Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Reclame in software

01 februari 1996 - 23:00OpinieCloud & Infrastructuur
hoofdredactie
hoofdredactie

Advertenties hebben tot doel om mensen in bepaalde produkten of diensten te interesseren. Soms kiest een organisatie ervoor een zo breed mogelijk publiek te bereiken, soms wordt gekozen voor een beperkte doelgroep waarvan te verwachten is dat deze interesse zou kunnen tonen.Software, en dan vooral populaire software, kan een ideale balans vormen tussen deze twee mogelijkheden. Een populair pakket gaat in zeer grote aantallen over de toonbank. De kopers zijn zeer divers, maar hebben allen één ding gemeen: computergebruik.

Een nieuwe zienswijze? Op kleine schaal wordt al langer geadverteerd in software. Er zijn bedrijven die een routeplanningspakket laten voorzien van hun eigen logo en gegevens om het vervolgens te verspreiden onder hun klanten.
In groter verband is het voor te stellen dat geldwolf Bill Gates Windows gaat voorzien van advertenties. Tientallen miljoenen PC-gebruikers krijgen dan te maken met de boodschappen van adverteerders die ongetwijfeld veel geld moeten neertellen bij de Microsoft-topman.
De eerste uiting verschijnt deze week: MCI krijgt een eigen versie van MSN en de bijbehorende Internet Explorer, de browser van Microsoft. Hoewel Gates ontkent geld te vragen en zegt louter achter de 20 miljoen klanten van MCI aan te zitten, is het niet ondenkbaar dat er in de toekomst meer specifieke versies van Windows of andere softwarepakketten zullen verschijnen.
De vraag is dan in hoeverre gebruikers lastig gevallen mogen worden met advertenties in produkten waarvoor zij betalen. Is het dan mogelijk om de advertenties uit te schakelen? Of gaat de software-uitgeverij dezelfde argumenten gebruiken als de tijdschriften-uitgeverij: zonder advertenties zou de software niet te betalen zijn? Maar is software heel wat minder vluchtig dan het gemiddelde tijdschrift? Moet software niet eerder vergeleken worden met een boek?
De samenwerking tussen Microsoft en MCI zou in dit kader wel eens de aanleiding kunnen zijn voor een geheel nieuwe discussie over de voors en tegens, compleet met juridische perikelen. De afloop van zo’n discussie is nu nog moeilijk te voorspellen, maar op de lange termijn desalniettemin duidelijk: er verschijnt reclame in software, want er is geld mee te verdienen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    2 reacties op “Reclame in software”

    1. AnToine van Maarle schreef:
      20 januari 2011 om 09:10

      LS,

      Post is al erg oud maar wij zijn op zoek naar een manier om iets van reclame in de vorm van banners in onze software te maken. Wij hebben echter geen idee waar we de advertenties vandaan moeten halen. Voor het plaatsen van banners op een website heb je bv AdSense van google maar die mag je niet gebruiken in desktop software programma’s.

      Wie kan ons helpen aan meer informatie betreffende het plaatsen van ads in desktop software?

      Login om te reageren
    2. Pascal schreef:
      20 januari 2011 om 12:13

      Wat een knullig artikel weer.

      – Niet Bill Gates maar Steven Balmer is de baas bij MicroSoft

      – Waarom is Bill Gates een geldwolf ?
      Als jij morgen de loterij wint geef je dan ook alles aan de minder bedeelden ?
      Bovendien ben je kenlijk zelf zo dom om zijn imperium nog meer te spekken door Windows te blijven gebruiken.

      – Niemand is verplicht om voor MicroSoft te kiezen

      – Als mensen zich storen aan reclame in software kunnen ze voor zat alternatieven kiezen.

      – Een voordeel van OpenSourceSoftware is dat er niet van die reclame onzin inzit omdat zoiets er toch meteen uitgesloopt wordt.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    Barco introduceert nieuw vergadersyste...

    Videoconferencing is volledig ingeburgerd in de vergaderzaal. Met ClickShare heeft Barco een oplossing om gemakkelijk en draadloos videovergaderingen te starten...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Software & Development

    Vibe coding en het lot van de developer

    Cloud & Infrastructuur

    Eurofiber en Open Dutch Fiber slaan handen verder ineen

    EU digitale
    Cloud & Infrastructuur

    Nederland in Europees consortium voor digitale gemeenschapsgoederen

    Software & Development

    Verkeerde configuratie bij Azure leidt tot veel storingen

    Nexperia
    Cloud & Infrastructuur

    Nexperia-topman wilde 40 procent personeel in Europa ontslaan

    Overheid

    VVD: wij willen een ‘AcICT on steroids’

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs