Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Betrouwbaarheid van de berichtgeving

30 januari 1997 - 23:00AchtergrondCarrière
Jan Beenakker
Jan Beenakker

Hoe kritisch moet de lezer zijn om te kunnen vertrouwen op de betrouwbaarheid van de berichtgeving?

Uit hoofde van mijn vakgebied, IT-consultancy, heb ik behoefte aan objectieve en daardoor betrouwbare berichtgeving over een breed scala aan onderwerpen, binnen en verwant aan informatietechnologie. Computable is daarvoor één van mijn bronnen. In de stijl van journalistiek van Computable merk ik een verandering op: de zakelijke stijl begint plaats te maken voor gemakkelijke, te weinig kritische en doorwrochte berichtgeving. Een voorbeeld: "Wie de telefoon oppakt, betaalt per kilometer en per minuut. Stuur naar dezelfde bestemming een boodschap via het Internet, en u betaalt op zijn hoogst de kosten van een lokaal gesprek." (Computable, 17 januari 1997, kader bij Internet staat op barsten)
Vier onvolkomenheden maken verdere lezing overbodig. Allereerst: als ik de telefoon oppak, betaal ik niets. Ook betalen wij een gesprek niet per kilometer, maar op grond van de indeling in basistariefgebieden. Verder betalen we niet per minuut, maar per 2,5 of 5 minuten, afhankelijk van het tijdstip. Tot slot betaal ik voor een Internetsessie ten minste (en niet op zijn hoogst) de kosten van een lokaal gesprek. Abonnementskosten en mogelijk de kosten voor de aansluiting op de netwerkserver komen daar nog bij.
Er zijn meer voorbeelden te vinden. Bij mij dringt zich de vraag op hoe kritisch ik moet zijn om te kunnen vertrouwen op de betrouwbaarheid van de berichtgeving. Goede journalistiek beantwoordt vragen en moet geen vragen oproepen. Onzekerheid over de betrouwbaarheid van de berichtgeving wordt nog versterkt door een overbodig gebruik van hyperbolen (enorm, gigantisch), het gebruik van het modewoord ‘vooralsnog’ en een toch wat bombastische symboliek: Internet staat op barsten; PTT wapent zich tegen aanstormende concurrentie; Pieper verovert Amerika; ‘wie meer gebruikt moet meer betalen’ zou een economische natuurwet zijn. Als er een duidelijk herkenbare scheiding is aangebracht tussen doorwrocht-degelijke en subjectieve berichtgeving is er niets op tegen dat beide vormen worden gebruikt. Als die scheiding er niet is, gaat het spreekwoord gelden: één rotte appel in de mand maakt het hele fruit te schand.
 
Jan Beenakker, Gold Mar Institute, Jistrum

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelCarrière

    Kort: reorganisatie bij TomTom, investeringen in ai betaalt zich snel uit (en meer)

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    Cloudsecurity
    ActueelSecurity & Awareness

    De zware uitdaging van cloudbeveiliging

    ActueelData & AI

    Europese beurzen voor grensverleggend UvA-onderzoek in it

    ActueelCarrière

    Kort: Wagenaar wint Microsoft Power Women Award, Deense investeerder neemt Aimms over (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs