Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Het verband tussen letters en cijfers

06 september 2001 - 22:004 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Teake Zuidema
Teake Zuidema

Het einde van de dotcom-‘boom’ zal een stuk minder goed gedocumenteerd worden dan de bloeiperiode. Waarom? Steeds meer Amerikaanse dagbladen doeken hun technologiebijlagen op. Technologiebladen als Red Herring, Fast Company, Wired en Business 2.0. zien er bij iedere volgende editie meer uit alsof ze kampen met scheurbuik. Ze worden alsmaar dunner.

De Industry Standard – een van de lijfbladen van de dotcom-generatie – heeft er zelfs helemaal de brui aan gegeven. Wij journalisten worden er weer eens pijnlijk aan herinnerd dat we er vooral zijn om de achterkant van advertenties vol te schrijven.
De Industry Standard wierp zich zo’n drieëneenhalf jaar geleden met veel poeha in de bladenmarkt als het weekblad van de interneteconomie. Met zeer leesbare verhalen, waarin meestal het hijgerige toontje van Wired werd vermeden, voldeed het aan de onstilbare honger van Amerikanen om alsmaar meer te lezen over de nieuwe economie en zijn helden. Die leesdrift had natuurlijk veel van doen met de onbedwingbare neiging spaarcentjes te investeren in de Nasdaq.
De Industry Standard werd een advertentiefuik voor al die pre-ipo dotcoms die hun merknamen in de vaart der volkeren wilden opstoten. In advertentiekringen spreekt men van ‘vanity advertizing’, advertenties waarmee een bedrijf alleen zijn naamsbekendheid opvijzelt zonder een product te verkopen. De Industry Standard brak in 2000 alle records door in een jaar 7.440 advertentiepagina’s te verkopen voor een gemiddelde prijs van 12.000 dollar per pagina. In het eerste half jaar van 2001 viel de bodem uit de markt, knalden de advertentie-inkomsten 75 procent naar beneden en draaiden de financiers abrupt de geldkraan dicht.
Geheel onbedoeld bewees het tijdelijke succes van de Industry Standard dat de opkomst van internet helemaal niet de dood van de gedrukte media betekende. Er was eerder sprake van een symbiose: hoe meer dotcoms er waren, des te meer de bladen over de dotcom-economie begonnen te lijken op fraai geïllustreerde telefoonboeken. Het einde van de dotcom-‘boom’ betekende ook het einde van de Industry Standard.
Op advertentiegebied is internet er totaal niet in geslaagd een echte concurrent te worden van de gedrukte media. Bladen over de interneteconomie als de Industry Standard, Red Herring en Fast Company sleepten miljoenen advertentiedollars binnen, terwijl adverteren op internet op zijn best een aardig ruilhandeltje blijkt te zijn.
Tussen de reisbijlagen en de woonkranten van verschillende grote dagbladen doken de afgelopen jaren in de VS steeds vaker technologiebijlagen op. Naast veel productinformatie (dsl of kabelmodem?), hoe-doe-je-dat-verhalen (hoe installeer ik een ethernetkaart) en weetjes (hoeveel bits gaan er in een byte)? worden deze bijlagen gevuld met artikelen waarin het wel een wee van technologiebedrijven werden uitgelegd voor de gewone man. De advertenties voor deze bijlagen komen meestal van plaatselijke handelaren in computers en aanverwante artikelen.
Ook bij deze krantenbijlagen doet de neergang van de interneteconomie zich nu voelen. Zowel de Toronto Star als de Houston Chronicle hebben recentelijk hun technologiebijlagen weer opgedoekt. De zeer lezenswaardige Fast Forward-sectie van de Toronto Star werd na zeven jaar het slachtoffer van de dotcom-uitbarsting. Officieel heet het dan dat men het technologienieuws zo belangrijk vindt dat het geïntegreerd zal worden in de gewone nieuwspagina’s. In feite is het zo dat de advertentie-inkomsten teruglopen omdat zowel de grote technologieleveranciers, de dotcoms, als de plaatselijk computersupermarkten de broekriem aanhalen.
Het verdwijnen van bijlagen en tijdschriften over technologie zal zeker gepaard gaan met een verminderde belangstelling bij het grote publiek voor technologische ontwikkelingen. Die belangstelling werd sowieso in belangrijke mate ingegeven door de interesse in het wel en wee van de eigen investeringen. Het is een stuk interessanter om te lezen over een nieuwe doorbraak in de ontwikkeling van optische switches voor glasvezelnetwerken, wanneer je zelf aandelen Lucent of JDS Uniphase hebt.
Dat internet de gevestigde mediabedrijven niet heeft aangetast, blijkt ook uit de top vijf van de meest druk bezochte Amerikaanse nieuws-sites. Die ziet er zo uit: 1) Msnbc, 2) CNN, 3) New York Times, 4) ABC, en 5) Washington Post. Alleen Msnbc – een televisiezender van NBC en Microsoft – kan met veel goede wil beschouwd worden als een nieuw mediabedrijf. Deze sites danken hun succes in de eerste plaats aan hun naamsbekendheid. De tweede reden is geld. Geen enkele nieuws-site verdient geld, en je moet als bedrijf dus wel goed bij kas zijn om je zo’n succesvolle site te kunnen permitteren.
Teake Zuidema, medewerker van Computable

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs