Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Profvoetballer Van der Wiel stapt in Unless.com

01 mei 2018 - 15:023 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurUnless.com
Rik Sanders
Rik Sanders

Profvoetballer Gregory van der Wiel stapt via zijn investeringsvehikel Block Party in bij personalisatieplatform Unless. Deze Amsterdamse startup werkt met behulp van machine learning en big data aan de geautomatiseerde personalisatie van websites. Met de investering van Block Party wil Unless.com verder groeien.

Block Party, een zogeheten celebrity-fonds opgericht door Gregory van der Wiel (ex-Ajax en ex-PSG, nu Toronto FC) en compagnon Funs Jacobs, levert een ‘seed investering’, vertelt een woordvoerster van Unless.com. Na de start van het bedrijf haalden de oprichters al hun eerste geld (‘pre-seed’) op bij angel investors (oktober 2016: 275.000 euro). Het huidige bedrag van de seed investering is niet bekend gemaakt maar het ligt volgens haar ‘in de lijn der verwachting dat een seed investering beduidend meer is dan de pre-seed.’

Verder betreft het een minderheidsbelang voor Block Party, rekening houdend met de plannen voor een volgende, serie A-investering begin 2019 – waarschijnlijk met internationale investeerders. Daarbij is het verstandig om voldoende ruimte te houden voor nieuwe aandeelhouders, waarbij je als oprichters niet te vroeg je meerderheidsbelang opgeeft (vanwege het snel kunnen nemen van beslissingen), aldus de zegsvrouw.

Vechtkunst

Met behulp van machine learning en big data laat Unless elke websitebezoeker een unieke versie van een website zien, die speciaal voor hem of haar is aangepast. Volgens wetenschappelijk onderzoek zijn complexe berichten namelijk beter te begrijpen wanneer woorden en afbeeldingen persoonlijk op de bezoeker zijn afgestemd, licht mede-oprichter Sander Nagtegaal (ex-beoefenaar van de vechtkunst) toe. ‘Het belang hiervan realiseerde ik me toen ik vijf jaar geleden een herseninfarct opliep door een ongeluk bij een training. Ik kon wekenlang niet goed praten. Door een beperkte woordenschat en dynamiek merkte ik dat het dan moeilijk is de aandacht van je toehoorders vast te houden – een probleem dat ook bij computers speelt, waardoor veel websitebezoekers vroegtijdig afhaken.’

In het echt is die aandachtsspanne langer omdat je anderen bij je verhaal kunt betrekken door het ter plekke op ze af te stemmen’, vervolgt hij. ‘Dit doet ons personalisatieplatform Unless ook: online communicatie menselijker maken door het toevoegen van persoonlijke context aan bestaande websites. Zowel consumenten als bedrijven profiteren daarvan.’

Gebruikerservaring

Unless wordt inmiddels op zo’n zesduizend websites toegepast, luidt de claim. Met de financiering willen Nagtegaal en de andere oprichter, Marcel Panse, hun platform verder laten groeien en versterken ten opzichte van concurrenten als Optimizely en Google Optimize. ‘Binnenkort kunnen aangesloten websites verschillende content nóg persoonlijker weergeven. Over twee jaar stemt Unless je gebruikerservaring automatisch af op je achtergrond, eigenschappen en zelfs je stemming,’ aldus Nagtegaal.

Block Party is een investeringsfonds opgericht in 2017 door Gregory van der Wiel en Funs Jacobs. In het eerste jaar van het bestaan is het celebrity-fonds in zee gegaan met Voicey, Hardt Hyperloop en – nu – Unless. Block Party richt zich op veelbelovende startups in de techsector.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Vrouwe Justitia
    ActueelCloud & Infrastructuur

    VMware haalt bakzeil bij Haagse rechter om Rijkswaterstaat

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Overname E-Storage is voor PQR strategische zet in bescherming klantdata

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: PQR lijft E-Storage in, Fox-IT en Xerox it-partners van de Navo-top (en meer)

    ActueelCarrière

    Kort: Wagenaar wint Microsoft Power Women Award, Deense investeerder neemt Aimms over (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs