Veel resellers tegenwoordig kijken meer naar prijs dan naar wat mogelijk is als ze aan een nieuwe storage-oplossing denken voor hun klant.
Op zich is het logisch om het kostenplaatje in de gaten te houden, maar met enkel extra disks het bedrijf binnendragen kom je er niet meer. Je moet rekening houden met de hoeveelheid data, denken aan back-up oplossingen en de mogelijkheden die je hebt om data, indien nodig, terug te halen.
Schijven worden toch wel doorverkocht, maar juist met disaster recovery-oplossingen en business continuity kan een reseller zijn verdiensten bij klanten vergroten. Helaas delven die vaak wat complexere oplossingen vaak het onderspit in het beslissingsproces, vooral als alleen het kostenplaatje de doorslag geeft.
Ook jammer is dat de impact van storage dan dus niet zo groot lijkt. Erger nog, als je er niet juist mee omgaat kan een verkeerde storage-oplossing funest zijn voor het voortbestaan van een bedrijf.
Met name door dit soort realiteiten merken wij dat bedrijven nog steeds niet stilstaan bij de impact van het voorgoed verliezen van bedrijfsgegevens. Een kapotte server kan de hele gang van zaken binnen een bedrijf stilleggen. Hoewel business continuity voor veel beslissers in de it nu nog een sluitpost van de offerte is, zou het eigenlijk de hoogste prioriteit moeten hebben, waarbij geld geen rol speelt of in ieder geval niet de voornaamste besluitvormer is.
Zorgen dat je klant goed voorbereid is op een mogelijke ramp zou dus in ieder conceptplan voor storage voor moeten komen. Waarom dat nog niet gebeurt is mij een raadsel. Het is belangrijk dat genoeg bedrijven doordrongen zijn van de impact van een slechte storage-oplossing. Tot die tijd gaan we stug verder met voorlichting en educatie om continuïteit op de agenda te krijgen van de it-beheerders.
Brian Bleijenberg
Senior Consultant NC bij AAC Cosmos