoor zoeken we ontwikkelaars met een voorliefde voor encryptie, om onze componenten te verbeteren en te vernieuwen.
Ook in het managementteam hebben wat verschuivingen plaatsgevonden: ‘Ons bedrijf is in een nieuwe fase terechtgekomen. We zijn van concept overgegaan naar product en moeten daarom meer focussen op het runnen van een bedrijf. En daar liggen mijn kwaliteiten. Maarten Bal is de afgelopen jaren actief geweest als ceo. Hij vond het echter tijd voor een nieuwe uitdaging. Dit betekent dat ik nu het stokje van hem heb overgenomen als algemeen directeur van Always Hello.’
(Deze bijdrage is afkomstig uit Computable Magazine, editie 03/2018.)